Gå til innhold

Anbefalte programmer til Android

Anbefalte innlegg

Finner ingen av de programmene jeg.

CoPilot og Sygic finner du nok ikke da de må kjøpes på markedet for å kunne lastes ned. Navigon og NDrive bør du finne, da de kjøpes innad i programmet, og den versjonen som ligger på markedet er en trial versjon :)

Hvorfor kommer du med slike uriktige påstander?

Både CoPilot og Sygic kan du kjøpe/laste ned direkte via produsent.

http://www.alk.eu.com/buynow/copilot/

http://www.sygic.com/

Det er riktig. Kjøpte CoPilot til min originale Hero (1.5) gjennom den nevnte adressen. 240 kr for hele Skandinavia synes jeg ikke var dyrt for et så bra program. Har testet både NDrive og Navigon. De ser litt penere ut, men har sine mangler. Sygic har jeg ingen erfaring med.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper det er ok å komme med et "finnes det en app som..."-spørsmål.

Trenger en app som kan lagre posisjonen "on demand" (ikke tidsinnstill) til en fil som enkelt kan leses av på PC (eks XML, txt). Best er om den kan brukes offline. Trenger kun long/lat (x/y).

Det aller kuleste hadde vært om dette kunne vært gjort sammen med en barcode-leser.

Målet er å kartlegge hvor diverse er.

Spørsmålet er ikke helt lett å forstå. Mange gode tracklogging-programmer (f.eks. Oruxmaps) har den funksjonen det ser ut som du etterlyser.

I disse programmene kan du lagre din posisjon som enkeltfiler (veipunkter) og eksportere dem. Vanligvis eksporteres veipunkter i formatene .gpx eller .kml, som begge kan åpnes som tekstfiler i f. eks. OpenOffice. Her ser du posisjonen din - med en .kml-fil kan du se punktet og beskrivelse (i ditt tilfelle strekkode-tall) direkte i Google Earth. Data fra strekkodeleser kan du importere (klipp og lim) fra et dedikert program (f. eks. ScanPaste), og sette det inn i beskrivelses-avsnittet når du lager veipunktet. Disse dataene vises også når du åpner .gpx eller .kml filen som tekst.

For å få ut dataene du vil ha, må du imidlertid foreta litt redigeringsarbeid (bortklipping av unødvendig tilleggsinformasjon) i filene, og jeg har følelsen av at du egentlig spør om noe annet enn jeg har svart på her.

Takk for innsatsen :)

Forenklet vil jeg ha en fil/liste som sier.

1. x,y

2 x,y

3 x,y

...

Der 1 er enten fortløpende nummerering eller navn (gjerne fra scannet fra barcode) og x,y er kordinatene i det jeg ba om posisjonen.

Vil altså ikke ha tidsinnstilt pos. (som alle denne typen apps har) - men pos. når jeg ber om det - koblet mot en referanse (eks. navn).

(Dæven - var ikke lett :D).

Skal sjekke Oruxmaps

Lenke til kommentar

(Dæven - var ikke lett :D).

Skulle være helt uproblematisk med de fleste programmer som kan eksportere veipunkter som .gpx-filer. Veipunkter er noe annet enn de enkeltpunktene som gps'en leverer, og kan eksporteres separat av flere programmer, f.eks. Orux.

Tror imidlertid at strekkodeleser-tanken er en dårlig ide hvis du f. eks. skal kartlegge steder på en vaktrute ( - husker at forsvaret bruker denne metoden: man går rundt med en stekkodeleser og leser av punktene). Det finnes utallige strekkodesystemer, og de android-strekkodeleserne jeg kjenner, tar bare de vanligste, typisk EAN-koder.

Problemet med prosjektet ditt er at de fleste programmer er tilpasset en mer direkte gjenbruk av stedsdataene - f.eks. i Google Earth, Everytrail eller Oziexplorer. Derfor leverer de filer med masse tilleggsinformasjon, xml-kode etc som du ikke trenger. Men enkeltdataene er ikke vanskelige å hente ut - med den metoden jeg allerede har beskrevet.

Endret av SvartUtenSukker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet om det er mulig å sette sammen kartfilene til en stor fil i MOBAC (mobile atlas creator) ?

- evt få opp alle kartene i Rmaps... :hmm:

Hvis du plages, skader det ikke å være mer presis mht hvilke problemer du sliter med.

Rmaps bruker sqlite-databaser, ikke enkelte kartfiler og -mapper som en del andre programmer. Dette går tydelig frem av Readme-fila i MOBAC. Forsøkte selv å lage to kart på denne måten og importere dem i Rmaps. Bruksanvisningen er ikke til misforstå for meg.

Databasen du har opprettet (eller kom du så langt?) i MOBAC, vokser og må importeres i sin helhet til telefonen hver gang (eller du kan slette den som er opprettet i MOBAC FØR du lager et nytt kart, forandre navnet på den du hadde i Rmaps, og laste inn den nye separat).

