Cuddlefluff Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei! Sitter og ser litt på Hærens befalsskoler og vil gjerne ha litt feedback fra de som har tjenestegjort der, og hvordan er hverdagen? Lista mi er som følger: 1. artilleri 2. kampeskvadronen 3. sanitet 4. etteretning 5. samband Tenkte meg vognkommandør eller kommandør for mobil/stasjonær kanon primært. Jeg ønsker en aktiv tjeneste uten altfor mye natoplanker og tunge fysiske krav. Har bakgrunn i vakt & sikring, og er glad i slo, sibo, og å lære bort - håper også på å bli instruktør innen noe om noen år så fører nok opp rekruttskoleinstruktør eller noe lignende. Takker for forskudd for erfaringer og viten om tjeneste ~ Cuddle Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Det skrives eskadron;) en skvadron er noe de har i luftforsvaret. En eskadron er det hesteskjendere kaller et kompani. En eskvadron tror jeg ikke finnes Lenke til kommentar
Sovesofa Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 hvis du ikke liker tunge fysiske krav så tror jeg ikke hæren er ett sted hvor du burde søke befalsskole, og liker du ikke nato-planker så søker du deg ikke opp til nord, sier seg vel litt selv. KESK er vel noe av det mest utfordrende fysisk på den lista di vil jeg tro, veldig mange som dimmer derifra, deriblant de som blir sendt hjem fra fallskjermjegeropptak havner som oftest i KESK på rena Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Du har ikke vurdert BS vakt og sikring i luft da? Klarer du da å ende opp i basesett II (eller I) som lagfører/vognkommandør/instruktør, så har du rimelig lite natoplankhat, veldig mye SIBO i forhold til de fleste hæravdelinger. Hvis grunnlaget er OK så kommer du deg nok gjennom de fysiske prøvelsene på HBS også. Hvis ikke, ryker du på FOS uansett. Lenke til kommentar
Cuddlefluff Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 De fysiske opptakskravene er enkle, ser mest etter en praktisk og lærerik tjeneste. Er ikke så veldig motivert for plankehat eller regelmessige harder øvelser som hæren er kjent nok - men stridsvognfører eller leder ved stasjonært artilleri kan da ikke være så tungt? Lenke til kommentar
Uncle Scrooge Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Opptakskravene (regner med du mener styrkeøvelsene og 3000 meteren) er ikke noe problem, men skal jo bla. gjennom mestringsøvelse(ofte kalt helvetesuka) etterpå. Lenke til kommentar
Cuddlefluff Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 Opptakskravene (regner med du mener styrkeøvelsene og 3000 meteren) er ikke noe problem, men skal jo bla. gjennom mestringsøvelse(ofte kalt helvetesuka) etterpå. Har alt vært gjennom én vintermestringsøvelse på kjevik, der neste HBS opptak skal være. Sant helvette uten like selv om det bare varer en uka. De som har vært der i januar opptak og opplevd det vekslende været skjønner nok hva jeg mener Tallrekker er no dritt da. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 De harde øvelsene under befalsskoleåret er like for alle, uansett om du er vognfører eller lagfører. Lenke til kommentar
Lyngfisk Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Det skrives eskadron;) en skvadron er noe de har i luftforsvaret. Det finnes faktisk skvadroner i hær og sjø også. En eskadre er f.eks. delt opp i flere skvadroner. Usikker på om sjøforsvaret bruker navnet skvadron dog. I hæren har man D-skvadron, CSS-skvadron osv. Er vel luftige avdelinger som har skvadron i avdelingsnavnet. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 De har vel for den saks skyld skvadroner i spesialstyrkene også. Men fortsatt ingen eskvadroner. Kanskje en e-skvadron, etterretningsskvadron? Lenke til kommentar
akle Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Har nesten bestemt meg for søke befalskole etter VGS. Men har noen spørsmål, så spør her i stede for og lage en ny tråd for et lite spørsmål. Hvis man ikke kommer inn ønsket befalskole er det da muligheter for og komme inn på en annen befalskole det samme året? Har hørt at man kan gå FGTJ hvis man ikke kommer inn på befalskole, kan man da søke befalskole etter året i FGTJ. Lenke til kommentar
Killswitch Skrevet 22. april 2009 Del Skrevet 22. april 2009 Hvorfor søker du ikke panserbataljonen trådstarter? Der har de da leo2 og cv90 vogner:) Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) En kan vel ikke søke seg til kampesksadronen, her blir en vel bare opplært om man skal bli befal i 2BN eller PBN.. http://www.mil.no/felles/fms/utdanning/sta...rticleID=132600 Endret 25. april 2009 av BannanMannen Lenke til kommentar
c-c-cloud Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Sånn er livet på en lørdagskveld, brun! Da henger ikke alt helt 100% på greip vet du. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Tror Bannannmannen at Kampeskadronen ikke har befal, altså? Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Tror Bannannmannen at Kampeskadronen ikke har befal, altså? Bannanmannen fant ikke kampeskadronen på listen over hærens befalsskoler. Bannanmannen har grunn til å tro at befalsskole- elevene bare kan søke seg på ting fra listen som er på mil.no, og at en muligens da senere, etter pliktåret, kan bli befal i kampeskadronen, om en har vært i mek-inf. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 Kampeskadronen har vært en linje i alle år tidligere, i alle fall. Det står jo til og med i linken du viser til at de utdanner vognførere og lagførere. De utdanner ikke for 2BN og PBN, de utdanner nemlig sine egne vognførere og lagførere. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 25. april 2009 Del Skrevet 25. april 2009 (endret) Hmm... Endret 25. april 2009 av Herrbrun Lenke til kommentar
BannanMannen Skrevet 26. april 2009 Del Skrevet 26. april 2009 (endret) ^^ Jeg fant den ikke på listen over i linjer i hæren, og det var bare skrevet at de[kamp.eks] utdannet, lite annet. Jeg skrev det jeg skrev på en spørrende måte, og du kunne bare svart at "nei, er ikke på den listen, men er en linje", men for all del.... Men siden det er en linje, så vil jeg på det sterkeste anbefale kamp.eks som er på Rena, framfor indre-Troms. Er mye morsommere å leke krig ved Rena leir, en å vente på å få frostskader på vidda. Mindre nato-planker, mer løping med AG. Endret 26. april 2009 av BannanMannen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå