Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til ungdomsbil


Anbefalte innlegg

jeg syns du skal gå for en mitsubishi carisma :D gjerne med 1.8 literen ;) for den bruker ca like mye som 1,6 literen bare at den er sprekere :) dessverre bare framhjulstrekk, men ellers går den innenfor alle kriteriene dine :D ellers tror jeg jeg ville kikka på volvo 940/960 om jeg var deg :D tøffe biler ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Golf ..

Golf har gode kjøreegenskaper, dem går greit, du klarer lett og passere 200 med en bra golf TDI, viss du får en bra kit på golfen og eit bra understell, så ligger dem på veien som om dem var støpt der

 

om du er meir glad i en god gammal klassiker, som veldig få har, og som du vill få en helt sinnsyk respekt for og ha ..

OPEL MANTA <3

 

:3

Lenke til kommentar

Golf er oppbrukt og går da alt for tregt? Med mindre du velger Gt / Gti ;) Jeg gruset en Golf 1,8 med galanten min så ekstremt.. Den hang ikke i veien og gikk ikke noe bra i det hele tatt. Så vis du skal ha golf gå for golf gti ;) De har iallefall litt motor + bedre understell! :)

EDIT: Forresten. Så posten over ;) Carisma er en dugenes bil det også ja, men galant er fremdeles mye bedre på veien både på komfort og kjøreegenskaper ;) Dessuten går den litte granne bedre , men ikke så mye faktisk. Jeg ser på Carisma som en billig galant eller en dyr lancer ;) Og som du sa. 1.8 GDI motoren er kanon! Bruker mindre en vanlige 1.8 er pga spesiel konstruksjon, men har 125 hester som burde holde i masser i en så lett bil ;) Men vis du først skal ha mitsu ville jeg heller sett på galant. God komfort(pga multi-link opphenget, som audi fakstisk skryter over å ha forann på noen av sine biler :O Og galant har forann og bak :p Vet ikke om 96- galant har dette men før det har de iallefall ;) ) og gode kjøreegenskaper. Vis du vil være skikkelig badass kan du jo kjøpe en 1993-1996 Galant (slik jeg har) med VR-4 motor ;) Samme motor som 3000-gt, altså 280 hesters twin turbo med 4x4 og 4ws (4 hjuls sving) :love: De passe faktisk bolt on på galant g7 ;) Evt den motoren jeg har planer om å kjøpe: 2,5 v6 med 173 hester ;) Da får du sleeper til tusen ;) Vis du ikke har spesielt lyst på mitsu så kan du jo se på andre merker, eks mazda, nissan (obs se etter rust!), toyota og bmw vis du absolutt ikke vil ha japse :p

EDIT 2: hva skal man opp i 200 etter på norske veier? Du er vist en av de udugelige sjåførene på veien du, vis du mener 200 er greit å kjøre i. Det raskeste jeg har vært oppe i er 120 på motor vei. Jeg ser på meg selv som en god sjåfør pga jeg klarer å følge reglene ;) Har en kompis som driver og kjører slalomkjøring på tofeltsen i 170+.. Misliker slik kjøring!!..

Endret av Effectiv
Lenke til kommentar

En idé jeg lenge har hatt er å kjøpe la oss si en Subaru Impreza GT (den "vanlige" altså)

 

Og så trimme og style den - så den ser betydelig råere ut.

 

Men, jeg er ganske n00b når det kommer til styling, så jeg vil gjerne vite om det er veldig dyrt og eller vanskelig?

 

Hva ville det for eksempel kostet å sette på et WRX hood-scoop? Og ny fanger?

 

Noen som vet det? :innocent:

Endret av Filosof
Lenke til kommentar

En annen ting jeg lurer på:

 

Er det veldig stor forskjell på bensinforbruket på en 1,3 liter og 1,8 liter?

 

Justyen hadde nemlig 1,3 liter og den trengte jeg ikke å fylle mer enn én gang i uken, og for kun 400,- spenn.

 

Noen som har erfaring på dette?

 

 

Og hva er egentlig fordelen med 1,3 kontra 1,8(eller mer)?

 

 

Nok en n00b spørsmål som venter på et pr0 svar :innocent:

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å tyne en 1.8 like mye som en 1.3 for tilsvarende ytelser. For å si det slik: Hvis du har en bil som veier 1800kg og har en 1.3 motor med 75 hester, da må du tyne motoren veldig for å akselerere. Dette gjør at du får et høyt forbruk.

Har du derimot en bil som veier 800kg, så kan det godt være du klarer deg med 1.3, og du ikke trenger å presse motoren noe særlig, da vil forbruket ditt bli lavere enn en 1.8.

 

Jeg har en bil som veier ca 1200kg med 1.8 og 116hk. Denne bruker 0.5-0.6 på langkjøring og 0.7-0.8 på blandet. Hadde jeg hatt en 1.0 hadde nok bilen brukt mer suppe.

Lenke til kommentar
En idé jeg lenge har hatt er å kjøpe la oss si en Subaru Impreza GT (den "vanlige" altså)

 

Og så trimme og style den - så den ser betydelig råere ut.