Dette er en ulempe ved sqlite-databaser kontra enkelte tiles med georeferanse-fil fordelt i hver sin mappe. En annen er at scrollingen i kartene (i det minste i Rmaps) er tregere og mer hakket enn jeg er vant til.

Fordelene er bla komprimering (titusenvis av enkeltmapper fører til mange små, uutnyttede tomrom i SD-kortets fillagringssystem) og at Astro etc. bruker masse tid på å lete gjennom tiles-mapper når man søker etter noe annet - f. eks. en fil med et bestemt navn. Dette slipper man med en sqlite-database.

Lenke til kommentar

Beklager, var ikke meningen å komme med informasjon som kunne mistolkes så lett. Poenget mitt var at om man vil se og laste ned Sygic og CoPilot på Markedet, må man ha tilgang til betalprogrammer, noe vi (som du garantert vet) ikke har i Norge enda. Til Navigon og NDrive kan man laste ned en gratis versjon på markedet som prøveversjon.

Lenke til kommentar

Beklager, var ikke meningen å komme med informasjon som kunne mistolkes så lett. Poenget mitt var at om man vil se og laste ned Sygic og CoPilot på Markedet, må man ha tilgang til betalprogrammer, noe vi (som du garantert vet) ikke har i Norge enda. Til Navigon og NDrive kan man laste ned en gratis versjon på markedet som prøveversjon.

Hvis dere har lyst til og gjøre en innsats selv er waze et godt alternativ. Er vel ikke en fungerende navigasjon program enda, men det har et stort potensiale. Programmet er gratis. Har selv blitt hekta på det.

ta en titt på waze.con og les litt mer om det.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Jeg for min del syns det er en god pris for det programmet og alle de mulighetene det åpner for.

Når jeg kobler til headphones starter spotify :wee:

Jeg har headphones plug in til Locale, og naturlig nok Locale selv. Kan sette state "headphones plugged in", men finner ikke hvordan jeg setter dette til å starte Spotify. En plugin jeg mangler?

Lenke til kommentar

Ser svære kartpakker som "Western Europe" til Navigon begynner å dukke opp på torrentsider nå.

Navigon.MN6.Westeurope.Q2.2010.Map.Update-HETERO

jun.03.2010

latest Maps of Westeurope for Navigon MobileNavigator 6/6.5 Q2_2010 incl. RealityViewPro

contains:

Andorra, Belgium, Denmark, Germany, Finland, France, Gibraltar, Great Britain, The Isle of Man, Ireland

Italy, Liechtenstein, Luxembourg, Monte Carlo, Netherlands, Norway, Austria, Portugal, San Marino, Sweden

Switzerland, Spain, Vatican

Betyr vel at programmet også er tilgjengelig i piratversjon. Har ingen planer om å prøve da jeg ikke trenger en GPS.

Lenke til kommentar

Finner ingen av de programmene jeg.

CoPilot og Sygic finner du nok ikke da de må kjøpes på markedet for å kunne lastes ned. Navigon og NDrive bør du finne, da de kjøpes innad i programmet, og den versjonen som ligger på markedet er en trial versjon :)

Det er riktig. Kjøpte CoPilot til min originale Hero (1.5) gjennom den nevnte adressen. 240 kr for hele Skandinavia synes jeg ikke var dyrt for et så bra program. Har testet både NDrive og Navigon. De ser litt penere ut, men har sine mangler. Sygic har jeg ingen erfaring med.

Kan jeg altså kjøpe CoPilot via nettet til min Hero? Hvordan legger jeg det da inn på mobilen, når det ikke ligger på market?

Lenke til kommentar

Kan jeg altså kjøpe CoPilot via nettet til min Hero? Hvordan legger jeg det da inn på mobilen, når det ikke ligger på market?

Du får en god beskrivelse på hva du skal gjøre når du har kjøpt CoPilot.

Du laster ned en zip-fil med kart og andre datafiler. Disse overføres til Heroen med vanlig filbehandling over usb. Du får oppgitt en adresse du skal gå til med nettleseren på Heroen. Her lastes det ned selve programfilen (com.alk.copilot.apk) som installeres automatisk når du godkjenner.

Jeg fulgte beskrivelsen til punkt og prikke, og det fungerte helt suverent. Fjernet mappen som het 2577 etterpå. Ser for meg ut som denne er for WinMo da den inneholder dll, exe og cab filer.

Lenke til kommentar

Har nettop investert i HTC Desire, og allerede funnet en haug med gode applikasjoner i denne tråden. Blant annet bruker jeg NetCounter for å få oversikt over dataforbruk på EDGE/3G og WiFi. NetCounter fungerer bra, men finnes det en applikasjon som kan spesifisere dataforbruket til hver enkelt program?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...