Gå til innhold

Er du medlem av statskirken?


Er du medlem av statskirken?  

452 stemmer

  1. 1. Er du medlem av statskirken?

    • Ja og jeg ønsker å være det.
      55
    • Ja, men har ikke behov for å være det/har tenkt å melde meg ut.
      209
    • Nei og kommer heller ikke til å melde meg inn.
      188
    • Nei, men vil melde meg inn.
      0
  2. 2. Hvordan ble du medlem?

    • Jeg meldte meg inn selv.
      4
    • Mine foreldre meldte meg inn.
      117
    • Statskirken meldte meg automatisk inn.
      214
    • Jeg er ikke medlem.
      117
  3. 3. Hvem synes du BØR ta avgjørelsen om en persons medlemskap?

    • Personen selv, etter fylte 16 år.
      262
    • Personen selv, uansett alder.
      133
    • Personens foreldre, før fylte 1 år.
      40
    • Personens foreldre, etter fylte 1 år men før 18 år.
      12
    • Statskirken
      5
  4. 4. Bør medlemslistene ryddes?

    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen medlemstatus
      41
    • Nei, folk må si i fra dersom de ønsker å endre sin egen eller barnas medlemstatus
      33
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle nåværende medlemer
      301
    • Ja, statskirken bør få bekreftet medlemstatusen fra alle norske statsborgere
      77
  5. 5. Bør staten og kirken skille lag?

    • Ja
      344
    • Delvis/har ingen formening
      70
    • Nei
      38


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blir alle norske statsborger automatisk meld inn i kirken? Hvis begge foreldrene er muslimske med oppholdtilatelse, blir det nyfødte barnet automatisk meldt inn?

 

Er selv medlem, men har ikke valgt det selv. Har egentlig ikke grunn for at jeg forsatt er medlem, er ikke kristen, og har aldri vært det

Lenke til kommentar
Statskirken meldte meg automatisk inn
Hvorfor er dette lovlig, egentlig?

Jeg vet ikke begrunnelsen for hvorfor det er lov, men jeg er ganske sikker på at grunnen(e) har gått ut på dato for veldig mange tiår siden. Loven bør etter min mening klart endres på.

 

Har faktisk sendt inn skjema om utmelding to ganger (for et par år siden), men er fortsatt oppført som medlem. Etterhvert gidder man rett og slett ikke stresse mer med det. Må desverre innrømme at det gjelder meg.

Stå på! Ikke la deg herse med.

 

Coa: Babyer som har minst en forelder med statskirkemedlemskap blir automatisk meldt inn i statskirka, hvis ikke minst en av foreldrene tar initiativ til å protestere på innmeldingen. Veldig mange gidder nok ikke å initiativ til å protestere selv om de ikke ønsker at statskirken skal melde de inn.

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig interresert i høre noen argumenter FOR statskirke. I mine øyne er det nemlig ikke noen og jeg vil gjerne høre hva den andre siden mener er gode grunner.

 

Tja. En uro er at hvis du fjerner statskirken så vil mye av det religiøse falle litt mer inn i det private og lukkede. Kanskje vokser det lettere ekstreme bevegelser og kulter om du gjør det. Er det statlig er kirken mye mer naken og lett å kritisere i allefall. Det er lettere å holde kristendommen i sjakk i den offentlige debatt, enn hvis det faller inn i det skjulte. For så lenge den eksisterer så må man kjempe mot idiotier som kreasjonisme, homohets, anti-abort ekstremister, misogyni, moralske fordømmelser osv osv..

 

Bare et perspektiv på det altså. Jeg sier ikke at jeg støtter statskirken.

 

S,

Lenke til kommentar

Lars: Det jeg har hørt av argumenter for statskirka er omtrent slik:

 

- Staten må ha påvirkningskraft og styringsmulighet i kirka, særlig pga omstridte temaer som homofili.

- Statskirken vil bevare kulturarven bedre enn en fri kirke.

- Statskirken samler folket mot den farlige islamiseringen

- Statskirken samler folket mot all ukristelig umoral

- Monarkiet er avhengig av en statskirke

- Nidarosdomen, stavkirker og andre viktige kulturminner vil ødelegges hvis stat og kirke skiller lag

- De som ikke er medlemmer i private kirker vil stenges ute fra seremonier som dåp, konfirmasjoner, bryllup og begravelse.

- De private kirkemenighetene vil kreve inngangspenger, medlemskap og annet for å benytte kirkene.

- Hvem skal eie og ha mulighet til å bruke kirkebyggene?

Lenke til kommentar

Jeg er en av de mange i landet som tross min unge alder har måttet melde meg ut to ganger. Nå sjekker jeg en gang i året om jeg står oppført som medlem. Jeg er mot statskirkeordningen, men mest på prinsippielt grunnlag, da jeg mener at religion skal være en privatsak, og at staten ikke skal sponse overtro.

Lenke til kommentar

Jeg har litt å dele angående dette:

 

Først, jeg skulle likt å sett en mulighet under "Hvem synes du bør..." om at man at det skal være 16års aldersgrense på å melde seg inn i et trossamfunn.

 

Videre. Til høsten skal det sendes ut brev til alle kirkens medlemmer med spørsmål om de fortsatt vil være medlem. Da kan man enkelt krysse av om man vil ut, og da skal man også bli meldt ut. (Vi får se om det faktisk skjer noe, eller om kirken bare ignorerer det)

 

Når det gjelder argumentene Simen hadde hørt tar jeg ikke en eneste en av de alvorlig.

 

1. Diskriminering av homofile blir vell ikke noe mer lov om staten ikke støtter de økonomisk? Jeg kan ikke velge å ikke ansette noen på det grunnlaget at de er homo, selv om staten ikke støtter meg økonomisk.

 

2. Kulturarven bevares ikke av kirken, den bevares av oss. Enkelt menneskene. Noe annet er blank løgn.

 

3. Jeg tror ikke på farlig islamisering, like lite som jeg tror på oppblomstring av kristen ekstremisme.

 

4. Ukristelig moral er det ingen ting galt med.

 

5. F*ck monarkiet!

 

6. Ingen kulturminner vil bli ødelagt. Vi er veldig flinke til å ta vare på sånt her i landet, og det er ikke kirken sitt verk.

 

7. Jeg tror neppe det er noen som vil nekte hedning onkelen å komme i nevøens dåp eller brorens bryllup. Isåfall er det en tankevekker til om man faktisk vil holde seremonier der.

 

8. Det har de allerede gjort i mange hundre år, ser ikke noe problem med at de begynner med dette igjen.

 

9. Det er opp til privat personen. Ingen kan nekte ham å kjøpe en tomt, bygge en kirke, ta 2000kr i inngangs penger, og stenge feiltroende ute. Akkurat som du kan med ditt eget hjem.

Endret av Mirzá_Rezá_Kirmán
Lenke til kommentar

Godt poeng at det burde vært mulig å krysse av for aldersgrense på innmelding.

 

1. Det er faktisk bekymring for det her. Jeg ikke enig med artikkelen, men observerer bare at noen bekymrer seg for det.

 

5. Statskirken og monarkiet er uavhengige slik jeg ser det. Hvorvidt Norge bør være republikk eller monarki mener jeg bør diskuteres i en egnet tråd, ikke her.

 

6. Kirken vil selvsagt argumentere med at det blir lagt ned veldig mye gratis dugnadsånd i vedlikehold av kirker. Det mener de vil forsvinne dersom stat og kirke skiller lag. Jeg tror den påstanden vil være en kortvarig motreaksjon fra de kristne, dersom stat og kirke skiller lag. På sikt tror jeg ikke det blir noen forskjell.

 

8. og 9. Det er snakk om eksisterende offentlig eide kirkebygg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...