Gå til innhold

Anbefalte programmer til Android


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PS: Angående nøyaktighet på GPS, så sto det litt om dette på RunKeeper sine sider. Dersom du startet hjemmefra, så skrur du av tråløst nett før du starter. GPSen skal visstnok være mer nøyaktig da...

 

Lurer på om det er GPS`n på x10 som er unøyaktig da Sportypal er mer nøyaktig på min w995 enn min x10. 40 høydemeter og avvik i lengden på tilbakelagt distanse. Litt rart i grunn :hmm:

Lenke til kommentar

Hva anbefales som det beste programmet for å vise turen jeg har gått i skogen eller veien tilbake? Skal begynne å gå i ett nytt og ukjent område..

Det finnes mange programmer for det tror jeg. Jeg bruker Sportypal. Det gjør det du spør etter og du kan laste det opp på nett også for å få litt bedre oversikt.

Hvordan fungerer høydemålingen for deg? Hos meg viser den omtrent 3 ganger for høyt.

Høydemålingen virker ikke helt stabil på min telefon heller. Hadde en sykkeltur i går, og brukte både RunKeeper og Sportypal (holder på å finne ut av hva jeg liker best...). Når jeg ser på grafene, så ser det ut til at Sportypal har et avvik på ca 40 meter i forhold til RunKeeper. På det laveste punktet på turen min, var jeg ca 5 meter over sjønivå. RunKeeper sier da at høyde over havet var 7 meter, mens Sportypal mener 51 meter. Virker som dette er konstant gjennom hele turen. Synes dette er rart når de i utgangspunktet mottar samme data fra GPSen.

 

Når det gjelder programmene, så liker jeg telefonløsningen til Sportypal best. Nettløsningen til RunKeeper liker jeg igjen bedre enn Sportypal. Når det i tillegg viser seg å være såpass forskjell på høydemålingen, tror jeg valget faller på RunKeeper.

 

Har ellers testet Cardiotrainer, Mytracks og Endomondo.

 

Supert - Takk for tips! Kjekt med en pekepinn når det er såpass mange kryssende apps i denne gata. Tester ut RunKeeper og Sportypal først.

Lenke til kommentar
PS: Angående nøyaktighet på GPS, så sto det litt om dette på RunKeeper sine sider. Dersom du startet hjemmefra, så skrur du av tråløst nett før du starter. GPSen skal visstnok være mer nøyaktig da...

 

Lurer på om det er GPS`n på x10 som er unøyaktig da Sportypal er mer nøyaktig på min w995 enn min x10. 40 høydemeter og avvik i lengden på tilbakelagt distanse. Litt rart i grunn :hmm:

 

Ang avvik i høyde har det i alle fall ikke noe å gjøre med gps'en. Søk etter ordet geoide på nettet. Gps-mottakeren kan ikke uten videre ta hensyn til at jordoverflaten er uregelmessig. Korrekt visning av bøyde ville kreve tilgang til lokale topografiske data.

 

Å irritere seg over dette er like fåfengt som å klage på telefonens kompass fordi det ikke virker inne i bilen.

Lenke til kommentar
PS: Angående nøyaktighet på GPS, så sto det litt om dette på RunKeeper sine sider. Dersom du startet hjemmefra, så skrur du av tråløst nett før du starter. GPSen skal visstnok være mer nøyaktig da...

 

Lurer på om det er GPS`n på x10 som er unøyaktig da Sportypal er mer nøyaktig på min w995 enn min x10. 40 høydemeter og avvik i lengden på tilbakelagt distanse. Litt rart i grunn :hmm:

 

Ang avvik i høyde har det i alle fall ikke noe å gjøre med gps'en. Søk etter ordet geoide på nettet. Gps-mottakeren kan ikke uten videre ta hensyn til at jordoverflaten er uregelmessig. Korrekt visning av bøyde ville kreve tilgang til lokale topografiske data.

 

Å irritere seg over dette er like fåfengt som å klage på telefonens kompass fordi det ikke virker inne i bilen.

 

 

I følge wikipedia:Hvis mottakeren har kontakt med fire satellitter eller mer, kan posisjonen rapporteres i tre-dimensjonalt format: bredde, lengde og høyde.

Lenke til kommentar
PS: Angående nøyaktighet på GPS, så sto det litt om dette på RunKeeper sine sider. Dersom du startet hjemmefra, så skrur du av tråløst nett før du starter. GPSen skal visstnok være mer nøyaktig da...

 

Lurer på om det er GPS`n på x10 som er unøyaktig da Sportypal er mer nøyaktig på min w995 enn min x10. 40 høydemeter og avvik i lengden på tilbakelagt distanse. Litt rart i grunn :hmm:

 

Ang avvik i høyde har det i alle fall ikke noe å gjøre med gps'en. Søk etter ordet geoide på nettet. Gps-mottakeren kan ikke uten videre ta hensyn til at jordoverflaten er uregelmessig. Korrekt visning av bøyde ville kreve tilgang til lokale topografiske data.

 

Å irritere seg over dette er like fåfengt som å klage på telefonens kompass fordi det ikke virker inne i bilen.

 

 

I følge wikipedia:Hvis mottakeren har kontakt med fire satellitter eller mer, kan posisjonen rapporteres i tre-dimensjonalt format: bredde, lengde og høyde.

 

 

Nettopp. Men høyden beregnes i forhold til den matematiske modellen for jordoverflaten (en ellipsoide), og GPSen tar ikke hensyn til at jordens faktiske høydeforhold (=avstanden fra jordens sentrum) ikke alltid svarer til denne matematiske modellen. Avvikene mellom GPSens beregninger og den faktiske høyden over havnivå til et gitt punkt er ifølge en annen WPedia-atikkel (engelsk versjon s.v. Geoid) 106 til -85 m.

Lenke til kommentar

I følge wikipedia:Hvis mottakeren har kontakt med fire satellitter eller mer, kan posisjonen rapporteres i tre-dimensjonalt format: bredde, lengde og høyde.

Riktig, det er to måter gpser (edit:gpsENHETER) henter moh, (og ingen av de er med topografiske kart)

1. ved 4 eller fler satelitter kan også moh regnes ut, har man tilgang til 7 satelitter så er dette meget nøyaktig...

2. Med Barometrisk trykk, dette er også presist når den er kalibrert. (dette har ikke mobiltelefoner selvfølgelig)

 

geoid er nå en ting, selvfølgelig er ikke jorden rund som en kule,

men uansett er gps måling av moh ganske så nøyaktig, siden dette er ganske så uviktige data så er 3meter avvik på 100meter høyde (tatt fra luften uten noe grunnlag) ikke noe alvorlig avvik...

Endret av Tore
Lenke til kommentar

I følge wikipedia:Hvis mottakeren har kontakt med fire satellitter eller mer, kan posisjonen rapporteres i tre-dimensjonalt format: bredde, lengde og høyde.

Riktig, det er to måter gpser (edit:gpsENHETER) henter moh, (og ingen av de er med topografiske kart)

1. ved 4 eller fler satelitter kan også moh regnes ut, har man tilgang til 7 satelitter så er dette meget nøyaktig...

2. Med Barometrisk trykk, dette er også presist når den er kalibrert. (dette har ikke mobiltelefoner selvfølgelig)

 

geoid er nå en ting, selvfølgelig er ikke jorden rund som en kule,

men uansett er gps måling av moh ganske så nøyaktig, siden dette er ganske så uviktige data så er 3meter avvik på 100meter høyde (tatt fra luften uten noe grunnlag) ikke noe alvorlig avvik...

 

Dere har alle litt rett...

Geoiden som gps bruker er faktisk ganske representativ for moh. (Edit: har skulle jeg skrevet ellipsoiden ikke geoiden)

Problemet er mer at høyden i Norge ikke er basert på samme ellipsoiden.

