Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Er du medlem av statskirken?  

452 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      55
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      209
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      188
    • Nei, men vil melde meg inn.
      0
  2. 2. Hvordan ble du medlem?

    • Jeg meldte meg inn selv.
      4
    • Mine foreldre meldte meg inn.
      117
    • Statskirken meldte meg automatisk inn.
      214
    • Jeg er ikke medlem.
      117
  3. 3. Hvem synes du BØR ta avgjørelsen om en persons medlemskap?

    • Personen selv, etter fylte 16 år.
      262
    • Personen selv, uansett alder.
      133
    • Personens foreldre, før fylte 1 år.
      40
    • Personens foreldre, etter fylte 1 år men før 18 år.
      12
    • Statskirken
      5
  4. 4. Bør medlemslistene ryddes?

    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen medlemstatus
      41
    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen eller barnas medlemstatus
      33
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer
      301
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle norske statsborgere
      77
  5. 5. Bør staten og kirken skille lag?

    • Ja
      344
    • Delvis/har ingen formening
      70
    • Nei
      38


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er du medlem av statskirken?

Ja og jeg ønsker å være det. Jeg skjønner ikke denne enorme trang til å måtte melde seg ut. Dette er en god ting for Norge og vært en del av Norge i tusen år.

 

:)

Fordi jeg syntes at tusen år er nok kanskje? Nei, la oss heller bruke kirkene til noe fornuftig. I dag står de jo tomme hele året bortsett fra et par brylupper og noen begravelser. Søndager lydforurenser kirkene for et par sjeler som slenger innom... Måtte da vel være bedre å lage en ungdoms klubb i lokalene eller noe slikt isteden for å la kirkene stå tomme? Bare se i Oslo, der har de pokker ikke prester nok til alle kirkene engang. Nei, riv dem eller bruk dem til noe fornuftig er min mening. Er bare tull at de få som er igjen skal ha et eget hus til eventyr klubben sin som alle må batale for og som gang på gang på gang melder inn folk sm ikke vil være i den fan klubben. Blir som om Amcar klubben jeg er medlem i skulle fått alle byens innbygere til å betale for klubb huset vi bruker :no: Skal de tilbe guden sin kan de, som alle andre, betale for det selv! Tusen år er nok!!

Endret av RWS
Lenke til kommentar

Er det en god grunn å være medlem fordi "det har alltid vært her"? Verden drives framover stadig, og i kjølvannet av dette ofres ting som ikke lenger er nødvendige. Opp igjennom historien har mye av dette vært postivit og jeg ser ikke at det ikke er positivt å skille kirke og stat.

Lenke til kommentar

Med all respekt å melde er det nok veldig individuelt hva man oppfatter som "fornuftig". Hvorfor skal ikke jeg som kristen få lov til å ha et sted å forkynne min religion? Om du er seriøs angående dine kommentarer om å rive kirker for å benytte de til ungdomsklubber er jeg lettere sjokkert. De å latterliggjøre kristendommen ved å uttale at dette er eventyr er skammelig. Om du faktisk mener dette anbefaler jeg deg å sette deg inn i hva du faktisk uttaler deg om. Dette er grovt. Selvsakt skal hver enkelt få mene det de vil, men kom da med saklige argumenter.

 

De fleste nordmenn (ca. 83 %) tilhører Den norske kirke, og mange uttrykker sitt religiøse liv gjennom Kirkens ritualer og høytider. Hvert år holdes 70000 gudstjenester i 1600 kirker i de 1285 menighetene.

Er det dette du omtaler som "eventyr-klubben"?

 

:)

 

@RWS

Endret av roberteh
Korreksjon.
Lenke til kommentar
De fleste nordmenn (ca. 83 %) tilhører Den norske kirke, og mange uttrykker sitt religiøse liv gjennom Kirkens ritualer og høytider. Hvert år holdes 70000 gudstjenester i 1600 kirker i de 1285 menighetene.

Er det dette du omtaler som "eventyr-klubben"?

 

:)

Selv om denne var myntet på RWS, svarer jeg også. De fleste nordmenn er medlemmer, men om man bare så vidt kan følge tendensen vi ser i undersøkelsen her så langt, er det langt i fra så mange som ville vært det om man måtte melde seg inn. For meg som ateist, føles det uverdig å være ufrivillig innmeldt i klubben, og jeg har derfor meldt meg ut.

