Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Er du medlem av statskirken?  

452 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      55
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      209
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      188
    • Nei, men vil melde meg inn.
      0
  2. 2. Hvordan ble du medlem?

    • Jeg meldte meg inn selv.
      4
    • Mine foreldre meldte meg inn.
      117
    • Statskirken meldte meg automatisk inn.
      214
    • Jeg er ikke medlem.
      117
  3. 3. Hvem synes du BØR ta avgjørelsen om en persons medlemskap?

    • Personen selv, etter fylte 16 år.
      262
    • Personen selv, uansett alder.
      133
    • Personens foreldre, før fylte 1 år.
      40
    • Personens foreldre, etter fylte 1 år men før 18 år.
      12
    • Statskirken
      5
  4. 4. Bør medlemslistene ryddes?

    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen medlemstatus
      41
    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen eller barnas medlemstatus
      33
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer
      301
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle norske statsborgere
      77
  5. 5. Bør staten og kirken skille lag?

    • Ja
      344
    • Delvis/har ingen formening
      70
    • Nei
      38


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du har rett Lolidude. Hvis moren din er sterkt religiøs, og ikke vil forstå at du ikke har det samme livssynet som henne, så er det ingen vits i å melde seg ut på flekken. Vent til du er gammel nok selv, da trenger du ikke engang fortelle henne noe før du har blitt såpass voksen at morsinstinktet ikke herjer som verst. Kjipt å ødelegge familieforhold pga slikt. Har selv en bekjent som er fryst ut av familien på denne måten.

 

Det er jo ikke akkurat sånn at Humanetisk forbund eller lignende forsvinner om du venter ;)

Lenke til kommentar

Jeg synes moren din bør respektere ditt valg. Valg av religion eller ikke religion er et høyst personlig valg, også for 14-åringer. Selv foreldre bør ikke prøve å overstyre barnas valg på det området.

 

Som forelder er det mye man bør overstyre for barna sine av ulike grunner, men valg av livssyn er en av de tingene de ikke bør blande seg borti.

 

Det er en menneskerettighet å ha religionsfrihet.

 

Du får veie mot hverandre hvor mye du ønsker å melde deg ut mot hvor lite du ønsker moren din sine reaksjoner på ønsket. Jeg håper ikke det blir unødvendig dårlig stemning mellom dere uansett hva du velger.

Lenke til kommentar

Eg er vel automatisk medlem, men har ingen planar om å melde meg ut. Eg er også medlem kun for tradisjonsmessige grunnar. Eg tykkjer at dåp, konfirmasjon, bryllaup og gravferd i kyrkja er veldig fine tradisjonar, og det er fint å kunne møte familie og bekjente i kyrkja i slike samanhengar.

Lenke til kommentar

Disse tradisjonsargumentene er en av grunnene til at jeg vil at statens kirker skal åpnes for hele folket, ikke bare de som er medlemmer i statskirka. Slik mange uttrykker det nå virker det som en trussel at man ikke får verdige seremonier i ulike livsfaser i kirka.

 

Forøvrig kan jeg opplyse om at noen steder i Norge finnes det andre typer høytidelige steder for ikke-religiøse seremonier som erstatter kristen dåp, konfirmasjon, bryllup og begravelse. Jeg var nylig i min første navnefest og det var en svært fin seremoni med familie, venner og et skikkelig arrangement med talere, artister, skuespillere. Heldigvis var det mulig å gjennomføre dette i et ikke-religiøst bygg med et staselig tradisjonsrikt preg. HEF jobber for å få flere slike verdige seremomisteder for ikke-religiøse. De fleste kommuner mangler det fullstendig selv om de har titalls eller hundretalls kirker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg ble automatisk medlem av statskirka fordi foreldrene mine er det, og jeg er døpt der. Meldte meg ut med en gang jeg fylte 18, og har faktisk aldri blitt meldt inn igjen, men har sjekket i blant.

 

Samboeren min vokste opp i pinsemenighet, og da han fylte 15 ble han automatisk meldt inn i både pinsemenigheten og statskirka, og fikk ikke vite om det før han fikk brev under den store trossamfunnopprydninga for ett par år siden. Så hvis man vil være sikker på å ikke stå i trosamfunn kan det lønne seg å sjekke alle trossamfunn foreldrene ens noen gang har hatt tilknytning til.

 

Jeg synes også det er helt på jordet at det ikke finnes noe register over hvilke trossamfunn man står i, så man får kryssjekker lister. De ulike samfunnene får statsstøtte, men det finnes ingen overssikt, og mange får støtte for de samme medlemmene som står andre steder. Vil du vite om du står ett sted, må du sende ett brev til hvert eneste registrerte trossamfunn og spørre hver enkelt, noe som er helt latterlig, iom at det er forbudt å stå mer enn ett sted.

Lenke til kommentar
Jeg er døpt og medlem av statskirken, men jeg skal melde meg ut, siden jeg ikke er kristen, og har konfirmert meg borgerlig.

 

Vær forberedt til en kamp du ikke kan vinne da de melder deg inn igjen så fort de bruker en annen database for medlems massen sin ... Dette heter medlems juks og er straffbert for alle andre som gjør det bortsett fra den norske kirke, som er fritatt for straff for medlems juks... Hvis de ikke så var hadde en eller annen måtte sitte inne for dette, noe ingen faktisk gjør. Så dette er ulovelig for alle bortsett fra den norske kirke, som aldri blir stilt til ansvar for sitt enorme medlems juks... :no:

 

Sjekk med jevne mellomrom at du faktisk er utmeldt, for de melder deg inn igjen så fort sjansen byr seg... :no: Så er du advart!!!

 

;)

Lenke til kommentar

Er vel ikke noe problem det. Statskirka blir du jo meldt inn i når du blir døpt, men dersom du melder deg ut derfra er du vel ikke medlem i noe som helst. Går vel helt fint det kan jeg tenke meg.

Forøvrig sier jeg meg enig med Kalvegodt. Jeg kommer nok ikke til å melde meg ut selv om jeg ikke springer i kirka hver søndag. Tradisjon rett og slett. Selv om kirka ikke sender torpedoer etter deg dersom du velger å ikke døpe poden i kirka, så er det jo liksom noe med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...