Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Er du medlem av statskirken?  

452 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      55
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      209
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      188
    • Nei, men vil melde meg inn.
      0
  2. 2. Hvordan ble du medlem?

    • Jeg meldte meg inn selv.
      4
    • Mine foreldre meldte meg inn.
      117
    • Statskirken meldte meg automatisk inn.
      214
    • Jeg er ikke medlem.
      117
  3. 3. Hvem synes du BØR ta avgjørelsen om en persons medlemskap?

    • Personen selv, etter fylte 16 år.
      262
    • Personen selv, uansett alder.
      133
    • Personens foreldre, før fylte 1 år.
      40
    • Personens foreldre, etter fylte 1 år men før 18 år.
      12
    • Statskirken
      5
  4. 4. Bør medlemslistene ryddes?

    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen medlemstatus
      41
    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen eller barnas medlemstatus
      33
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer
      301
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle norske statsborgere
      77
  5. 5. Bør staten og kirken skille lag?

    • Ja
      344
    • Delvis/har ingen formening
      70
    • Nei
      38


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ozi: En liten korrigering på din påvirkning i politiske partier. Du har selvfølgelig delvis rett, i at en må være aktiv i ett parti for å kunne få delta på å skreddersy sammensetningen av valglistene. Men, når du avgir din stemme i kommune og fylkestingsvalg, så har du muligheten til å kumulere. Det gir ihvertfall hvem som helst av de stemmeberettigede en liten mulighet til påvirkning om hvem som skal få delta i fylkesting og kommunestyre. Og det er jo ingen liten ting heller. For om mange nok kumulerer nokså likt, så kan det få så stor vekt, at posisjonenen på listene forandres.

 

kilde:

http://no.wikipedia.org/wiki/Kumulere

Endret av G
Lenke til kommentar
- Staten må ha påvirkningskraft og styringsmulighet i kirka, særlig pga omstridte temaer som homofili.

Det er ikke opp til staten å bestemme hva folk skal tro.

 

- Statskirken vil bevare kulturarven bedre enn en fri kirke.

Jeg setter friheten til å velge hva en skal tro høyere enn "kulturarv".

 

- Statskirken samler folket mot den farlige islamiseringen

"Islamisering" er en betydelig overdrevet fare i min mening. Men i den grad det faktisk er en trussel tror jeg det norske folk og dets verdier står mer enn bra nok samlet uten statskirken.

 

- Statskirken samler folket mot all ukristelig umoral

Denne tror jeg vi forbigår i stillhet. :)

 

- Monarkiet er avhengig av en statskirke

Hvorfor det? :dontgetit:

 

- Nidarosdomen, stavkirker og andre viktige kulturminner vil ødelegges hvis stat og kirke skiller lag

Jeg tror fortsatt staten bør ta i et tak for å ta vare på de viktigste kulturminnene selv om staten og kirken skiller lag. Og det er jo mange eksempler på at staten ikke skjøtter kirkene så godt som en privat organisasjon sannsynligvis ville gjort.

 

- De som ikke er medlemmer i private kirker vil stenges ute fra seremonier som dåp, konfirmasjoner, bryllup og begravelse.

- De private kirkemenighetene vil kreve inngangspenger, medlemskap og annet for å benytte kirkene.

Hvorfor må man være akkurat i kirken og gjøre akkurat disse religiøse tingene for å feire viktige ting i livet (med mindre man er sterkt religiøs, men da er man medlem i en eller annen kirke uansett)? :dontgetit:

 

- Hvem skal eie og ha mulighet til å bruke kirkebyggene?

I min mening den private kirken, unntatt de viktigste kulturminnene hvor man må diskutere hva som er best eierskapsmodell for at bygningene skal tas best vare på.

Lenke til kommentar
Har faktisk sendt inn skjema om utmelding to ganger (for et par år siden), men er fortsatt oppført som medlem. Etterhvert gidder man rett og slett ikke stresse mer med det. Må desverre innrømme at det gjelder meg.

Akkurat det samme har skjedd med meg. I løpet av de siste par årene har jeg sendt noe sånt som tre utmeldingsskjemaer og et par eposter for å spørre hvorfor ingenting har skjedd, men de vil tydeligvis ha meg som medlem. Kanskje på tide å prøve igjen ...

Lenke til kommentar
Bli med nå, du trenger ikke å bli voksen.

Jo, jeg tror moren min blir sur og jeg er ganske sikker på att det er 16 års grense.

Du kan jo snakke med moren din om det? Jeg gjorde ikke det fordi jeg rett og slett ikke tenkte over det før jeg var 17 år. Respekterer hun deg så melder hun deg ut hvis det er det du vil.

Lenke til kommentar
Bli med nå, du trenger ikke å bli voksen.

Jo, jeg tror moren min blir sur og jeg er ganske sikker på att det er 16 års grense.

Du kan jo snakke med moren din om det? Jeg gjorde ikke det fordi jeg rett og slett ikke tenkte over det før jeg var 17 år. Respekterer hun deg så melder hun deg ut hvis det er det du vil.

 

Bør en 16 åring ha lov til å legge seg ut med Gud? Tenk på konsekvensene!

 

:devil:

 

Nei. gjør som dere vil....................

Lenke til kommentar

Jeg er medlem, og er godt fornøyd med det :)

 

Men det at det tydeligvis er vanskelig å få meldt seg ut synes jeg er dårlig. De som ikke vil være medlem må få melde seg ut uten problemer, et nettbasert skjema på minside eller altinn burde vært på plass.

Lenke til kommentar

Hver gang enkelte personer eller partier som KRF referer til "kristne i Norge" er det registrerte i statskirken som blir brakt frem. Jeg tror ikke alle er klar over hvordan denne statistikken kan påvirke div. saker i kristent favør. Det er synd at ikke flere melder seg ut når de ikke tror på dette.

Lenke til kommentar

Interaktivt PDF-skjema finner du her. Denne kan du fylle ut på PC'en, så skrive ut. Hvor du skal sende den kan du finne ved hjelp av søkefunksjonen på venstre kolonne på samme side. Husk å oppgi din folkeregistrerte adresse.

 

EDIT: Link til hvordan melde seg ut av statskirken i wikien: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Hvordan..._av_statskirken

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Det burde vært unødvendig å skrive ut skjemaet på et papir, skaffe konvolutt og frimerke og så sende det via sneglepost. Det kunne vært sendt elektronisk med et tasteklikk, slik som Anderssb beskriver.

Helt enig. Men nå er systemet engang slik. Og jeg anbefaler egentlig alle som vil melde seg ut å gjøre dette snarest mulig, ingen vits i å sette seg på ræva og vente på et elektronisk system som kanskje kommer om 10 år eller 20 år.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Bli med nå, du trenger ikke å bli voksen.

Jo, jeg tror moren min blir sur og jeg er ganske sikker på att det er 16 års grense.

Du kan jo snakke med moren din om det? Jeg gjorde ikke det fordi jeg rett og slett ikke tenkte over det før jeg var 17 år. Respekterer hun deg så melder hun deg ut hvis det er det du vil.

Jeg går ikke på Jehovas Vitners møter eller noe lenger, og hun hvet jeg ikke tror på det. Men ser ikke grunden til og melde meg inn i Human-Etisk forbund enda ;) Ganske sikker på att det er 18 års grense, uansett.

Lenke til kommentar
Bli med nå, du trenger ikke å bli voksen.

Jo, jeg tror moren min blir sur og jeg er ganske sikker på att det er 16 års grense.

Du kan jo snakke med moren din om det? Jeg gjorde ikke det fordi jeg rett og slett ikke tenkte over det før jeg var 17 år. Respekterer hun deg så melder hun deg ut hvis det er det du vil.

Jeg går ikke på Jehovas Vitners møter eller noe lenger, og hun hvet jeg ikke tror på det. Men ser ikke grunden til og melde meg inn i Human-Etisk forbund enda ;) Ganske sikker på att det er 18 års grense, uansett.

Nope, hvorfor skulle det vært 18-årsgrense for å melde seg inn i HEF?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...