 

Og ja, til en viss grad kan jeg være enig med RWS, på tross av at religiøse kan oppfatte dette som krenkende. Religioner ligger for meg på samme linje gammel overtro, og troen på tusser, troll, julenissen og påskeharen.

Endret av Atald
Lenke til kommentar
De fleste nordmenn (ca. 83 %) tilhører Den norske kirke

Hvis du sammenligner det tallet med antallet i denne avstemningen som har meldt seg inn selv (0%), og tar i betraktning andelen som egentlig ikke synes de hører til der, men likevel ikke har meldt seg ut; kan det tenkes at man ser en lik tendens i den generelle befolkning? At kirken skriver sine medlemslister etter eget forgodtbefinende? Kristne må jo for all del få ha sine steder å pusle med mytologien sin, men for egen regning. Rett og rimelig?

Lenke til kommentar
Jeg skjønner ikke denne enorme trang til å måtte melde seg ut.

Kanskje fordi folk flest blir medlemmer imot sin egen vilje? Det hjelper ikke at religionen får økonomisk støtte basert på antall medlemmer heller. Kirken utnytter spedbarn for å få penger, veldig moralskt får en si. Så for min del så handler det om rettferdighet blant annet.

Endret av O3K
Lenke til kommentar

Meldte meg nettopp ut, noe jeg har tenkt å gjøre lenge, men det har vært "for stress" hadde det vært mulig med f.eks. BankID så hadde jeg gjort det for lenge siden. Gikk veldig raskt og. Etter en uke fikk jeg utmeldingsattest.

Grunn for utmeldelse er at jeg ble døpt når jeg var noen måneder, valgte det ikke selv.

Synes det er på tide å frigjøre oss fra religion og dette er mitt lille bidrag. :)

Lenke til kommentar

Når jeg ble meldt inn og døpt og hele denn pakka så var det min mor og min bestemor som presset på. Min Far ville ikke dette og at jeg skulle kunne velge selv når jeg ble gammel nok. Jeg er evig takknemelig for det, selv om han ikke nådde igjennom til min mor og bestemor... Tull at barn blir tvunget inn i dette uten at de vil det. Som sagt tidligere: Det burde være lovpålagt at barn under 16 år, ikke skal være medlem av noen form for organisasjoner og religioner(tenk HEF etc og statskirken.) Det burde være frivillig både å melde seg inn og ut. Blir for dumt at foreldre skal bestemme.

Lenke til kommentar

1. Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.

 

2. Jeg er ikke medlem, men jeg var automatisk medlem før fordi foreldrene mine var medlem. Jeg var hverken døpt og jeg hadde ingen kontakt med kirken overhodet. Likevel kontaktet jeg kirken og spurte dem om jeg var medlem, etter å ha lest om noen uhyggelige episoder av andre udøpte som var medlem uten at de visste det. Det hadde seg slikt at jeg var medlem, og forbannet som jeg var utmeldte jeg meg på flekken.

 

3. Personen selv etter at man har fyllt 16 år. Skjer det tidligere er man under all for høy influense av sine foreldre som kommer til å ta avgjørelsen for dem.

 

4. Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer. Det er på tide at statskirken får en grundig opprydding. Det er utrolig mange der ute som ikke vet om de er medlem eller ikke.

 

5. Ja, for å videreføre sekulæriseringen av Norge er det viktig at stat og kirke skilles lag.

Endret av Myagos
Lenke til kommentar
Med all respekt å melde er det nok veldig individuelt hva man oppfatter som "fornuftig". Hvorfor skal ikke jeg som kristen få lov til å ha et sted å forkynne min religion? Om du er seriøs angående dine kommentarer om å rive kirker for å benytte de til ungdomsklubber er jeg lettere sjokkert. De å latterliggjøre kristendommen ved å uttale at dette er eventyr er skammelig. Om du faktisk mener dette anbefaler jeg deg å sette deg inn i hva du faktisk uttaler deg om. Dette er grovt. Selvsakt skal hver enkelt få mene det de vil, men kom da med saklige argumenter.

 

De fleste nordmenn (ca. 83 %) tilhører Den norske kirke, og mange uttrykker sitt religiøse liv gjennom Kirkens ritualer og høytider. Hvert år holdes 70000 gudstjenester i 1600 kirker i de 1285 menighetene.

Er det dette du omtaler som "eventyr-klubben"?

 

:)

 

@RWS

Dette må jeg og svare på (om det var til RWS)

 

Det må være lov å latterliggjøre kristendommen på lik linje med at kristendommen latterliggjør oss som ikke har en tro. Og det har jeg opplevd mange ganger fra de som kaller seg kristne.

 

Å bruke kirken som ungdomshus er jo en god ide, men å rive støtter heller ikke jeg. Det finnes også mange gamle kirker som vi bør ta vare på (kulturskatter).

 

Så til de tallene du viser til. De seier meg ingen ting hvor mange som bruker kirken.

 

Du viser også til at 83 % tilhører den norske kirke. Dette viser klart at her er noe riv ruskende galt. Jeg vil vise til undersøkelse som er utført av "Norsk Monitor", foretatt av Synovate MMI. Denne undersøkelsen kan vi feste størst lit til og har pågått annet hvert år siden 1985 med spørsmål om religiøsitet.

 

Den undersøkelsen viser at under 20% av Norges innbyggere regner seg som personlig kristne. Utenom dette er det 30 % som kun følger ritualene for å holde fast på tradisjonene (går i kirka, er med på kristne aktiviteter, etc.) for de har et ønske om å videreføre dette (merkelig spør du meg). De resterende 50% er buddhister, muslimer og den største gruppen er vel oss ”gudeløse”

Referansen for dette finner du i; Kjeldstad, Randi og Jan Erik Kristiansen: Constructing a regional gender equality index: Reflections on a first experience with Norwegian Data.

 

Derfor kan vi kalle dette en "Eventyr-Klubb"

Lenke til kommentar
Jeg kom meg ut med et brev, men tok 6 måneder før jeg fikk svar på at jeg var meldt ut, jævlene har sikkert meldt meg inn igjen

 

Jeg er redd for at de kan ha gjort det samme med meg, men jeg er alt for lat til å passe på at de automatisk melder meg inn igjen eller ikke. Noen som vet hva den letteste måten å sjekke det ut er?

Lenke til kommentar
Jeg kom meg ut med et brev, men tok 6 måneder før jeg fikk svar på at jeg var meldt ut, jævlene har sikkert meldt meg inn igjen

 

Jeg er redd for at de kan ha gjort det samme med meg, men jeg er alt for lat til å passe på at de automatisk melder meg inn igjen eller ikke. Noen som vet hva den letteste måten å sjekke det ut er?

gå inn på www.kirken.no og finn nærmeste fanklubb og send dem en mail. Gir svar om et par-tre dager...

 

 

Noen kirker kan vi beholde som kultur skatter, mens noen er jeg pokker meg for at vi river! De er så stygge at de ligger der som sår i en fin natur.... Vi må jo fremdeles opprettholde gravlunden rundt kirken...

 

Vet at dette sjokkerer de flest kristne, men det er jo sant som jeg sier, alle andre som har et klubbhus MÅ betale for dette også og de kristne har ALT for lenge flytt på flesket til alle oss andre her i landet mens de har nydt, og til dels enda nyter, stor respekt for denne "klubben" de bedriver. Vet ikke om noen andre foreninger og klubber som har fått så mye gratis og som har så mange klubbhus til å dyrke "hobbyen" sin i som de kristne her til lands... Nei, nå er det nok! På tide å rydde litt og i samme slengen ta et godt tak ikke bare i kristent vissvass men i islamsk vissvass også! Vi VIL ikke ha disse idiot dogmene tilbake og det bør vi snart si klart og tydelig syns jeg... :)

Lenke til kommentar
Det må være lov å latterliggjøre kristendommen på lik linje med at kristendommen latterliggjør oss som ikke har en tro. Og det har jeg opplevd mange ganger fra de som kaller seg kristne.

Har du opplevd å bli latterliggjort for å være ateist her? Har du sett noen andre bli det?

 

For det har jeg ærlig talt, aldri sett. Det er omvendt det skjer.

 

Og hvis du har sett det, vis sitat, så tror jeg på det.

 

Så fordi du har snakket med noen kristne utenfor forumet som latterliggjør deg, skal du latterliggjøre uskyldige forumbrukere her? Jeg ser ikke helt logikken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...