Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Er du medlem av statskirken?  

452 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      55
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      209
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      188
    • Nei, men vil melde meg inn.
      0
  2. 2. Hvordan ble du medlem?

    • Jeg meldte meg inn selv.
      4
    • Mine foreldre meldte meg inn.
      117
    • Statskirken meldte meg automatisk inn.
      214
    • Jeg er ikke medlem.
      117
  3. 3. Hvem synes du BØR ta avgjørelsen om en persons medlemskap?

    • Personen selv, etter fylte 16 år.
      262
    • Personen selv, uansett alder.
      133
    • Personens foreldre, før fylte 1 år.
      40
    • Personens foreldre, etter fylte 1 år men før 18 år.
      12
    • Statskirken
      5
  4. 4. Bør medlemslistene ryddes?

    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen medlemstatus
      41
    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen eller barnas medlemstatus
      33
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer
      301
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle norske statsborgere
      77
  5. 5. Bør staten og kirken skille lag?

    • Ja
      344
    • Delvis/har ingen formening
      70
    • Nei
      38


Anbefalte innlegg

Det er da ikke lov å være medlem i statskirken samtidig som man er medlem i et annet trossamfunn?

Hva om man rett og slett ikke ønsker å være innmeldt i noe som helst slags trossamfunn?

 

Det er mulig å ikke være medlem av noe registret trossamfunn, men i såfall går den delen av skattepengene dine som normalt går til "økonomisk statlig støtte" av *ditt* trossamfunn heller til staten, som gir dem til statskirken.

 

MAO:

Er du medlem av statskirken gir du skattepenger til staskirken.

Er du ikke medlem av noe som helst, gir du også skattepenger til statskirken. (fordi stat og kirke henger sammen)

ER du medlem av ett annet trossamfunn går faktisk pengene til sammfunnet du er medlem av ok IKKE til statskirken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det ikke litt unødvendig kverulering å skille på om man betaler indirekte eller staten betaler på ens vegne? Akkurat hvordan man snur på dette spiller liten rolle. Poenget er at det er forbannet irriterende at ikke-medlemmers skatter og avgifter blant annet går til å betale organisasjonens aktiviteter.

Lenke til kommentar

Staten bestemmer seg for å sette av en viss sum til religiøse organisasjoner, en del av denne summen kan Norges befolkning bestemme hvor havner, jeg ser dette som mye mindre irriterende enn at alle som har en TV i stua, uavhengig av om de bruker den, må betale en lisensavgift som staten har pålagt alle å betale.

 

Jeg synes det er fint at de også lar Norges innbyggere bestemme hvor pengene går til.

Lenke til kommentar
Er det ikke litt unødvendig kverulering å skille på om man betaler indirekte eller staten betaler på ens vegne? Akkurat hvordan man snur på dette spiller liten rolle. Poenget er at det er forbannet irriterende at ikke-medlemmers skatter og avgifter blant annet går til å betale organisasjonens aktiviteter.

 

hvor mange kroner er det snakk om som ikke-medlemmer betaler, det burde være litt vist man kan mene det er forbannet irriterende.. Sjeldent man blir så irritert for noe småkroner liksom..

Lenke til kommentar

Snakker du om muligheten til å stemme på politiske partier og via de få muligheten til å påvirke pengebruken på lang sikt? I så fall: Jøss for en vanvittig beslutningsevne vi enkeltinnbyggere har :roll: (Som om ikke det samme gjelder TV-lisensen)

 

Hva med alle som må betale x promille av sine skatter og avgifter til en religiøs organisasjon de over hodet ikke har noe forhold til?

 

"Den Norske Kirke-lisensen" er totalt ca 3 milliarder kroner i året. Det vil si ca 630 kr per nordmann uavhengig av religiøst ståsted. Til sammenligning betales det ca 4 milliarder kroner i året til TV-lisens, fordelt på ganske mye færre personer. (ca 1,78 millioner)

Lenke til kommentar

Jeg snakker om makten du har over pengene ved hvilket trosamfunn du tilhører. Det der med fordelt på færre personer skjønner jeg ingenting av. Det kan godt hende at pengene hentes fra oljefondet for den saks skyld. Dessuten er ikke de 3 mrd kronene i året det vi har snakket om hittil, det er midler som går til såvel til kirker som til eldresenter.

 

Jeg betaler ingen kirkeskatt, jeg tror faktisk det er færre som gjør det enn som betaler tv-lisens.

