Gå til innhold

Hvor mye ram får jeg utnytte.

brodrister

Anbefalte innlegg

Jeg har muligens et ganske enkelt spørsmål. Jeg har forstått det slik at Vista 32-bit ikke støtter mer enn 3GB ram. Er dette medregnet det som skjermkortet bruker? Viss jeg har 2x 2GB ram, og et skjermkort som bruker 512 vil jeg da få 3.5, 3 eller 2.5 GB ram tilgjengelig når jeg bruker pcen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De lærde strides altså om det er 3 eller 4 gb, men hovedspørsmålet mitt er egentlig: Viss jeg har 1 GB mer enn mitt OS kan bruke, og et skjermkort som tar 512, vil jeg da sitte med 512mb som jeg ikke kan bruke eller 1 GB til overs, og 512 mb mindre til å bruke når jeg kjører pcen.

Beklager dårlig formulering :p

Lenke til kommentar

Det blir da ikke noe fratrekk uansett hvor mye/lite minne du har ? Om du har en maskin med 512MB minne + en GPU med 512MB minne, har du da 0MB ram da ?

32bit addresserer opp til 4GB, men fratrekker fra GPU blir vel kun aktuellt dersom det ikke er "ledige" minneadresser pga mengden ram.

Altså, har du 2GB ram + et skjermkort med 512MB minne så får du brukt all ram'en. Samme gjelder for 3GB, men har du derimot 4GB så mister du noe av ram'en da endel av addressene blir brukt for addressering av GPU minne (512MB).

Har du derimot 3GB minne og en GPU med 2GB minne, vil du ha 2GB minne tilgjengelig.

Blir ikke det riktig ? :hmm:

Lenke til kommentar
Har du 4GB vil du da se 3,2 - 3,3

Har du over 4 vil du se det samme.

Har du 3 vil du se 2,2-2,3

Trekk fra ca 700 ram fra den rammen du har , opp til 4 GB.

Trekkes jo ikke når man har under 4 GB samlet. Man kan se på det ganske enkelt, man kan ha 4 GB tilsammen, dette inkluderer RAM, skjermkortminnet og noe annet jeg ikke er helt sikker på. Har man så mye minne tilsammen at man kommer over 4 GB vil det bli trekt av RAM'en til man sitter igjen med 4 GB totalt.

Dette er dog ikke noe problem med 64-bit der man kan ha ekstreme mengder minne (18 446 744 073 709 551 616 byte eller 18 446 744 terrabyte, men i hvert fall Windows har lagt begrensninger her).

Endret av Kun10kr
Lenke til kommentar
skjermkortet tar ikke av rammen.

rammen til skjermkort, er på kortet. kun de integrerte skjermkortene som bruker maskinens RAM. hvis dere skjønner

Vet, men 32-bit OS støtter ikke mer enn 4 GB totalt og da går det utover hoved RAM'en hvis det totale minnet kommer over 4 GB.

Lenke til kommentar
skjermkortet tar ikke av rammen.

rammen til skjermkort, er på kortet. kun de integrerte skjermkortene som bruker maskinens RAM. hvis dere skjønner

Nei, men skjermkortet okkuperer de adresserte minneplassene som RAM ikke får, altså det går ut over RAM. ;)

Lenke til kommentar
De lærde strides altså om det er 3 eller 4 gb, men hovedspørsmålet mitt er egentlig: Viss jeg har 1 GB mer enn mitt OS kan bruke, og et skjermkort som tar 512, vil jeg da sitte med 512mb som jeg ikke kan bruke eller 1 GB til overs, og 512 mb mindre til å bruke når jeg kjører pcen.

Beklager dårlig formulering :p

De lærde strides ikkje :p

Svaret hadde du funnet i den øverste posten på dette forumet, det er en sticky som heter RAM-FAQ. Ofte stilte spørsmål og svar

Om du hadde giddet å lese FAQ da :tease:

Det du spør om er veldiog godt besvart i spørsmål 22, ihvertfall mye bedre enn enkelte av svarene i tråden her som er skrevet av folk som helt tydelig ikkje veit kva de snakker om.

Lenke til kommentar

Google på MMIO . Da finner du brukbare svar brodrister.

MMIO = Memory Mapped I/O. Brukes til adressering for signaler til-fra enheter i PCn.

Det virker slik at det dynamisk legger beslag på adresser fra 4096MB

og nedover - hvor mye avhenger av hvor mye adresse space enheter systemet "ditt" bruker/er utstyrt med.

Derfor finns ikke noe entydig svar annet enn at f.eks Microsoft har "kappet" av allerede i OS på 32bits tilgang påfysisk minne på 3.12GB og opp.

The reduction in available system memory depends on the devices that are installed in the computer. However, to avoid potential driver compatibility issues, the 32-bit versions of Windows Vista limit the total available memory to 3.12 GB. See the "More information" section for information about potential driver compatibility issues.

http://support.microsoft.com/kb/929605

I de tilfeller hvor du har fysisk ram som overlapper - blir disse ekskludert fra å benyttes som ram.

Dette brukes ikke bare av skjermkort - men av alle PCI ressurser du har i systemet enten det er keyboard,mus,nettverkskontroller e.l

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

dersom jeg klikker på min pc står det 4 gb ram i Vista Ultimate.

og har 4 gb på Hoved korte pluss skjermkort

Lenke til kommentar

dersom jeg klikker på min pc står det 4 gb ram i Vista Ultimate.

og har 4 gb på Hoved korte pluss skjermkort

Det er fordi Microsoft gjorde om i siste servicepack til å vise installert ram istedet for availible ram.

Bruk heller msinfo32 fra start-run menyen og se på "system summary".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...