Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Timebank. Hva er lovlig ?

V_B

Anbefalte innlegg

Hei.

Kanskje litt uoversiktelig emnetittel men var usikker på hvordan jeg skulle formulere dette.

Situasjonene er slik. Firmaet jeg jobber for har en timebank som må fylle 1580 timer i løpet av ett år. Dette er forståelig, men problemet som jeg ser det er slik.

Firmaet kjører forskjellige regler på ekstra betaling for timer som havner over 1580 timer i løper av årsverket. Har jeg hatt en ekstra jobb uke så vil jeg i teorien få overtidsbetalt om disse timene er timene som overstiger årsverket mitt. MEN. Om jeg har vært på kurs så får jeg ikke overtidsbetalt om de timene overstiger årsverket mitt, da det ikke står i tariffen min at jeg skal ha ekstra betalt for kurs.

Det som blir problemet nå. Timebanken min har ingen form for oversikt om timene som ligger der er arbeidstimer, kurs timer eller overtidstimer (Ja, jeg får ikke betalt grunnlønn når jeg jobber overtid. Grunnlønnen blir betalt på slutten av året om jeg har oversteget 1680 timer). Nå står firmaet fritt til å velge hva som skal bli "ekstra timene" i forhold til årsverket. Firmaet velger da selvsagt å legge arbeidstimene i årsverket og kurstimene som overflødige timer som jeg ikke får noe utover grunnlønn for. Har de lov til å gjøre dette ?

Har de også lov til å holde tilbake grunnlønnen min når jeg jobber overtid ? Jeg får kun utbetalt overtidstillegget, mens grunnlønnen min (Overtid = Grunnlønn + Overtidstilleg) blir holdt igjen og utbetalt om jeg passerer 1580 timer i løpet av ett år. Gjør jeg ikke det så ser jeg ikke noe til pengene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her virker det som det er en del å ta tak i.

Du skriver ingeting om hva slags arbeidstid du har (skiftarbeid, sokkel/rotasjon, helgejobbing osv). En liten oversikt over dette vil gjøre det enklere å svare på spørsmålene dine. Du nevner også en tariffavtale, hva står i denne?

Hva står det i kontrakten din når det gjelder arbeidstid?

Hvilke regler har bedriften for disponeringen av denne "timebanken"? Regner med dere har noen regler og retningslinjer, slik at dere ikke står helt fritt til å disponere denne som dere vil. Eller kan du i teorien jobbe 12 timer pr. dag i 132 dager (ca 1580 timer) og så ta fri resten av året?

Lov om arbeidsmiljø, arbeidstid og stillingsvern mv. (arbeidsmiljøloven) har bestemmelser for overtidsberegning, hva som er tillatt å jobbe pr. dag, uke osv. Det står også at "Det skal foreligge en oversikt som viser hvor mye den enkelte arbeidstaker har arbeidet. Oversikten skal være tilgjengelig for Arbeidstilsynet og arbeidstakernes tillitsvalgte". Det kreves altså en vis oversikt over arbeidstiden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...