Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Er du medlem av statskirken?  

452 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      55
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      209
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      188
    • Nei, men vil melde meg inn.
      0
  2. 2. Hvordan ble du medlem?

    • Jeg meldte meg inn selv.
      4
    • Mine foreldre meldte meg inn.
      117
    • Statskirken meldte meg automatisk inn.
      214
    • Jeg er ikke medlem.
      117
  3. 3. Hvem synes du BØR ta avgjørelsen om en persons medlemskap?

    • Personen selv, etter fylte 16 år.
      262
    • Personen selv, uansett alder.
      133
    • Personens foreldre, før fylte 1 år.
      40
    • Personens foreldre, etter fylte 1 år men før 18 år.
      12
    • Statskirken
      5
  4. 4. Bør medlemslistene ryddes?

    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen medlemstatus
      41
    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen eller barnas medlemstatus
      33
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer
      301
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle norske statsborgere
      77
  5. 5. Bør staten og kirken skille lag?

    • Ja
      344
    • Delvis/har ingen formening
      70
    • Nei
      38


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

+2

 

Det er den eneste riktige veien å gå ja!

 

For som det sto i den ene artikkelen, hvordan ville kristne likt å bli tvangsinnmeldt i et muslimsk trossamfunn? DET hadde blitt rama skrik det!!!

 

Men de holder kjeft og tier når det er deres egen tro folk blir meldt inn i... Skikkelig :sick: dette her!!

Lenke til kommentar

Venter bare på at noen skal legge saken fram for menneskerettighetsdomstolen. Politikerne somler jo tydeligvis bort mange skattepenger på dette, fram til de har ett noe renere medlemsregister.

 

Gir mitt +3 til Slimda's forslag om framgangsmåte for å rydde opp.

Lenke til kommentar

Fikk valgkort for en knapp uke sida, og 2 dager senere kom utmeldingsattesten. Dette til tross for at jeg meldte meg ut i november i fjor. 9 måneder på å sende en attest er ganske mye, synes nå jeg, men grunnen kom vel frem tidligere i tråden, nemlig at kirken ikke spiller med rene kort.

Lenke til kommentar

Husker jeg av en kristen dame ble lokket inn i KFUM som barn. Kristelig forening for Unge menn er jo en rekrutteringsstasjon. Slik jeg ser det så indoktrinerer de både kristen og militær orden i barna.

 

Selvfølgelig gjør speiderne mye gøy som å bygge ting av greiner og slikt, kanoturer med mer. Men det må jo ikke gjøres verken med militær lydighet / respekt for flagget / utvalgte sanger som skal styrke båndet til nasjonen, kristendom og den militære disiplin. Litt forkastelig av KFUM dette, tenker jeg nå som voksen.

 

Bra lenker Simen1, ser at denne er spesiell:

 

– Dessverre slik

 

At udøpte barn av foreldre som heller ikke er døpt står oppført i Kirkens medlemsregister forklarer Gunnar Westermoen, fungerende informasjonssjef i Kirkerådet, slik:

 

– Alle barn av foreldre som står i Kirken, oppføres som «tilhørige» Den norske kirke. Det vil dessverre også kunne gjelde barn av de som er feiloppført.

 

– Dåp er inngangen til Kirken. Er det ikke på grensen til gudsfornærmelse at udøpte mennesker oppføres som medlem?

 

– Man er ikke medlem av Kirken selv om man ved en feil står i registeret. Man må stå i kirkeboka, som døpt, for juridisk å være medlem av Den norske kirke, sier Westermoen.

 

Janne Øvrid Stubberud er skuffet, og føler seg herjet med.

 

– Jeg er respektfull og åpen mot alle religioner. Men det virker som om det ikke er så farlig å respektere de som ikke har en tro. Da er det liksom lov å være intolerant, sier hun.

 

Endret av G
Lenke til kommentar

Jeg håper Den norske kirke må betale tilbake beløpet de har svindlet fra staten ved å jukse med medlemstallene og at de ansvarlige for svindelen må sone en dom som er betydelig større enn den AUF-lederne fikk for sin medlemsjuks-sak. (Det svindlede beløpet er 1250 ganger høyere så det skulle bare mangle at dommen blir strengere)

Lenke til kommentar

Har hørt at Statskirken har syltet ned masse midler i investeringer. Det var en som hevdet at en av disse investeringene var gjort i Orkla blant annet, men det er vel en 15 år siden omtrent han sa dette til meg, så investeringsporteføljen kan jo være forandret betraktelig.

 

Så fikk jeg med meg at presteskapet klaget på at de fikk for lite inntekter, så derfor truet de med å slutte å utføre vielser på Lørdager. Dette også var for en liten stund siden, men ikke så lenge.

 

Disse 2 står i grell kontrast. Har de midler på bok, og får de midler fra staten for medlemmene og attpåtil så drar de inn kollekt, holder foredrag hvor det koster penger å delta med mer.

 

Jeg tror 500 millioner er en liten skvett for statskirken å punge ut.

Endret av G
Lenke til kommentar

Ang kollekt:

 

Her jeg bor klarte kirken å dra inn hele ti øre pr innbygger i kollekt, så fet blir du ihvretfall ikke av den... Kanskje derfor de jusker så mye med medlemmene sine? Vi burde jo gitt mer i kollekt... he he.

 

Som jeg sa til min gamle mor sist jeg var i kirken og kollekt bøssen hadde passert oss: "Jeg tok bare en hundrings siden det ikke var så mye der...!" , hvorpå min mor freser "Du gjorde HVA!!!!"..... Hun trodde jeg gjorde det faktisk....

 

He he :D

 

@isbilen;

 

Melder du deg inn nå kommer du aldri ut igjen. Det står ed liten skrift på innmeldings blanketten... Er visst en ny policy de har begynt med etter at den gamle ble avslørt.... :)

Lenke til kommentar
Melder du deg inn nå kommer du aldri ut igjen. Det står ed liten skrift på innmeldings blanketten... Er visst en ny policy de har begynt med etter at den gamle ble avslørt.... :)

Hvor har du det fra? Jeg klarer ikke å finne det på nett.

 

Og det ville også vært klart ulovlig, vi har jo religionsfrihet her til lands. At man blir "livstidsmedlem" betyr ikke at man kommer ut igjen, det betyr bare at man ikke trenger melde seg inn en gang per år.

Lenke til kommentar

Det med kollekten var kun for å poengtere hvor lite hver innbygger i en by med 15 000 innbyggere ga i gjennomsnitt i fjor, ikke noe annet. Ville bare frem til at det er ikke akkurat noe kirken kan sko seg på....... :)

 

Humor er neimen ikke lett på netteT nei... :D. (Når en ikke skøyer så tror folk du skøyer og omvent mange ganger faktisk.. he he :) )

Lenke til kommentar

Uff, nå nærmer kirkevalget seg fælt dere. Lurer fremdeles hvem jeg skal stemme på.

 

Tilfeldig er nok det beste. Men om noen vet at noen er helt bokstavtro, så pek dem ut, slik at en kan få dem ut av menighetsstyret.

 

 

Så humoren din med en gang jeg. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...