Jack_Daniels Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 God morgen, har fått en jævel av en oppgave i aut.sys faget. Jeg skal tegne et styrestrøm skjema av følgende bestilling: "Ein kunde vil at elektrobedrifta di skal konstruere og bygge styring til ei steinknusekvern -M1 som vert mata av eit transportband -M2 Styringa skal automatisk gi 10 sekund oppstartssignal med sirene, før knusekverna startar. Etter nye 5 sekund, sal transportbandet starte. Begge motorane skal kunne stoppast med felles stoppbrytar. Motorane har kvar sitt termisk vern." Noen gode forslag ? Bruker AutoSketch til å tegne skjema. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Du har ein hovedbrytar for heile anlegget på eit panel med start, stopp og nødstopp. Når du vrir på brytaren er anlegget spenningssatt, deretter trykker du på start som legg inn eit relé til så sirena går i gang. Den er styrt av eit tidsrelé og etter 10 sekundar stopper sirena og gjev samtidig signal om at -M1 starter. Ved hjelp av eit nytt tidsrelé som får signal når -M1 starter går det 5 sekundar før -M2 starter. Stoppbrytaren på panelet vil stoppe heile prosessen og kreve eit nytt startsignal før det starter igjen. Når du starter opp igjen vil sirena først gå i gang. Nødstoppbrytaren vil stoppe prosessen og brytaren må resettes før du kan gje nytt startsignal. Termisk vern er grei skuring. Lenke til kommentar
Jack_Daniels Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 Takker. Skal kome med et forslag i løpet av kvelden, hadde satt pris på om noen ser over det før det går til levering Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Uten bruk av pls? Would've been a timesaver Lenke til kommentar
Jack_Daniels Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 (endret) IKNOW! Men desverre skal vi gjøre en b) oppgave. b) Vi tenkje å gjære om styringa til PLS. Teikn skjema for korleis PLS-en kan koplast til nødvendige delar. Mener jeg har fått til å få motor 1 til å starte og motor 2 til å starte etter X antal sekund. Nå gjenstår det jeg ikke har anelse om hvordan jeg lager. Dette er det jeg trenger hjelp til. Hvordan skal jeg få til at en sirene hyler i 10 sekund før motor 1 starter ? Bilde av det jeg har gjort hittil: Edit: Fjerne noen usaklige greier Endret 16. april 2009 av Jack_Daniels Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Bytt ut S2 med eit tidsrelé. Legg opp ein kontaktor som starter sirena, denne kontaktoren kopler med ein gang du trykker start, haldekopling osv. Så kopler du inn eit tidsrelé som får spenning når kontaktoren til sirena slår inn. Det teller i 10 sekundar før det opererer. Då kopler det ut sirenekontaktoren og eit kontaktsett blir putta inn der S2 står på teikningen din. Start -> Sirenekontaktor inn -> Tidsrelé får spenning -> Tidsrelé kopler etter 10s -> Sirenekontaktor mister spenning -> Knusekvern K1 får startsignal og held seg sjølv med hjelpekontakt. Lenke til kommentar
Jack_Daniels Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 -S0 er nødstopp -S1 er stopp -S2 er start Bytter jeg ut S2 med et kontaktor sett m sirene. Skal jeg sette Startknappen over holdekoplingen til K1 da? Deretter sette eventuelle "K4, K4 Tidsrelè, og sirene" der S2 sto, slik at K1 sin holdekopling forsatt fungerer? Om dette er saken ser jeg enda et problem. Vil ikke M2 starte 5 sekund før lydsignalet er omme ? Siden det kommer spenning på K2 tidsrelè fra sekundet du presser start? Lenke til kommentar
Jack_Daniels Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 (endret) Stryk de 2siste linjene. Kom til å tenke på at K2 tidsrelè starter ikke før K2 får spenning, og K2 får ikke spenning før K1 får spenning. Edit: K4 tidsrelè'et blir det et NC tidsrelè? Edit2: Huff, tuller en del nå men tror jeg vet hvordan dette kan fungere. skal kome med et forslag snart. Endret 16. april 2009 av Jack_Daniels Lenke til kommentar
Jack_Daniels Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 Da var jeg ferdig med andreutkast. Det jeg lurer på: -Fungerer dette? Om ja: -Klart til å levere? Om nei: -Hva mangler? -Hva kan gjøres penere \ ryddigere? Bilde: Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Dette skulle funke! Litt urelevant ville jeg selv hatt sirene med tidsrelé helt til venstre, for å bygge opp skjemaet litt mer kronologisk. Men dette er bare en ubetydelig bagatell, som ikke vil ha noe å si på oppgavens vurdering Lenke til kommentar
Jack_Daniels Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 Ok strålende! Takker for all hjelp. Og AAsaboy jeg har flyttet sirenen til venstre på skjemaet Lenke til kommentar
Jack_Daniels Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Snakket med en luring i klassen og han fant et problem med kretsen. Jeg har ingen holdekopling på -S2 Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Ah, riktig, vil helst slippe å holde inne knappen? Men den ordner du vel enkelt ved å gjøre den avhengig av -K4 & -K1 mellom klemme "3" på -S2 til klemme "4" på -S2? Lenke til kommentar
Jack_Daniels Skrevet 18. april 2009 Forfatter Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Ah, riktig, vil helst slippe å holde inne knappen? Men den ordner du vel enkelt ved å gjøre den avhengig av -K4 & -K1 mellom klemme "3" på -S2 til klemme "4" på -S2? Tja jo, men K1\K4 må stå i parralell ellers går dette ikke for k4 skal slåest av. Vil ikke ha den sirenen gående hele dagen vil vi det? blir liksom at så lenge K1 er gående kan K4 faile? |--------------|-------------| |,,,,,,,,,,,,,,|,,,,,,,,,,,,,| S2,,,,,,,,,,,|,,,,,,,,,,,,,| |,,,,,,,,,,,,,K1,,,,,,,,,,K4 |,,,,,,,,,,,,,,|,,,,,,,,,,,,,| TK4,,,,,,,,,,|,,,,,,,,,,,,,| |,,,,,,,,,,,,,,|,,,,,,,,,,,,,| |---------------|--------------| Edit: fikse på den elendige "tegningen" Endret 18. april 2009 av Jack_Daniels Lenke til kommentar
ku7 Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Ja, de må stå i parallel, ikke i serie. Da ville du aldri fått den til å gå Lenke til kommentar
V_B Skrevet 21. april 2009 Del Skrevet 21. april 2009 Slik jeg ser det nå så vil transportbåndet supplere med stein selv om det termiske vernet på steinknuseren er utløst. Du burde kanskje få med en forrigling slik at transportbåndet stopper om vernet på steinknuseren ryker ? Lenke til kommentar
Jack_Daniels Skrevet 23. april 2009 Forfatter Del Skrevet 23. april 2009 Tror jeg har løst problemet. Tenker bare å få dette bekreftet. Lenke til kommentar
Espenhanssen Skrevet 26. januar 2014 Del Skrevet 26. januar 2014 hei jeg er skole elev som sliter med automasjon ! kan noen være så snill hjelpe meg forklaring av tegninger og de forskjellige komponenter som står på denne tegngen? jeg skjønner rett og slett ikke hvordan dette skal fungere??? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 Hva er det slags komponenter som er merket K1 og K2 ? Hvorfor står det et kryss på venstre side på K2 ? (man må jobbe litt selv også.) Lenke til kommentar
Espenhanssen Skrevet 27. januar 2014 Del Skrevet 27. januar 2014 k1 er kontaktor og k2 kan være en kontaktor med tidsrele i ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå