BoBo_ Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Er det regler for hvordan man setter ned fartgrenser i Norge? Jeg vet at på E39 ved Forus (Stavanger) er fartgrensen 90 km/t på motorvegen, mens den går ned til 80 km/t, for så å gå ned til 60 km/t. Altså, ikke mer ned enn 20 km/t om gangen. Da kommer spørsmålet mitt; Kan man sette ned fra 70-sone, direkte til 40-sone? Må man ikke ha skilt om at det blir 40-sone om så og så mange meter isåfall? Evt. sette ned til 60/50, og så til 40-sone? ...eller er jeg helt ute på jordet? Takker for svar Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Meinar å ha høyrt at du ikkje kan setje fartsgrensa ned med meir en 30km/t om gangen. Er litt usikker på dette, så det hadde vore fint om nokon kunne bekrefte. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Ikke langt unna her jeg bor, er det en 80-sone som settes ned til 50. Da står det skiltet 150 (?) meter før 50-sonen begynner at det blir 50, og jeg har sett dette flere andre steder, så det stemmer nok at det finnes slike regler. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Har ikkje sjekka dette opp, men eg er rimelig sikker på at regelverket seier at om fartsgrensa blir satt ned med 30km/t så bør dette skiltast før sona startar. Med andre ord at det ikkje er eit krav med slik merking, men at det har blitt standard på dei fleste vegar med ein del trafikk. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Har hørt det samme jeg også. Og ved endring i fartsgrenser står det alltid skilt på begge sidene av veien. Lenke til kommentar
Fløffy Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Har hørt det samme jeg også. Og ved endring i fartsgrenser står det alltid skilt på begge sidene av veien. Det gjeld vel strengt tatt 30, 60, 80, 90 og 100 sone? Trur eg aldri har sitt 50 sone bli skilta på begge sider.. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Det skal gjelde 50 også, men det er flere steder skilt står feil. Står det for eksempel kun et skilt på venstre side (sett det flere steder) gjelder faktisk ikke dette og du trenger ikke følge det. Det er altså kun skiltet på høyre side som er gjeldende og skiltet på venstre sider blir da et hjelpeskilt. Et slikt hjelpeskilt skal det være ved alle fartsendringer på samme vei. Lenke til kommentar
BoBo_ Skrevet 20. april 2009 Forfatter Del Skrevet 20. april 2009 Skilting på begge sider = ny fartssone, uansett sone. Kjører du på en vei og ser f.eks et 70-skilt på høyresiden av veien, betyr det at fartgrensa har vært 70 før du nådde skiltet også. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Det skal gjelde 50 også, men det er flere steder skilt står feil. Står det for eksempel kun et skilt på venstre side (sett det flere steder) gjelder faktisk ikke dette og du trenger ikke følge det. Det er altså kun skiltet på høyre side som er gjeldende og skiltet på venstre sider blir da et hjelpeskilt. Et slikt hjelpeskilt skal det være ved alle fartsendringer på samme vei. Så man er faktisk ikke forpliktet til å følge skilt som står kun på venstre side? Interessant. Har du sitater på det? Helst fra lovdata men alt hjelper. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Dette er nok en veldig populær myte. Skiltforskriften (Samferdselsdepartementet 2005-10-07 nr.1219) har ingen regel om at skiltet skal stå på høyre side, men det må forstås etter forskriftens § 2 at det skal være leselig i den kjøreretning det gjelder. Lenke til kommentar
manly Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Åhh i dag strøyk jeg med glans i Drøbak! Så strykehjernet( som folk kaller henne) komme mot meg, og tenkte at det her går sikkert fint. Startet med den første rundkjøringen da en bil ikke blinket og jeg stoppet da unødvendig for den bilen og startet allerede da og bli stresset. Så kjørte vi videre og ting gikk greit til slutten av oppkjøringen, Ca 10 min til jeg var ferdig. Så kom jeg alt fort inn mot et kryss som går til Oslo, som jeg ikke så og dermed måtte sensor bremse kraftig ned! Skjønner virkelig ikke hva som skjedde med meg i dag. Noe av det kjipeste som er å ikke mestre noe. Får håpe på bedre lykke neste gang, som ikke er ledig før langt ut i Juli. Noen som vet om det er fare for å få den samme sensoren neste gang? Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Åhh i dag strøyk jeg med glans i Drøbak! Så strykehjernet( som folk kaller henne) komme mot meg, og tenkte at det her går sikkert fint. Startet med den første rundkjøringen da en bil ikke blinket og jeg stoppet da unødvendig for den bilen og startet allerede da og bli stresset. Så kjørte vi videre og ting gikk greit til slutten av oppkjøringen, Ca 10 min til jeg var ferdig. Så kom jeg alt fort inn mot et kryss som går til Oslo, som jeg ikke så og dermed måtte sensor bremse kraftig ned! Skjønner virkelig ikke hva som skjedde med meg i dag. Noe av det kjipeste som er å ikke mestre noe. Får håpe på bedre lykke neste gang, som ikke er ledig før langt ut i Juli. Noen som vet om det er fare for å få den samme sensoren neste gang? Tror dama mi hadde den sensoren for 4 år siden, hun strøyk også. Hadde en annen sensor neste gang. Heldigvis Lenke til kommentar
