Gå til innhold

Anbefalte programmer til Android


Anbefalte innlegg

Ja swiftkey kan anbefales av så mange grunner. Ganske enkelt genialt :)

samtidig som det finnes grunner til å holde seg unna: privatliv + paranoia, at man gir enda et selskap adgang til private data. Tillatelser til swiftkey (fjernet de mer rimelige imho):

Your messages: read SMS or MMS

Network communication: full Internet access, view network state

Phone calls: read phone state and identity

Dette er nok det største problemet ja.

 

men swiftkey trenger disse tilatelsesene for å skrive sms og mms og du trenger et tastatur for å taste telefonnummer, internett trenger det får bugsreport , kontakte utvikler, faq, eller dele appen med andre, det er bygd opp slik i fra google sin side

eh, hva med å lese privacy policy lenken lenger oppe så ser du at det er snakk om mer enn det når det gjelder swiftkey, du kan jo også sammenlikne hvilke rettigheter som kreves for andre tastaturer...
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man burde kanskje ikke ha smarttelefon hvis man har litt paranoia, og hvis man skulle være superparanoid, da... Oops!

Her er det ikke snakk om paranoia, men informerte valg. Det er tydelig at noen her ikke har lest vilkårene til swiftkey og forklarer programmets rettigheter uten å nevne den potensielt omfattende innsamlingen av private data jfr vilkårene ;) Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg synes da virkelig ikke at vilkårene var spesielt ille!

 

Det står at all sensitiv informasjon som programmet har tilgang til kun behandles lokalt på telefonen.

I tillegg kan man velge å bruke deres servere for databehandling, men da må åpenbart dataene overføres til disse serverene. I vilkårene sier de videre at disse dataene aldri gis til 3. part med mindre de er pålagt av lov å gi det ut. (Helt standard vilkår mao.)

 

Dersom man planlegger å drepe presidenten over sms, er det dermed bare å ikke skru på denne funksjonen, og man er trygg :)

Lenke til kommentar

Man burde kanskje ikke ha smarttelefon hvis man har litt paranoia, og hvis man skulle være superparanoid, da... Oops!

Her er det ikke snakk om paranoia, men informerte valg. Det er tydelig at noen her ikke har lest vilkårene til swiftkey og forklarer programmets rettigheter uten å nevne den potensielt omfattende innsamlingen av private data jfr vilkårene ;)

Nå var det vel du som nevnte paranoia første gangen, og jeg var forsåvidt enig i det og syntes man må ha litt paranoia hvis man er redd for SwiftKey. Deretter gikk det opp for meg at mitt brukernavn ikke var helt heldig med tanke på denne diskusjonen. Men spøk på internett er ikke alltid like lett å forstå...

 

Men tilbake til tema; jepp, du har rett: jeg leser sjelden vilkårene før jeg installerer programmer. Men jeg gjorde det nå ettersom du linket til de, og jeg sitter fortsatt med det inntrykk at vilkårene til SwiftKey ikke er så ille egentlig.

Lenke til kommentar

eh, hva med å lese privacy policy lenken lenger oppe så ser du at det er snakk om mer enn det når det gjelder swiftkey, du kan jo også sammenlikne hvilke rettigheter som kreves for andre tastaturer...

Hva med å lese den selv? :roll:

Hva er det du troller for? Er det det eneste du får ut av deg, et lite spørsmål som skal sette min troverdighet i tvil? For et tungtveiende argument du har der, hehe.

 

Jotun: den retorikken om "at jeg har ingenting å skjule" er slitt, ja, vi vet at mange "ikke har noe å skjule så de har ikke noe imot å bli overvåket i hue og ræva, og ha personlig info flytende rundt på nettet", det er greit det, men de som velger å være mer forsiktig må få lov til det også uten å bli hakket ned av dette argumentet.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hakker ikke på noen. Hvis å si sin mening er å hakke så begynte jo du selv hakkingen tidligere...

 

Man skal få lov å være paranoid, man skal til og med få være idiot.... Men eg kommer allikevel til å si min mening. Uten at eg skal bli hakket ned med paranoia argumenter.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hakker ikke på noen. Hvis å si sin mening er å hakke så begynte jo du selv hakkingen tidligere...