Disse er regnet ut på forskjellige måter.

 

En annen ting er at det at GPS trenger tid og gjerne basestasjon (som står i kjente koordinater) for å bli noe nøyaktig.

 

Les mer her:

http://www.milvang.no/gps/datum/datum.html

 

Litt mer fag-info:

 

"

Ved nedføring av avstander til ellipsoiden må man ta hensyn både til høyden over havet og hvor høyt havet ligger over ellipsoiden; geoidehøyden.

 

NGO1948 benytter en ellipsoide som er tilpasset geoiden i Norge på best mulig måte. Man kan dermed neglisjere geoidehøyden ved korreksjon for høyde over havet.

 

EUREF89 benytter en ellipsoide som er tilpasset geoiden på globalt nivå. Man må dermed ta hensyn til geoidehøyden ved korreksjon for høyde over havet.

"

Endret av Dan-Inge
Lenke til kommentar

Vi er vell sjelden interessert i avstanden fra jordas sentrum når vi tenker på moh.

Det som er problemet er at det heller ikke finnes noen faktisk ellipsoide eller matematisk geoide, som kan beskrive dette forholdet for hele jorden.

Man klarer dette ganske bra lokalt (f.eks over Norge), men GPS har et system som er basert for å være mest mulig nøyaktig over hele jorden, og dette stemmer ikke bra med norsk høyde system.

 

Les enda mer på http://www.statkarthavniva.no/index.php?id=49

Endret av Dan-Inge
Lenke til kommentar

@ Dan Inge (multisitatene blir for store):

 

Jeg skal ikke oppkaste meg til noen ekspert på temaet, men jeg er nokså sikker på at avstand fra jordens sentrum treffende uttrykk for å beskrive hvordan GPSen beregner høyde over havet. Man tar utgangspunkt i en matematisk modell (en ellipsoide) og må nødvendigvis beregne høyden med utgangspunkt i dennes sentrum.

 

Jeg forstår ikke hva du mener med å si at "høyden i Norge ikke er basert på samme geoide", men mistenker at du tar feil siden alle meg bekjente, digitale kartverk over Norge (det er riktignok ikke mange jeg kjenner) har datum WGS84. Du blander vel ikke sammen datum og projeksjon?

 

Poenget mitt har fra begynnelsen vært at mobilens GPS-mottager ikke automatisk korrigerer mot WGS84-geoiden, siden dette ville måtte innebære bruk "lokale topografiske data", som jeg uttrykte det i mitt første innlegg om dette temaet. Dette poenget nevnes bla i en WPediaartikkel jeg allerede har nevnt.

 

Forøvrig anser jeg temaet som en avsporing fra emnene jeg ønsker å lese om i denne threaden, og kommer til å tie stille om det fra nå av.

Lenke til kommentar

 

Klarer ikke dy meg beklager.

Er heller ingen ekspert, men hadde forrige skole år faget "landmåling".

Vi skrev en kort oppgave her om dette, så har et lite innblikk.

 

Projeksjons type er en faktor.

Tangerende (Gauss Krüger) og skjærende (UTM).

Dette gir altså forskjellige ellipsoider. Ellipsoiden er en teoretiske matematisk beregnbar form som prøver å tilpasse seg geoiden mest mulig.

 

Den nivåflaten som ligger i høyde med verdenshavenes middelvannstand, kalles “geoiden” eller “den teoretiske jordoverflaten”. Vi kan tenke oss vannmassene i en likevektsstilling upåvirket av himmellegemer, vind, strøm, temperaturforskjeller osv., og at denne flaten utbredes under kontinentene i et nett av kanaler i en sammenhengende flate over hele jorden.

 

 

post-63125-1273786665,5022_thumb.jpg

 

Så har vi datum

 

Geodetisk-datum_090220_Web.jpg?size=590x800

 

Siden tyngdekraften alltid står normalt på geoiden vil det i noen tilfeller være avvik på normalen til ellipsoiden i forhold til geoidens normal. Dette er en viktig ting å være klar over siden vi med satellittmåleutstyr måler med referanse til ellipsoiden, mens ved tradisjonelt utstyr måler med referanse til geioden.

