Gå til innhold

Anbefalte programmer til Android

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dolce vitas liste over (mange interessante) apps inneholder en geocaching-app uten mulighet for offline-bruk, og Googles My Maps.

Når det gjelder GMyMaps, er jeg skeptisk pga hensynet til vern om min person (altså personvern). Denne tjenesten gjør dine kart og reiseruter offentlige i default-modus; man må hake av i en boks for å hindre det. Jeg synes det er ille nok at fornavnet mitt kom frem i en kommentar jeg skrev på Market - uten å ha oppgitt det. Hvordan vet Market fornavnet mitt, og hvordan vet de at jeg vil ha det offentliggjort? Jeg ønsker ikke mer av den slags Buzz fra Google.

Det beste geocaching-programmet for Android i dag er etter det jeg vet Oruxmaps. For hyperdetaljerte kart i offline-modus kan man bruke TrekBuddys Mobile Atlas Maker, også her med tilgang til Kartverkets Statkart Topo 2 - denne versjonen lager Orux-offline-kart direkte:

MAM 1.8 alpha

Bruksanvisning

Edit: Får nå opplyst at Kartverket anser denne bruken av databasen som i strid med forskriftene og begrenser nedlasting til 10000 "tiles" (ca 25MB) per ip per dag. (At man ikke behøver å være veldig datakyndig for å omgå denne restriksjonen, er en annen sak.) Eniros kart (mindre egnet for turgåere, men også disse høyoppløste) ser ikke ut til å ha noen slik begrensning per idag.

Endret av SvartUtenSukker
Lenke til kommentar

Task killers er bullshit.

Brukte litt tid på å finne ut dette selv, men det er sant.

Dt han ikke tar hensyn til (knapt nok nevner med et ord) er programmer som spawner bakgrunnsprosesser unødig - og bakgrunnsprosesser kan bruke ressurser, og blir normalt ikke stengt av Android før den er på grnsen til krenel panic pga. akutt mangel på minne. Disse er det ikke noe i veien med å drepe, selv om man heller bør avinstallere dem oggi dem en stjerne i Market, og solid kritikk.
Lenke til kommentar

Task killers er bullshit.

Brukte litt tid på å finne ut dette selv, men det er sant.

Dt han ikke tar hensyn til (knapt nok nevner med et ord) er programmer som spawner bakgrunnsprosesser unødig - og bakgrunnsprosesser kan bruke ressurser, og blir normalt ikke stengt av Android før den er på grnsen til krenel panic pga. akutt mangel på minne. Disse er det ikke noe i veien med å drepe, selv om man heller bør avinstallere dem oggi dem en stjerne i Market, og solid kritikk.
(Min utheving)

Det å avinstallere apps du ikke bruker og apps som er mongo (se sitat) hjelper veldig mye mer enn at masse rare apps skal starte i tide og utide for så å bli drept og så starte igjen hele tiden.

Jeg har funnet ut at Titanium Backup (søk i tråden) er veldig grei for å effektivt avinstallere - og installere igjen uten å lete i evigheter i Market, ja selv uten internettilgang - apps du har lite bruk for, men kanskje kan få bruk for ved en senere anledning.

Sjekk også instillingene i apps du bruker, det er mulig du kan hindre dem i å starte ved boot og du kan som oftest bestemme hvor ofte de skal oppdatere seg.

:)

Lenke til kommentar

Jepp, som regel, men dessverre ikke allid. Siden jeg uansett (og det gjør vel de fleste som ikke er i bør-egentlig-ikke-ha-en-smarttelefon-gruppen) ikke dreper programmer som oppfører seg som de skal (ignore i advanced task manager er en fin ting), synes jeg det er greit nok å bruke til å drepe de få appsene jeg har som ikke opfører seg.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en widget som fungerer slik søkefeltet i eldre versjoner av Opera for mobil gjorde - altså slik at du skriver inn et ord, og deretter velger fra en egendefinert liste hvor det skal søkes? Veldig praktisk og plassbesparende - slik kunne (kan?) man samle Google, 1881, WolframAlpha, Bokmålsordboka og Liddell/Scott/Jones på ett sted.

Lenke til kommentar

Noen som vet om en widget som fungerer slik søkefeltet i eldre versjoner av Opera for mobil gjorde - altså slik at du skriver inn et ord, og deretter velger fra en egendefinert liste hvor det skal søkes? Veldig praktisk og plassbesparende - slik kunne (kan?) man samle Google, 1881, WolframAlpha, Bokmålsordboka og Liddell/Scott/Jones på ett sted.

Er kanskje OpenSearch det du ser etter?