Jasså? Kan du finne hakking før ditt innlegg hvor du hakker?

 

Eg bryr meg driten. Hvis noen vil vite ka kona mi ønsker at eg skal handle på rema, så vær så god!

Andre har kanskje mer sensitive opplysninger, kanskje de bør brukes telegraf?

Lenke til kommentar

Mandela: Dersom NgZ og Jotun faktisk troller... Hvorfor mater du dem istedenfor å svare innleggene til Superparanoid og meg? Vi har lest vilkårene, og påstår begge at de ikke er ille. Du går frivillig inn i en personlig idiotisk shitkastekonkurranse heller enn å forsvare hovedargumentet ditt.

Endret av madsc90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mandela: Dersom NgZ og Jotun faktisk troller... Hvorfor mater du dem istedenfor å svare innleggene til Superparanoid og meg? Vi har lest vilkårene, og påstår begge at de ikke er ille. Du går frivillig inn i en personlig idiotisk shitkastekonkurranse heller enn å forsvare hovedargumentet ditt.

Jeg bøyer hodet, skulle ha latt være å svare på nonsense kommentarer.

 

Men hva skal jeg forsvare her? At jeg ikke er av samme oppfatning som dere at "vilkårene ikke er ille"?

Mitt spørsmål står ved, hvor mange vil man gi tilgang til sin e-post og sms? Hvorfor finnes det ikke en versjon som ikke krever nettilgang for de som absolutt ikke ønsker å ha noe lastet opp på tjeneren til en tastatur-app produsent. Det finnes tastatur-apper som tilbyr prediktiv tekst uten å kreve nettilgang. For min del synes jeg det er nok at google kan se min epost hvis de vil. Så får folk gjøre opp sin egen mening, det viktige er at man er bevisst på vilkårene.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Jeg er uenig.

 

SwiftKey er ikke et vanlig tastatur. Hele poenget med appen er at det skal gå raskere å skrive pga en god, personlig ordbok. At programmet leser meldingene dine, og lærer seg språket er reklamepunkt nummer 1. Dette behandles fortsatt bare lokalt på telefonen, og det skjer kun når du går inn i innstillingene og ber den om å lese.

Tilgang til epost, facebook og twitter krever de respektive brukernavn og passord. Dermed er disse kontoene alle trygge inntill du selv aktivt går inn i innstillingene og gir fra deg dette.

 

Når det gjelder tilgang til internett: Android er bygd opp på den måten at alle rettigheter må fordeles ved installasjon. Programmet har gode personvernshyggelige grunner for å trenge internett (ordboknedlasting og -oppdatering mm.), og dermed må disse rettighetene være innbakt i programmet.

 

 

Dessuten er SwiftKey blitt så populært at, i kombinasjon med det åpne økosystemet rundt android, vil enkelte brukere så vel som google faktisk allerede ha sjekket hva slags informasjon som blir sendt ut av telefonen av appen.

 

Oppsummert: SwiftKey er ikke en "tastatur-app", det er en app for personlig ordbok, og rettighetene som gjør dette mulig må åpenbart være inkludert. Dette kommer klart frem i produsentens tekster om appen.

 

PS: Dersom du er redd for mulig spionasje, har du valgt feil type tastatur. Personlig ville jeg vært mye mer redd for det å i det hele tatt bruke en telefon enn hvilke rettigheter SwiftKey trenger. Jeg har også tiltro til at androidøkosystemet har god kontroll over så populære apps som SwiftKey.

 

 

EDIT:

Dette er ikke myntet på swiftkey spesifikt, men heller som en generell androidanbefaling. Dersom du har root kan du bruke feks. DroidWall, som er en brannmur. Der kan du definere akkurat hva som faktisk får tilgang til internett (over 3g og WiFi er separat), og blokkere single apps. Denne tilgangen er uavhengig av rettighetene til appen.

Endret av madsc90
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du sier at det ikke er en tastatur-app, men en personlig ordbok. Hvis så, for å få mest ut av den må du gi appen tillatelser utover et vanlig tastatur med predikativ tekst. Brukeren får altså mest ut av appen ved å gi den størst mulig tilgang til private data.