 

NN1954 (høyde datum) er det som blir brukt i dag, men ikke når det kommer til satellittmålinger. Nullnivået for NN1954 ligger nær gjennomsnittlig havnivå (middelvann). Dette da man med satellitt målinger refererer til GRS80-ellipsoiden (WGS84 / EUREF89) . Dette betyr at vi vil ha et avvik fra høydene vi har med NN 1954 tilsvarende forskjellen på geoide og ellipsoiden. Geoidehøyden i Sør-Norge er mellom 35 og 48 m over ellipsoiden, mens den i Nord-Norge minsker nordover til ca 18 m øst i Finnmark.

Lenke til kommentar

Avsporing eller ikke, jeg tror jeg har info som kan avklare dette noe.

Jeg kan ikke så mye om teorien rundt dette, men har testet med min gamle og min nye mobil: HTC Tytn (med OziExplorer) og HTC Desire (med OruxMaps).

 

Jeg la de ved siden av hverandre og sjekka høydene. Høyden her her hos meg er temmelig nøyaktig 23 m.o.h. (målt av kommunnens landmålere) og resultatene viser:

Tytn (med OziExplorer): viser mellom 23-27 m.

Desire (med OruxMaps): viser mellom 55-75 m.

 

Min gamle mobil viser altså høyde mye mer korrekt.

 

Greia er at i OziExplorer kan jeg i innstillingene krysse av for "Apply SIRF Altitude Correction". Forklaringen på hva den gjør er interessant:

"Apply SIRF Altitude Correction - Corrects for altitude reported from the SIRF GPS. SIRF GPS Receivers output the height above the geoid not the height above mean sea level. Ticking this option corrects for this."

 

Så det er tydelig at software på mobilen kan justere for disse høydene.

Lenke til kommentar

.................

 

SIRF GPS Receivers output the height above the geoid not the height above mean sea level. Ticking this option corrects for this."

 

Så det er tydelig at software på mobilen kan justere for disse høydene.

 

Ja nettopp :)

Det som du nå sier stemmer med hva jeg skrev. Det finnes en formel som brukes her i Norge (flere faktisk), som er ganske nøyaktig. Antar at den formelen som sitter i din gamle mobil er tilsvarende.

Endret av Dan-Inge
Lenke til kommentar

.................

 

SIRF GPS Receivers output the height above the geoid not the height above mean sea level. Ticking this option corrects for this."

 

Så det er tydelig at software på mobilen kan justere for disse høydene.

 

Ja nettopp :)

Det som du nå sier stemmer med hva jeg skrev. Det finnes en formel som brukes her i Norge (flere faktisk), som er ganske nøyaktig. Antar at den formelen som sitter i din gamle mobil er tilsvarende.

Virker faktisk som dette varierer fra program til program og ikke pga telefonene. Jeg har HTC Desire og har prøvd ut litt forskjellige treningsprogrammer de siste ukene. Runkeeper er det eneste som er i nærheten med 10-12 moh, mens både sportypal og runner (sportstracklive) viser rundt 55 moh.

Lenke til kommentar

Ser dere driver å handler US og GB-sim kort for å handle paid apps. Er det noe man skal passe på eller fungerer alle disse kortene? Regner med at det kun fungerer på wlan siden man jo ikke for noe signal.

 

Det er riktig. MAn kobler seg opp via wlan. Jeg må bestandig verfisere Google-acccount hvergang jeg skifter sim-kort.

 

Så vidt jeg vet fungere alle kort som er fra land som har tilgang på paid-apps. Jeg har et fra USA.

 

Du må i tilegg lage deg en konto på Google Check-out hvor du må legge inn krdittkort-detaljer. Så er det bare å kjøre....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...