 

Jeg synes det er mer urovekkende å betale penger til FrP enn buddhistenes landsforening.

Lenke til kommentar

Er ikke medlem. :) Er heller ikke døpt, og foreldrene mine meldte meg ut av statskirka da jeg var tre måneder. :) Er egentlig helt uforsvarlig at man automatisk meldes inn, det skal være en aktiv handling. Uansett alder, I might add. Statskirkemedlemskap er ikke noe som får enorme konsekvenser noen som helst vei, så det er et valg man bør få ta samme hvor ung eller gammel man er. Jeg er for rydding, siden maaange av de som står innmeldt er der fordi de ikke gidder å melde seg ut. Til slutt burde kirke og stat skilles, om ikke fordi det har så mye å si, (uten at jeg har så mye å basere noe som helst på her) bare for symbolikken sin del. :]

Lenke til kommentar
Jeg snakker om makten du har over pengene ved hvilket trosamfunn du tilhører. Det der med fordelt på færre personer skjønner jeg ingenting av. Det kan godt hende at pengene hentes fra oljefondet for den saks skyld. Dessuten er ikke de 3 mrd kronene i året det vi har snakket om hittil, det er midler som går til såvel til kirker som til eldresenter.

 

Jeg betaler ingen kirkeskatt, jeg tror faktisk det er færre som gjør det enn som betaler tv-lisens.

 

Jeg synes det er mer urovekkende å betale penger til FrP enn buddhistenes landsforening.

Hvis jeg melder meg ut av alt, må jeg betale skatt som går direkte eller indirekte til tros og livssynsamfunn. Hvorfor i helvete skal mine penger gå til en organisasjon jeg ikke er medlem av? Det er jo helt latterlig, det er som om folk som ikke er medlem av noen idrettsklubber må begynne å betale inn skatter og avgifter til idrettsklubber... Det blir jo for dumt. Og jeg snakker ikke for meg selv, jeg er medlem av et livssynsamfunn jeg, men jeg ser jo at det er helt idiotisk. Jeg vil ikke at noen som ikke er medlem av mitt livvsynssamfunn skal betale for det, det blir jo bare teit, det kan vi som er medlemmer der betale for selv, det er tross alt vi som skal utnytte det.

Lenke til kommentar
Om bare private givere skulle gi til organisasjoner ville de pengesterke fått et uforholdsmessig overtak. Med den ordningen vi har idag er det de som støttes av flest som får mest, mer rettferdig.

Nei. Dette er tull og det vet du. Hvis du tok alle utgiftene og delte på de som tror har du hva du må ut med for å opprettholde kirker også videre...

 

Men det er ingenting som tilsier at dere automatisk får kirkene og andre bygg hvis staten skilles fra kirken. Disse kirkene er betalt av alle og skal derfor tilfalle alle, og det er der problemet ligger, for den norkse kirke har rett og slett ikke råd til å kjøpe alle kirkene de i dag besitter og deretter vedlikeholde dem for penger de får av de få som fremdeles tror og det er derfor de bedriver denne utstrakte formen for medlems juks og holder seg til staten.....

 

For jeg tror at hvis dem hadde skilt seg fra staten og måtte kjøpe alle de kirkene de i dag besitter måtte de som fremdeles er troende her i landet ut med over halve lønna si hver måned for å ha et gudshus å dra til når de skal tilbe guden sin og det tror jeg ingen har råd til... Derfor klamrer de seg til staten og derfor bedrives det medlems juks, der de melder inn igjen folk som har meldt seg ut uten å bry seg om hva de som meldes inn mener om saken...

 

Målet helliger midlene som brukes om du vil.... :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kyrkjevalet 2009: Fikk dette "valkort" (valgkortet) i posten nylig. :w00t:

Kommentarer til akkurat det:

 

1. Jeg er ganske gammel, og langt om lenge over 18 år ihvertfall.

2. Jeg har aldri før mottatt valgkort. Jeg tør nesten å trekke følgende konklusjoner:

 

A. Enten velger kirken kun ut godt voksne folk, som er døpt, konfirmerte og sånn.

B. Eller så har kirkekretsen jeg har bodd i gitt direkte faen i meg i alle disse årene.

 

3. Hmm, jeg må bo i en god kommune nå!!

 

Valget 2009 for statskirken er vel like hummer og kanari som andre politiske valg måtte være det. De ramser opp en lang rekke navn over personer du aldri har hørt om før. Har bestem meg for at jeg skal delta bare for moroskyld.