 

Men, jeg er ganske n00b når det kommer til styling, så jeg vil gjerne vite om det er veldig dyrt og eller vanskelig?

 

Hva ville det for eksempel kostet å sette på et WRX hood-scoop? Og ny fanger?

 

Noen som vet det? :innocent:

Frontfanger koster vel alt fra rundt 1500-5000. Alt etter som du skal ha carbon, glassfiber osv. Men du må tenke på at i tillegg til det det koster å få tilsendt og kjøpt fangeren, skal du også lakkere fangeren til en farge som er lik bilen din, ergo her må det lakkeringsverksted til. Dette kommer ofte på minst like mye som det fangeren koster. Enkelte universalfangere har også en tendens til å ikke ha helt riktig passform, da må du begynne å kutte, sparkle og re-fit'e den litt/mye for at den skal få plass uten at det er store hull i skøytene :dremel: . WRX hood-scoop skulle det ikke være store utgiftene med.

 

Nå skal det sies at finner du fanger som er beregnet for modell, karosseri osv. som du har, skulle det hele bli mye lettere, MEN du kan fortsatt rekne med at det vil koste en del. Men uansett, lykke til :)

Endret av Zaltatov
Lenke til kommentar

Dette er egentlig litt off-topic, men jeg velger å slenge det inn allikevel: :whistle:

 

Er det noen som har erfaringer med aktive subwoofere - slike man får plass til under setet?

 

Selvfølgelig gir ikke dette like bra lyd, men det er jo mye mindre bry å sette det opp. Du slipper jo å bry deg om hvordan og hvordan du skal feste subwooferen og forsterkeren, og å strekke ledninger langs hele bilen.

 

Så jeg lurte ganke enkelt på om det er verdt det - eller om det rett og slett er så dårlig at det lønner seg å kjøpe en passiv allikevel? :hmm:

Lenke til kommentar

Man kan da få tak i passive subwoofere til å ha under setet også ;) Men for å svare deg: Du vil få risting, rumling men ikke noe spesielt kick-bass. Etter min erfaring iallefall. Nå har jo Pioneer kommet med en ny "flat" subwoofer som du kan bygge i en 13L(!!!!!) lukket kasse, og den skal man kunne få under et sete vis man har litt plass under setet ;) Men ville heller anbefalt en større vanlig sub i bagasjerommet. EVt også et par 8 tommere i hattehyllen (for kick-bass).

Lenke til kommentar

Jeg har faktisk kommet over et ganske adekvat tilbud - men det er én ting jeg er usikker på. Denne bilen har nemlig automatgir!

 

Jeg har prøvd automatgir tidligere - litegran - og jeg syntes ikke så veldig mye om det. Det verste var at det tok evigheter å kommer opp i fart, for når hvis jeg tråkket gassen langt inn gikk bare turtallet drithøyt opp. Og når den først skiftet gir gikk det med et ubehagelig rykk. Er det umulig å komme fort opp i hastighet med automat? :ermm:

 

Jeg har også hørt at automatgir bruker mer bensin - men hvorvidt det stemmer vet jeg ikke.

 

Noen som har noen erfaring med automat kontra manuell? :hmm:

Lenke til kommentar

er veeeldig stor forsjell på automatkasser. på vår audi feks girer raskere en noe menneske kan. den har og dobbel cluch så kjenner ikke girsjifte, ser og hører det bare på turtallet :p merkelig.mens andre igjen saab(tror det var dem) feks har veldig trege automatgirkasser.

 

tror automat har litt høyere forbruk men det varierer nokk lett det og. uansett er det ikke mye forsjell tror jeg.

men vis dette er førstebil det er snakk om hadde jeg kjøpt manuell slik at du lærer det sjikkelig først :)

Lenke til kommentar
er veeeldig stor forsjell på automatkasser. på vår audi feks girer raskere en noe menneske kan. den har og dobbel cluch så kjenner ikke girsjifte, ser og hører det bare på turtallet :p merkelig.mens andre igjen saab(tror det var dem) feks har veldig trege automatgirkasser.

 

tror automat har litt høyere forbruk men det varierer nokk lett det og. uansett er det ikke mye forsjell tror jeg.

men vis dette er førstebil det er snakk om hadde jeg kjøpt manuell slik at du lærer det sjikkelig først :)

Ang. automat vs manuell og forbruk er det nok mye lettere å "velge" hvor mye man skal bruke med manuell. F.eks det er lettere å kjøre økonomisk når man ønsker det, og det er lettere å kjøre "uøkonomisk" når ønsker det. :)
Lenke til kommentar

Markelure, kan du vennligst formulere deg på en måte som er litt mer forståelig. Tror ikke jeg er alene om å måtte lese det du skriver to ganger.

 

MusiQ, ungdomsbil er et vidt begrep. Noen liker bakhjulsdrift, andre liker firehjulsdrift. Spør du meg er trådstarter ute etter sistnevnte. Blir for dumt om du skal komme her å oppgi definisjonen for ungdomsbil, for det finnes ingen definisjon. Greit nok at mange ungdommer har bakhjulsdrift, men det i seg selv er ingen grunn til at trådstarter bør gå for en slik type bil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...