Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Er du medlem av statskirken?  

452 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      55
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      209
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      188
    • Nei, men vil melde meg inn.
      0
  2. 2. Hvordan ble du medlem?

    • Jeg meldte meg inn selv.
      4
    • Mine foreldre meldte meg inn.
      117
    • Statskirken meldte meg automatisk inn.
      214
    • Jeg er ikke medlem.
      117
  3. 3. Hvem synes du BØR ta avgjørelsen om en persons medlemskap?

    • Personen selv, etter fylte 16 år.
      262
    • Personen selv, uansett alder.
      133
    • Personens foreldre, før fylte 1 år.
      40
    • Personens foreldre, etter fylte 1 år men før 18 år.
      12
    • Statskirken
      5
  4. 4. Bør medlemslistene ryddes?

    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen medlemstatus
      41
    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen eller barnas medlemstatus
      33
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer
      301
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle norske statsborgere
      77
  5. 5. Bør staten og kirken skille lag?

    • Ja
      344
    • Delvis/har ingen formening
      70
    • Nei
      38


Anbefalte innlegg

Kyrkjevalet 2009: Fikk dette "valkort" (valgkortet) i posten nylig. :w00t:

Kommentarer til akkurat det:

 

1. Jeg er ganske gammel, og langt om lenge over 18 år ihvertfall.

2. Jeg har aldri før mottatt valgkort. Jeg tør nesten å trekke følgende konklusjoner:

 

A. Enten velger kirken kun ut godt voksne folk, som er døpt, konfirmerte og sånn.

B. Eller så har kirkekretsen jeg har bodd i gitt direkte faen i meg i alle disse årene.

 

3. Hmm, jeg må bo i en god kommune nå!!

Det er første gangen noensinne at kirken sender ut valgkort nå. Så ikke bli overrasket hvis du ikke har fått det tidligere.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, så det er liksom ingen grunn for å saksøke DNK for dette misligholdet?

Det eneste misligholdet her er at hele Norges befolkning ble lagt som grunnlag for medlemslistene i DNK i 1998. Men nå er jo dette valgkortet litt et forsøk på å rette opp dette, da det tydeliggjør hvem som er medlem i kirken. Det har jo vært en del oppmerksomhet rundt dette da det er første gangen kirken sender ut medlemskort, så det er nok en del ikke-kristne som får seg en overraskelse i postkassen fremover.

 

Selv har jeg ikke fått noe valgkort, noe som jeg tar som et tegn på at alt ble gjort riktig da jeg meldte meg ut av statskirken.

Lenke til kommentar
Valget 2009 for statskirken er vel like hummer og kanari som andre politiske valg måtte være det. De ramser opp en lang rekke navn over personer du aldri har hørt om før. Har bestem meg for at jeg skal delta bare for moroskyld.

Hvis bare de innbitt religiøse som har peiling på kandidatene stemmer så har det lett for å bli en ond sirkel med økende fundamentalisme. Jeg håper derfor at så mange som mulig av de passive medlemmene av statskirka også stemmer, selv om de ikke aner hvem kandidatene er. Random er bedre enn målrettet fundamentalisme.

 

Dersom man legger litt arbeid i det og finner ut hvem som er ekstra moderate og tolerante så er selvsagt det bedre enn random igjen.

Lenke til kommentar
mottok nettopp bekreftelse på utmelding, er det noen måte man kan få gjort om stemmen sin på? :p

Du burde stemt før du meldte deg ut av statskirka. Nå har du egentlig ikke stemmerett i kirkevalget, men hvis du har fått valgkortet allerede så kan du jo alltids prøve deg. Er du heldig så blir stemmen telt med.

Lenke til kommentar

Simen1: Tror du misforstår. Han tenker nok på om dere kan fikse avstemningen hans her i tråden. Den har jo en avstemming om en er medlem i statskirken, i starten av tråden.

 

EDIT: Jeg ser at Simen1's setning kanskje gjelder avstemningen i tråden likevel. Men den neste setningen om statskirken fikk meg til å lure på hva Simen1 mente om førstnevnte. Altså om første setning låner statskirkevalget fra de neste setningene.

Endret av G
Lenke til kommentar

Statskirken kan miste 100.000 medlemmer

Så mange som 100.000 kan stå feilaktig oppført som medlemmer av statskirken. Kultur- og kirkeminister Trond Giske (Ap) er forberedt på masseutmeldelser når det nå skal ryddes opp.

Da kirkens felles medlemsregister ble etablert i 1998, la departementet folkeregisteret til grunn. Ikke-medlemmer skulle lukes ut etter hvert. I år er det brukt 23 millioner kroner på å sende ut brev med stemmesedler og noe av årsaken er at det skal ryddes opp.

 

Oh noes!!1

:roll:

Lenke til kommentar

Jeg misforsto. Jeg kan i teorien endre stemmene, men i praksis gjør jeg det ikke av flere grunner:

- Jeg har ingen anelse hva folk faktisk har stemt. I tilfelle noen er uærlige så kan jeg altså medvirke uønsket til tyveri av andres stemmer.

- Jeg ønsker ikke et ras av henvendelser om endring av stemmer i denne og andre undersøkelser. (Ja, det vil komme hvis jeg sier ja bare en eneste gang) Jeg har ikke kapasitet til å ta unna sånne forespørsler.

Lenke til kommentar

Jeg tenkte nesten det, at du ikke kan vite hvem som har stemt hva. Det måtte jo ha forutsatt at designerne hadde lagt til funksjon for det som tilbø brukeren en "base".

 

:) Tror du gjør klokt i å la det stå som det gjør. Nå vet vi jo at det er minus 1 person.

Lenke til kommentar

Jeg gikk ut ifra at det gikk an å blanke en persons stemmer, Tenkte kanskje det kunne vert en funksjon som brukere hadde for å endre mening i polls.

Men selvsagt dette ville vert en ganske avansert funksjon som jeg egentlig ikke er overasket over at ikke er implementert. Er enig i at Administratorer ikke kan drive en slik moderering på et forum, Ville blitt for mye mas.

Uansett ganske offtopic.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...