 

Valgets kvaler. Trenger forumsbrukerenes gode råd og veiledning her. Helst fra så mange hedninger som mulig:

 

- På kandidatlisten finner jeg følgende alders-spenn, 71 år og ned til 18 år.

- Jeg ser også at det er 14 mannlige kandidater og 12 kvinnelige kandidater.

Yrkene de har er følgende:

- Pensjonist, 4 stykk

- Ordførar

- Lektor

- Omsorgssjef

- Lærar, 2 stykk

- Administrerande direktør

- Spesialkonsulent

- Forfattar

- Student, 2 stykk

- Sjefsingeniør

- Seksjonssjef

- Arbeidsleiar

- IT-konsulent

- Rådgjevar

- Gardbrukar

- Miljøterapeut

- Personalsjef

- Dagleg leiar

- Sivilarbeidar

- Journalist

- Strategikonsulent

 

 

 

Navneliste på kandidatene:

 

Rune Arild Øygard, Randaberg

 

Andreas Veggeland, Sunde

 

Tor Sven Utvik, Avaldsnes

 

Kjetil Kornelius Tjessem, Gand

 

Inger Kari Søyland, Mosterøy

 

Ingunn Vassbø Særheim, Klepp

 

Tor Soppeland, Årdal

 

Rune Skagestad, Tasta

 

Kari Austerheim Silde, Sunde

 

Laura Sofie Seltveit, Sauda

 

Johannes Leiknes Nag, Torvastad

 

Svein Arne Lindø, Riska

 

Berit Elisabet Kopren, Tjensvoll

 

Bente Meling Kjosavik, Sandnes

 

Anndi Lomeland Jacobsen, St. Johannes sokn

 

Solveig Lindaas Haaland, Vardeneset

 

John Ludvik Hollen, Tasta

 

Wenche Olene Haugen Havrevoll, Suldal

 

Ingvill Hagesæther Foss, Sola

 

Gyrid Espeland, Eigerøy

 

Bernhard Engedal, Skåre

 

Kjartan Dønne, Høyland

 

Thor Bjarne Bore, St. Petri sokn

 

Leif Christian Andersen, Skjold

 

 

Dette er veldig vanskelig å skulle velge noen, vet jo ingenting om dem. Det sies heller ingenting annet om kandidatene enn navn, alder, sted og yrke. Skal jeg spille på tilfeldighetenes valg? Velge etter alder? Velge etter kjønn? Velge etter yrke? Velge etter hvilke navn som fenger?

 

Gi meg noen hint om hvordan jeg bør velge mine kandidater. Eventuellt skal jeg la dere sette opp en liste for meg?

 

Det skal veljast 7 medlemmer ved direkte val, står det å lese.

Lenke til kommentar

Ser ikke for meg at jeg kommer til å benytte meg av stemmeretten.

 

Men skulle jeg gjort det kunne det blitt med totalt useriøse kriterier, som "kvinnene med de største brystene"/"mennene med minst hår" eller "personene med de kuleste yrkene".

 

F.eks. student/pizzasjåfør.

 

Eller tannlege. Kan man man be om bønn mot tannpine?

 

 

For å svare på topic. Ja, jeg er medlem. Visse tradisjoner står sterkt i familien, og jeg kan leve med dem ihvertfall til jeg evt. får barn selv og må ta stilling til om det skal døpes.

Endret av Cyberfrog
Lenke til kommentar

Vet ikke så mye om politikk, at jeg spesifikkt kan si hvilke partier som er for og imot det du spør etter HulkHaugen. Men det er jo bare noen få tusen stemmer, er det ikke 2 tusen eller 5 tusen eller noe deromkring som kreves for å starte nettopp partiet:

 

Partiet for Splittelse av Stat og Kirke og andre gode Formål (SSKagF)

Lenke til kommentar

Hvis du lover meg at jeg kan få lage garasje for bilene mine kirken her jeg bor så har du en stemme.. :) Kirken vil nemlig ta seg glimrende ut med et digert Chevrolet logo på den ene veggen, the blue oval (Ford) på den andre veggen og Chrysler merket på den tredje veggen... Opplyst og alt ting.. Ai ai ai, gleder meg til å bruke den kirken til noe fornuftig! :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...