manly Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Åhh i dag strøyk jeg med glans i Drøbak! Så strykehjernet( som folk kaller henne) komme mot meg, og tenkte at det her går sikkert fint. Startet med den første rundkjøringen da en bil ikke blinket og jeg stoppet da unødvendig for den bilen og startet allerede da og bli stresset. Så kjørte vi videre og ting gikk greit til slutten av oppkjøringen, Ca 10 min til jeg var ferdig. Så kom jeg alt fort inn mot et kryss som går til Oslo, som jeg ikke så og dermed måtte sensor bremse kraftig ned! Skjønner virkelig ikke hva som skjedde med meg i dag. Noe av det kjipeste som er å ikke mestre noe. Får håpe på bedre lykke neste gang, som ikke er ledig før langt ut i Juli. Noen som vet om det er fare for å få den samme sensoren neste gang? Tror dama mi hadde den sensoren for 4 år siden, hun strøyk også. Hadde en annen sensor neste gang. Heldigvis Ok, det er bra. Vil ikke ha hu dama ved siden av meg igjen, hun begynte å lage ''sukkelyder'' så hu viste tydelig at hu var oppgitt. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Ok, det er bra. Vil ikke ha hu dama ved siden av meg igjen, hun begynte å lage ''sukkelyder'' så hu viste tydelig at hu var oppgitt. Er visst litt av ei kjærring hu der. Gliste visst bredt da hun leverte strykmeldinga til dama mi. Sånne burde ikke jobba som sensor. Jeg hadde forresten også en idiot av en sensor, han var utrolig gretten, men fant ingenting å stryke meg på, men ga meg allikevel kjeft, som bare var bull, at jeg kjørte FOR sakte forbi en buss osv. Wtf? Endret 20. april 2009 av RCP-88 Lenke til kommentar
manly Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Ok, det er bra. Vil ikke ha hu dama ved siden av meg igjen, hun begynte å lage ''sukkelyder'' så hu viste tydelig at hu var oppgitt. Er visst litt av ei kjærring hu der. Gliste visst bredt da hun leverte strykmeldinga til dama mi. Sånne burde ikke jobba som sensor. Jeg hadde forresten også en idiot av en sensor, han var utrolig gretten, men fant ingenting å stryke meg på, men ga meg allikevel kjeft, som bare var bull, at jeg kjørte FOR sakte forbi en buss osv. Wtf? Ja hun virket ganske kald, svarte meg ikke når jeg sa at ''dette var utrolig kjipt'', så sa hu ingenting. Hørte mye om hu dama der før jeg møtte hu. Uff Endret 20. april 2009 av tois Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Det skal gjelde 50 også, men det er flere steder skilt står feil. Står det for eksempel kun et skilt på venstre side (sett det flere steder) gjelder faktisk ikke dette og du trenger ikke følge det. Det er altså kun skiltet på høyre side som er gjeldende og skiltet på venstre sider blir da et hjelpeskilt. Et slikt hjelpeskilt skal det være ved alle fartsendringer på samme vei. Så man er faktisk ikke forpliktet til å følge skilt som står kun på venstre side? Interessant. Har du sitater på det? Helst fra lovdata men alt hjelper. Dette er nok en veldig populær myte. Skiltforskriften (Samferdselsdepartementet 2005-10-07 nr.1219) har ingen regel om at skiltet skal stå på høyre side, men det må forstås etter forskriftens § 2 at det skal være leselig i den kjøreretning det gjelder. Jeg har ikke noe kilde på dette (har en jævel av en bok da, men orker ikke leite frem noe), men det var da dette vi lærte på arbeidsvarslingskurset (modul 2: ansvarshavende) jeg nettopp tok. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Jeg har ikke noe kilde på dette (har en jævel av en bok da, men orker ikke leite frem noe), men det var da dette vi lærte på arbeidsvarslingskurset (modul 2: ansvarshavende) jeg nettopp tok. Er mye rart man lærer på kurs... Husker jeg ble fortalt det samme en gang i tiden, men ingen kunne fortelle meg hvorfor. Jeg hadde i alle fall vært svært forsiktig med å ignorere skilt på den måten... Lenke til kommentar
MasterOfColours Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 På Karmøy har jeg sett (i en sving også, faktisk) at det går fra 70km/t til 50km/t for å så gå tilbake til 70km/t. Jeg tror ikke man kan sette ned mer enn 30km/t om gangen. Lenke til kommentar
РЦП-88 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 På Karmøy har jeg sett (i en sving også, faktisk) at det går fra 70km/t til 50km/t for å så gå tilbake til 70km/t.Jeg tror ikke man kan sette ned mer enn 30km/t om gangen. Kanhende dette er ment som "anbefalt fart i sving"? Men skiltet med feil type skilt? Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 På Karmøy har jeg sett (i en sving også, faktisk) at det går fra 70km/t til 50km/t for å så gå tilbake til 70km/t. Ikke så uvanlig dette, vel, kanskje litt om det bare er pga en sving, men likevel ikke noen sensasjon. På de fleste kryssene (litt avhengig av trafikken på sideveien) langs E6 og E8 her i området er det bortimot rutinemessig skiltet med 60 eller 70-sone (og med skilt på begge sider av veien) før krysset, for så å gå opp igjen til 80 eller 90 like etter krysset. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå