Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Er du medlem av statskirken?  

452 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      55
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      209
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      188
    • Nei, men vil melde meg inn.
      0
  2. 2. Hvordan ble du medlem?

    • Jeg meldte meg inn selv.
      4
    • Mine foreldre meldte meg inn.
      117
    • Statskirken meldte meg automatisk inn.
      214
    • Jeg er ikke medlem.
      117
  3. 3. Hvem synes du BØR ta avgjørelsen om en persons medlemskap?

    • Personen selv, etter fylte 16 år.
      262
    • Personen selv, uansett alder.
      133
    • Personens foreldre, før fylte 1 år.
      40
    • Personens foreldre, etter fylte 1 år men før 18 år.
      12
    • Statskirken
      5
  4. 4. Bør medlemslistene ryddes?

    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen medlemstatus
      41
    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen eller barnas medlemstatus
      33
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer
      301
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle norske statsborgere
      77
  5. 5. Bør staten og kirken skille lag?

    • Ja
      344
    • Delvis/har ingen formening
      70
    • Nei
      38


Anbefalte innlegg

Ikke for å være frekk, men det høres merkelig ut den måten du bruker ordet statskirke på, Lionel. Kirkebyggene du ser over hele landet kalles kirker, ikke statskirker. Statskirken er bare en folkelig måte å si Den norsk kirke på.

 

Wiki har en beskrivelse av statskirker generelt:

En statskirke (eller en statsreligion) er et trossamfunn som er forankret i landets lovverk og er administrert av statsorganer. Statskirken representerer den religionen som staten har gitt offisiell status. Statskirken kan være økonomisk underholdt av staten, eller staten kan ha sikret den særskilte finansieringsordninger (innkreving av kirkeskatt e.l.)

 

I Norge heter statskirken Den norske kirke. Dette er en organisasjon som administreres av stortinget via kultur og kirkedepartementet.

 

Kjapt oppsummert:

Statskirken = organisasjonen Den norske kirke

kirke = kirkebyggene rundt i landet.

Det finnes en annen variant av ordbruken kirke også. Da tenker jeg på folkene i menigheten. Kirken er dessuten ikke noe uten folkene i den. En kirke uten folk i er jo bare ett bygg (ett tomt skall).

 

Visste dere forresten at de kristne tenker seg at Jesus kristus er gift med menigheten. Kirkemenigheten er da bruden. Om en ser på evangeliene fra gnostikerne (førøvrig ..

..en variant kristendom som ikke praktiseres så vidt jeg vet nå i dag, eller det at ingen har stått fram og sagt at de er gnostisk kristne

) så går det fram at enten så har Maria Magdalena ett veldig nært vennskapsforhold med Jesus, eller så var disse 2 personene mer intimt sammen (kjærester eller noe sånn. Det kommer an på hvordan man tolker tekstene).

 

Også finnes det folk i dag som hevder at det lever etterkommere (barn) av Jesus den dag i dag, som han da fikk med Maria Magdalena. Men det sier vel ikke de gnostiske evangeliene så vidt jeg vet noenting om. Det er bare synsing fra en viss gruppering folk. ;)

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den organisasjonen visste jeg ikke om før. Ganske smart løsning. Utgjør disse 500 kr, så mye som 100 prosent av det som trekkes i skatt til "statskirken/religiøse organisasjoner"?

 

Hjemmesiden til Altsomer var lite informativ, annet enn hva formålene angår. Altså avskaffelse av statskirke, innførelse av sekularitetsprinsippet og det å gi tilbake noe eller hele porsjonen støttemidler som en betaler i skatt.

 

Da hjemmesiden er av så kortfattet informasjon, går jeg utifra at organisasjonen ene og alene kun har disse 3 formålene på sin agenda. Jeg går også ut ifra at medlemmene får tilbake hele skatten de ellers ville betalt, og at organisasjonen Altsomer ikke beholder deler av disse midlene. Det står ingenting om dette på hjemmesiden deres. Alternativt at deler av skatten betales til medlemmer av organisasjonen, og at organisasjonen profitterer litt på forholdet.

 

Har "du som er medlem" fått disse 500 kroner i året?

Etter som jeg har hørt har AltSomEr kun tre medlemmer og ble opprettet fordi han som opprettet dette kun ville ha fritakelse fra militærtjeneste. Hvis de likevel skulle ta inn nye medlemmer er statsstøtten nå kr. 375,- og derfor tror jeg ikke du får 500,-

 

Edit: Se intervju med grunnleggeren.

Endret av SirEmanon
Lenke til kommentar

Det er vel sånn at hvis du ikke blir døpt, men har en mor eller far som er medlem av statskirken, så kommer man på en tilhører liste av noe slag. Disse er medlemmer av kirken, men f.eks på det oppkommende valget nå til høsten(samme dag som stortingsvalget) får ikke disse muligheten til å stemme, selv om de er ført på kirkens lister. Meget rart. Rart i seg selv at ikke alle kan stemme, om man er medlem eller ikke. Staten er for alle, ergo er statskirken også for alle.

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar
Du er fritt til å melde deg inn, så jo, alle kan stemme.

Hvis man er medlem av f.eks HEF, men ikke av statskirken, så kan man ikke stemme. Derfor er det ikke for alle. "alle som vil kan melde seg inn" argumentet blir for dumt. Alle har ikke kristendommen som trosretning, men alle i dette landet har den norske stat som stat. Derfor skulle det egentlig bare mangle at alle kan stemme. Men som vanlig forventer jeg ikke at de kristne skal se logikk i noenting som helst. Hvis kirken bare skal være for dem som er kristne, så får vi pælme heile skiten til helvete ut av staten. Latterlig overtro har ingenting i en stat å gjøre uansett!

Lenke til kommentar

Du kan sammenligne det med stemmerett i Norge. Når du blir født får du statsborgerskap i Norge om foreldrene dine er norske. Altså du er født med stemmerett.

 

Du kan når som helst hoppe av fra ditt norske statsborgerskap og bli svensk om du får lov. Men da får du ikke stemme i Norge.

 

Selv om du bor i Norge. Du har Norge som stat, men du har ikke stemmerett der, fordi du har sagt ifra deg den retten.

 

Forskjellen er vel at det er enklere å bli norsk statsborger enn å bli medlem av statskirka.

 

Kravet ditt holder ikke mål, da ville folk utenfor statskirka stemme på dårlige kandidater, ødelegge osv. Det er ikke fritt for alle å stemme på posisjoner i Arbeiderpartiet heller.

Lenke til kommentar

Åssen forklarer du da at de som ikke offisielt er medlem av statskirken, men som likevel står på på statskirken sine lister og da per definisjon er medlem, ikke har stemmerett? disse får heller ikke noe alternativ å melde seg ut, da det er mange som ikke vet at de står på disse listene(dette gjelder de som har 1 forelder etc, men som er medlt inn andre steder, HEF etc.

 

Statskirken får bestemme seg. Enten er den en statskirke, eller så er den et kirkesamfunn på linje med andre. Den kan ikke være begge deler!

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar

Her er noen få eksempler på snikinnmelding etc etc. Et rask google søk gir deg flere eksempler

 

http://www.nettavisen.no/innenriks/article666631.ece

http://www.human.no/templates/Page____1378.aspx

 

OBS! Vær oppmerksom på at barn kan bli tilhørige til Den norske kirke uten at det døpes, hvis en av/begge foreldrene er medlem av kirken. Barna kan også risikere å fortsatt stå som tilhørige selv om forelderene melder seg ut av kirken.

 

Kirken kan gjøre som den vil tydeligvis.

Endret av Hans-o
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...