Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Er du medlem av statskirken?  

452 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      55
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      209
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      188
    • Nei, men vil melde meg inn.
      0
  2. 2. Hvordan ble du medlem?

    • Jeg meldte meg inn selv.
      4
    • Mine foreldre meldte meg inn.
      117
    • Statskirken meldte meg automatisk inn.
      214
    • Jeg er ikke medlem.
      117
  3. 3. Hvem synes du BØR ta avgjørelsen om en persons medlemskap?

    • Personen selv, etter fylte 16 år.
      262
    • Personen selv, uansett alder.
      133
    • Personens foreldre, før fylte 1 år.
      40
    • Personens foreldre, etter fylte 1 år men før 18 år.
      12
    • Statskirken
      5
  4. 4. Bør medlemslistene ryddes?

    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen medlemstatus
      41
    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen eller barnas medlemstatus
      33
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer
      301
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle norske statsborgere
      77
  5. 5. Bør staten og kirken skille lag?

    • Ja
      344
    • Delvis/har ingen formening
      70
    • Nei
      38


Anbefalte innlegg

1. Ja, man er alltid redd for forandring. De får heller skrike til mediene, lage stort oppstyr og alt det der isteden. Det er mange måter å felle en konservativ prest på.

 

5. Akkurat.

 

6. Gratis dugnadsarbeid er jo ikke statlig sponset, så jeg ser ikke hvordan det har noe med saken å gjøre? Dessuten tror jeg de eldste kirkene har en viss "freding" over seg allerede, og jeg ser ingen ting i mot at staten også kan være med å vedlikeholde disse, ikke på et religiøst grunnlag, men på et historisk. For de er jo en viktig del av vår historie.

 

8&9. Åja, jeg regner med at Kirken som organisasjon vil klare å holde den samme strukturen ihvertfall en liten stund etter sekulariseringen av staten, og da er det bare naturlig at de tar over bygg og kirker. Så får de heller sette igang noen korstog den dagen det oppstår splittelse. Eller så kan vell den øverste presten i hver og en kirke få tilbud om å overta, og sier han nei så går det til Kirken som organisasjon.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen interessante observasjoner så langt:

- Ingen ikkemedlemmer kan tenke seg å melde seg inn

- Ingen har meldt seg selv inn

- 2% synes statskirken bør utpeke og melde inn folk på egenhånd

- 6% mener statskirken bør bestå

- 10% er fornøyd med at noen andre har meldt dem inn

- 10% mener at foreldre bør ta valget for folk

- 27% har aldri vært medlem i statskirka

- 46% er ikke medlem per i dag

- 56% ble meldt inn automatisk av statskirken

- 80% mener statskirken bør skilles

- 89% mener folk bør få velge selv om de skal melde seg inn

- 90% mener medlemslistene bør ryddes

 

NB. Tallene vil endre seg etter hvert som stemmene ramler inn.

 

Mirzá: Angående eierskap så er det per i dag staten som eier kirkene. Når organisasjonen Den norske kirke er skilt ut fra staten så er de en privat aktør. Det vil si at de kan legge inn bud på kirker som er til salgs, på lik linje med andre private aktører. Ikke verneverdige kirker bør legges ut for salg mens verneverdige kirker bør leies ut i den grad det er forsvarlig med hensyn til slitasje og skaderisiko. Det frie markedet bestemmer prisen i både leiemarkedet og kjøpemarkedet.

Lenke til kommentar

Jeg er medlem av HEF og statskirka, til tross for at jeg har meldt meg ut 3(!) ganger. Irriterende statskirke :hrm: Får melding fra HEF hvert år om at jeg må melde meg ut av et livssynssamfunn, og jeg følger opp hvert år. Virker som om statskirka enten er ekstremt inkompetente, glemske, eller rotete.

Lenke til kommentar

Alt dette hadde jo løst seg hvis de IKKE hadde auto innmeldt alle som blir født bare for at en av foreldrene står i kirken.... Men verst er det at de melder folk som allerede har meldt seg ut inn igjen... Er det noen som har hørt om eller opplevd det motsatte kanskje? At de ufrivillig har blitt meldt ut av stats kirken... Nei, tenke nesten det...

 

Har selv meldt meg ut to ganger og det er når jeg tenker på det på tide med en ny sjekk igjen... Den eventyr klubben stoler jeg ikke på lenger.... Er jo lettere å bli kvitt AIDS jo enn å forbli utmeldt av jukseklubben til gud.... :no:

Lenke til kommentar

Det var én ting jeg absolutt skulle gjøre den dagen jeg fylte 18, og det var å skrive under på utmeldsingsskjemaet. Og det gjorde jeg. Nå venter jeg egentlig bare på en bekreftelse på at jeg faktisk er kommet ut.

 

Noen kommer sikkert til å påpeke at man kan melde seg ut selv når man er fylt 15, men litt av poenget var nettopp at det skulle være min første beslutning som "voksen". Dessuten fikk jeg tid på meg til å tenke gjennom saken grundig, uten at det endret mitt synspunkt. Kunne jeg valgt om igjen, ville jeg aldri konfirmert meg i kirken.

Lenke til kommentar
Jeg kom meg ut med et brev, men tok 6 måneder før jeg fikk svar på at jeg var meldt ut, jævlene har sikkert meldt meg inn igjen

Gå inn på www.kirken.no og skriv hvor du bor og send en mail til fanklubb kontoret og spør. Jeg gjør det med jevne mellomrom jeg....

 

:grin:

 

Glemsom klubb da... Tror det var der arbeiderpartiet lærte alt om listejuks og slikt... :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...