Jalla Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jeg registrerer at det er mange lyse (og noen flakkende) hoder på forumet. Det er likevel en haug med misoppfatninger og feilaktige inntryk ute og går, men som Jokke sa; alt kan repareres. Under har jeg listet opp et lite knippe bøker jeg personlig mener vil gi et fint underlag for en bedre forståelse av vitenskap som metode og bedre innblikk i spesielle emner som har vist seg å være kontroversielle. Michael Shermer: Why People Believe Weird Things Skepsis forlag: Alle kan anbefales samt denne. Ben Goldacre: Bad Science - nå oppdatert med et nytt kapittel. Neil Shubin: Your Inner Fish. Carl Sagan: The Demon Haunted World. Steven Pinker: How The Mind Works, The Blank Slate, gjerne også The Stuff of Thought. David J Linden: The Accidental Mind. Gary Marcus: Kluge. Phil Plait: Bad Astronomy - anbefaler også Death From The Skies - knallfin lesning. R. Barker Bausell: Snake Oil Science Christopher Wanjek: Bad Medicine Edzard Ernst og Simon Singh: Trick or Treatment. Richard Wiseman: Quirkology. Rekkefølgen er tilfeldig, men etter et kjapt overblikk er den faktisk å anbefale. Flere av forfatterne har også egne blogger og annet som er vel verdt å sjekke. God bok Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Har nettopp lest "Dommedag!". Interessant, men må innrømme jeg hoppet over noen deler av den Michael Shermers "why people..." er på vei (sammen med Derren Browns "Tricks of the Mind ) Lenke til kommentar
olasonn Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Holder på med "Your inner fish" akkurat nå, er omtrent halvveis og gleder meg til siste halvdel. Anbefales. Lenke til kommentar
Tjorven #138 Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Jeg begynner å få en lang liste over bøker jeg ska lese nå. Tror jeg fører opp "Why People Believe Weird Things" og "Your Inner Fish" siden disse har fengende titler Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 19. april 2009 Forfatter Del Skrevet 19. april 2009 Dommedag er en smule tung av seg her og der ja, men jaggu har det vært mye rar dommedagstro og det er jaggu mye rart nå også Neil Shubin har skrevet en fantastisk informativ, interessant og morsom bok, du har noe å glede deg til, ikke bare slutten Vedder på at de fleste som leser Shermers "WPBWT" blir overrasket over mannens soldie bakgrunn i woo og overtro, skepsisgeneral som han er, hehe. Lenke til kommentar
nostrum82 Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 (endret) Dette er ikke en bok, men denne fyren på youtube har så mange bra videoer angående dette. http://www.youtube.com/user/QualiaSoup Spesielt denne: Her er forresten lydbok utgaven fra Steven Pinker - How The Mind Works http://www.youtube.com/view_play_list?p=976002908073E3E7 Endret 20. april 2009 av nostrum82 Lenke til kommentar
Robåt Skrevet 20. april 2009 Del Skrevet 20. april 2009 Bill Bryson - A Short History of Nearly Everything Alt fra Big Bang til kvanteteori og det er morsomt å lese om også. Lenke til kommentar
Mystogan Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Nibbling on Einstein's Brain av Diane Daw Antagelig ganske mye lettere lesestoff enn de andre bøkene som er nevnt her, men fremdeles interessant, og et godt "innledningskurs" til vitenskap. Norsk tittel: Smak på Einsteins hjerne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå