Gå til innhold

Noen tanker rundt privatisteksamen.

cppdude

Anbefalte innlegg

Noen som har en ide eller forklaring på hvorfor det bare er privatisteksamen 2 ganger i året?

Ville jo egentlig vært litt mer praktisk med flere ganger, dvs. omså 3-4 ganger. (august, november/desember, februar/mars og mai/juni)

Da tenker jeg på folk som velger å ta opp en del eksamener, så kan det bli mye å lese på 2-3 fag når man i tillegg har full jobb og/eller familie "på siden" osv.

:-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv privatist, og mener det hadde vært urettferdig ovenfor andre som går på vanlig skole, ettersom det ville vært utrolig lett og perfeksjonere karakterer. du kan prøve deg på samme eksamen 4 ganger samme år, og den beste blir stående, litt for lett etter min mening, ville blitt for mange perfekte vitnemål rundt omkring

men skjønner godt hva du mener. har selv 11 privatiseksamner frem til 6. juni.. er litt stress..

Lenke til kommentar
Jeg er selv privatist, og mener det hadde vært urettferdig ovenfor andre som går på vanlig skole, ettersom det ville vært utrolig lett og perfeksjonere karakterer. du kan prøve deg på samme eksamen 4 ganger samme år, og den beste blir stående, litt for lett etter min mening, ville blitt for mange perfekte vitnemål rundt omkring

men skjønner godt hva du mener. har selv 11 privatiseksamner frem til 6. juni.. er litt stress..

11?! Ingen av dem som overlapper hverandre på datoene ?

Nja, det burde være oftere, definitivt. I USA har de jo SAT og GRE-greier hver måned. :p

Var det som fikk meg til å tenke på det...i USA ser det som sagt ut til å være titt og ofte.

I alle fall kunne de satt av en eksamen i tidlig August, da har folk vanligvis noen folk sjangs til å ta opp ett fag de strøk på, og hive seg på resteplass (f.eks Matte, Fysikk). Er litt surt om en person skulle stryke på en eksamen og måtte vente ett helt år til neste gang de kan prøve seg på skolen (da de aller fleste universitet og høgskoler ikke har våropptak).

Lenke til kommentar

På den annen side...Universitet og Høgskoler har jo Konteeksamen i August (f.eks forkurs og realfagskurs, som alt i alt er VGS materiale), så ser ikke noen problem med at slikt kan bli utvidet til Privatistene.

Alle har jo ikke rett å ta Konteeksamen, da man gjerne må ha grunnlag til å gå opp i de respekterte fagene. (ett antall innleverte oppgaver og labforsøk)

Litt synd, men kan bare se for meg at å kaste inn en Privatisteksamen i begynnelsen av August hadde vært en fin ordning, kunne nok reddet en del elever som ikke var heldige på våreksamen.

Lenke til kommentar

11?! Ingen av dem som overlapper hverandre på datoene ?

Nei, heldig der :)

har minst 1 dag mellom hver :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...