Lenke til kommentar

Jepp, som regel, men dessverre ikke allid. Siden jeg uansett (og det gjør vel de fleste som ikke er i bør-egentlig-ikke-ha-en-smarttelefon-gruppen) ikke dreper programmer som oppfører seg som de skal (ignore i advanced task manager er en fin ting), synes jeg det er greit nok å bruke til å drepe de få appsene jeg har som ikke opfører seg.

Hvordan kan jeg finne ut hvilke apps som er syndere?

Lenke til kommentar
Er kanskje OpenSearch det du ser etter?

Ikke ueffent, men hvorfor gjør de ikke dette enklere? Programmet (som ikke finnes som widget ennå) forholder seg bare til en håndfull "godkjente" søkeleverandører som oppfyller formkravene (mobiltilpasning etc., noe jeg kjøpte Desire for å slippe å forholde meg til). Denne restriksjonen klarte jeg meg godt uten i Opera Mini 4 - med en Nokia 6500c.

Lenke til kommentar

Men der burde vært en enkel oversikt over nøyaktig hvilke programmer og prosesser som har brukt mest batteri siden siste lading, siste time osv. På den måte kan en enklere finne ut hvilke prosesser som faktisk stjeler batteri og ikke oppfører seg som de skal, for så å legge inn disse som fc i en task killer.

Enda en grunn til å kreve litt bedre kvalitetssikring på marked. Om det er slik at alt og alle kan legge ut programmer tross for at de kun gjør skade, så vil det aldri bli noe for folk flest å bruke, men kun for spesielt interesserte.

Håper google holder ett øye med utviklingen av programmer i marked og hvordan disse kan "missbruke" telefonen, for så å komme men en løsning på dette.

Kanskje folk her kan liste opp programmer de vet stjeler batteri ved å ikke avsluttes slik de skal, så vet vi andre hva vi bør holde oss unna.

Lenke til kommentar

Det er de jeg primært bruker task killeren til. Faktisk ganske sjelden jeg dreper noe med den. :p

Svortevik: Mesteparten av batteri brukes som regel av apps som oppførerseg slik de skal, men som bruker data. Alt som henter data trekker en del batteri, i hvert fall om det gjør det ofte. Ideelt sett burde prgrammer knytte seg til et API som samordnet databruken, slik at programmer som hentet data hvert 5. min gjorde det samtidig, i stedet for at man får tilnærmet konstant databruk om man har en del programmer/widgets som hente data ofte. Et slikt APIfinnes dessverre ikke så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar

Fikk wmv filer til å spilles av ved hjelp av "yxflash", har ikke prøvd noe annet enda.

I teksten på på marked står det:

"yxflash is the first and only Android video player that can play Mpeg1/2/4, Flash, DivX, Xvid, WMV og iPod format videos" Derimot så får du bare spilt av 2min i gangen, så det er jo tydeligvis ikke helt sant det du sier?

Jeg tenker på den innebygde støtten av filer. YxFlash er et tredjepartsprogram, og så vidt jeg er bekjent, så går det ikke an å åpne filmer i YxFlash gjennom et annet program. Hvis du konverterer videofilene dine til H.264 format på PCen din, trodde jeg at det skulle være mulig å streame filmen. Prøvde dette akkurat nå selv, og der ser ikke ut til at det er tilfelle, i alle fall ikke med EStrong. Filen åpnes, og lyden spilles av, men videoen vises ikke. For å kunne se videoen må jeg la hele filmen buffre til mobilen først, og da forsvinner jo litt av poenget. YxFlash kan du kjøpe og spille av hele filmer (slik jeg har gjort), men kvaliteten er mye dårligere enn hvis du tar deg bryet med å konvertere filmene på PCen først.

Endret av Zappza
Lenke til kommentar

Det er de jeg primært bruker task killeren til. Faktisk ganske sjelden jeg dreper noe med den. :p

Svortevik: Mesteparten av batteri brukes som regel av apps som oppførerseg slik de skal, men som bruker data. Alt som henter data trekker en del batteri, i hvert fall om det gjør det ofte. Ideelt sett burde prgrammer knytte seg til et API som samordnet databruken, slik at programmer som hentet data hvert 5. min gjorde det samtidig, i stedet for at man får tilnærmet konstant databruk om man har en del programmer/widgets som hente data ofte. Et slikt APIfinnes dessverre ikke så vidt jeg vet.

Juice Defender+ Ultimate Juice er løsnigen :thumbup:

Lenke til kommentar

Ønsker anbefalinger til ett backup av telefonen, og ett sikkerhetsprogram som har mulighet for "pinkode" etter standbymodus, og helst sporbarhet og fjernstyring hvis den blir borte.

Har HTC Desire

Takk :-)

Endret av SpritHansi
Lenke til kommentar

Juice Defender+ Ultimate Juice er løsnigen :thumbup:

Kan du forklare hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...