Gå til innhold

Bruke datakraft fra flere maskiner til en beregning

Moskus

Anbefalte innlegg

Enkelte av de tyngre beregningsprogrammene har muligheter for å dele opp beregningen, slik at den kan fordeles på flere maskiner.

Finnes det en "generell" måte å oppnå det samme på for et hvilket som helst program?

Jeg tviler meget sterkt på at det gjør det, men det hadde jo vært praktisk... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg brukte påsken på å lese litt om dette. Det går ikke uten at programmet er skrevet spesifikt for å utnytte, den mest brukte standeren på det feltet er vel MPI, du kan se på Open-MPI for linux klienter. Når det kommer til windows så har windows et eget system for clustere kalt HPC.

Problemet er at jeg har ikke klart å finne et enkelt oppsett for å f.eks bruke alle maskinene i hjemmet til enklere MPI operasjoner. Man må liksom kjøre et eget system ser det ut som. :hmm:

Lenke til kommentar

jeg har en 6 slike liggende jeg kjøpte for en billig penge for teste cluster og få meg litt erfaring der:

dell poweredge 650

3,06ghz xeon

3gb ram 333mhz

2x80gb ide 7200rpm

men litt usikker om jeg trenger mer av stæsj, om hpc bruker diskene på maskinene eller om jeg trenger en egen med sas/scsi for selve systemet.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Takker for informasjon! :)

Men dessverre, da var det som jeg trodde (og noe annet hadde jo vært nærmest revolusjonerende). Det finnes ingen enkel tilleggspakke jeg kan sette på serveren og klienter å installere på nettverksmaskinene som gjør at jeg kan fordele en beregning i et selvskrevet program eller Excel for den slags skyld.

Lenke til kommentar

montro hvormange av de poweredge 650 jeg måtte samlet meg før jeg kom på top500 :p

ser de ligger på en 600-800kr ferdig levert til norge brukt.

må alle nodes være 100% identiske eller kan jeg kjøre sammen 650 maskiner med forskjellige cpus? har 2stk på 2,4ghz også liggende :D

montro om hlds for cs servere funker i cluster, er ikke ekte entusiast før du har eget cluster til cs!

maskinen han hadde var ikke noe sånn supermaskin heller egentlig

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...