 

Jeg lurer på om folk ville ha vært like velvillige til å installere en keylogger på datamaskinene sine for å kunne skrive fortere, en keylogger med mulighet til å lagre fanget tastetrykk på en ekstern tjener, anonymisert og obfuskert selvsagt.

 

Takk for tipset om DroidWall forresten.

Endret av mandela
Lenke til kommentar

Ja. Som du sier er dessverre muligheten for ugang der. Den har tilgang til sms, og den har tilgang til internett. Et slikt produkt ha begge disse tilgangene.

 

Heldigvis er programmet så populært at det ikke ville ha kunne utnyttet dette i praksis. (jfr. det jeg sa over)

Endret av madsc90
Lenke til kommentar

Hva er det du troller for? Er det det eneste du får ut av deg, et lite spørsmål som skal sette min troverdighet i tvil? For et tungtveiende argument du har der, hehe.

Troller for? Det er du som poster en link til en privacy policy som du tydeligvis ikke har lest, sammen med en hel masse nonsens.

 

  1. We never store or collect data entered into password fields while using our client Apps (such as SwiftKey).
  2. We never store or collect logs of key presses entered while using our client Apps (no such logs exist).
  3. We never collect language model data generated by our Apps that contain insights into the words and phrases you tend to use, unless you specifically elect to back these files up using our cloud services.
  4. We never store or collect the login credentials for your online profiles accessed when offering cloud personalization; instead we use API authorization keys, which gives you ultimate control over what access rights are granted.

 

Du må spesifikt aktivere alle mulie tillegg for at noe informasjon skal ende opp på serverne deres, i følge privacy policyen du selv linket til. Når du sprer masse FUD som ikke stemmer med rivacy policyen samtidig som du linker til den, er det bare tre mlige forklaringer på det. Den første er at du ikke faktisk har lest den, derfor ba jeg deg gjøre det. (Den andre er at du ikke kan engelsk, den tredje er at DU er det trollet du beskyldr andre for å være.)

 

madsc90: Når det gjelder å stole på at populære androidapper må oppføre seg pent, ER faktisk ikke det å anbefale. Wordfeud e vel "ganske" populært, det samler fortsatt inn telefonnummeret ditt og sender det til en tredjepart uten din tillatelse (i s trid med personopplysningsloven og amerikans data protection act). I tilleg sender den det til userøse tredjeparter som sender de ulovlig betal-sms. Så et hett tips: Ikke trykk på reklamer i Wordfeud.

 

I følge utgiveren skyldes det en reklamemodul han har inkluderti appen sin uten å gi en halv f. i å sjekke om det faktisk er trygt, men appen krever de samme tillatelsene enda, så jeg vet ikke om han faktisk har fjernet problemet. Burde kanskje minne ham på det.

 

red: Forøvrig er jeg helt enig med mandela i EN ting: De burde tilbudt en versjon uten internetttilgang, også knne folk lastet ned ordbøkene selv i nettleseren på mobilen. Debuglogger osv. kan sendes med epostprogrammet på telefonen, om man øsnker å sende slikt.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

madsc90: Når det gjelder å stole på at populære androidapper må oppføre seg pent, ER faktisk ikke det å anbefale. Wordfeud e vel "ganske" populært, det samler fortsatt inn telefonnummeret ditt og sender det til en tredjepart uten din tillatelse (i s trid med personopplysningsloven og amerikans data protection act). I tilleg sender den det til userøse tredjeparter som sender de ulovlig betal-sms. Så et hett tips: Ikke trykk på reklamer i Wordfeud.

 

Dette er en i beste fall en sannhet med modifikasjoner, det er ingen måte WordFeud kan få tak i telefonnummeret til (norske) brukere med de rettighetene som ligger i programmet, om ikke bruker selv oppgir dette i en registreringsprosess...

 

Telefonnummeret er ikke lagret på SIM-kortet eller noe annet sted så lenge du har et norsk SIM-kort (praksis kan være annerledes i andre land), eneste måten å få tak i brukerens telefonnummer i Android er hvis applikasjonen sender en SMS til ditt nummer (eventuelt en SMS GW du har kontroll på). WordFeud ber ikke om nødvendige rettigheter for å sende SMS, ergo er telefonnummeret ditt trygt.

 

/Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...