Gå til innhold

Velge befalsskole i hæren: anbefalninger?

Anbefalte innlegg

Hei!

Sitter og ser litt på Hærens befalsskoler og vil gjerne ha litt feedback fra de som har tjenestegjort der, og hvordan er hverdagen?

Lista mi er som følger:

1. artilleri

2. kampeskvadronen

3. sanitet

4. etteretning

5. samband

Tenkte meg vognkommandør eller kommandør for mobil/stasjonær kanon primært.

Jeg ønsker en aktiv tjeneste uten altfor mye natoplanker og tunge fysiske krav. Har bakgrunn i vakt & sikring, og er glad i slo, sibo, og å lære bort - håper også på å bli instruktør innen noe om noen år så fører nok opp rekruttskoleinstruktør eller noe lignende.

Takker for forskudd for erfaringer og viten om tjeneste :)

~ Cuddle

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hvis du ikke liker tunge fysiske krav så tror jeg ikke hæren er ett sted hvor du burde søke befalsskole, og liker du ikke nato-planker så søker du deg ikke opp til nord, sier seg vel litt selv. KESK er vel noe av det mest utfordrende fysisk på den lista di vil jeg tro, veldig mange som dimmer derifra, deriblant de som blir sendt hjem fra fallskjermjegeropptak havner som oftest i KESK på rena

Lenke til kommentar

Du har ikke vurdert BS vakt og sikring i luft da? Klarer du da å ende opp i basesett II (eller I) som lagfører/vognkommandør/instruktør, så har du rimelig lite natoplankhat, veldig mye SIBO i forhold til de fleste hæravdelinger. Hvis grunnlaget er OK så kommer du deg nok gjennom de fysiske prøvelsene på HBS også. Hvis ikke, ryker du på FOS uansett.

Lenke til kommentar

De fysiske opptakskravene er enkle, ser mest etter en praktisk og lærerik tjeneste. Er ikke så veldig motivert for plankehat eller regelmessige harder øvelser som hæren er kjent nok - men stridsvognfører eller leder ved stasjonært artilleri kan da ikke være så tungt?

Lenke til kommentar
Opptakskravene (regner med du mener styrkeøvelsene og 3000 meteren) er ikke noe problem, men skal jo bla. gjennom mestringsøvelse(ofte kalt helvetesuka) etterpå.

Har alt vært gjennom én vintermestringsøvelse på kjevik, der neste HBS opptak skal være. Sant helvette uten like selv om det bare varer en uka. De som har vært der i januar opptak og opplevd det vekslende været skjønner nok hva jeg mener ;)

Tallrekker er no dritt da. ;)

Lenke til kommentar
Det skrives eskadron;) en skvadron er noe de har i luftforsvaret.

Det finnes faktisk skvadroner i hær og sjø også. En eskadre er f.eks. delt opp i flere skvadroner. Usikker på om sjøforsvaret bruker navnet skvadron dog. I hæren har man D-skvadron, CSS-skvadron osv. Er vel luftige avdelinger som har skvadron i avdelingsnavnet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har nesten bestemt meg for søke befalskole etter VGS. Men har noen spørsmål, så spør her i stede for og lage en ny tråd for et lite spørsmål.

Hvis man ikke kommer inn ønsket befalskole er det da muligheter for og komme inn på en annen befalskole det samme året?

Har hørt at man kan gå FGTJ hvis man ikke kommer inn på befalskole, kan man da søke befalskole etter året i FGTJ.

Lenke til kommentar
Tror Bannannmannen at Kampeskadronen ikke har befal, altså?

Bannanmannen fant ikke kampeskadronen på listen over hærens befalsskoler. Bannanmannen har grunn til å tro at befalsskole- elevene bare kan søke seg på ting fra listen som er på mil.no, og at en muligens da senere, etter pliktåret, kan bli befal i kampeskadronen, om en har vært i mek-inf.

Lenke til kommentar

^^

Jeg fant den ikke på listen over i linjer i hæren, og det var bare skrevet at de[kamp.eks] utdannet, lite annet. Jeg skrev det jeg skrev på en spørrende måte, og du kunne bare svart at "nei, er ikke på den listen, men er en linje", men for all del....

Men siden det er en linje, så vil jeg på det sterkeste anbefale kamp.eks som er på Rena, framfor indre-Troms. Er mye morsommere å leke krig ved Rena leir, en å vente på å få frostskader på vidda. Mindre nato-planker, mer løping med AG.

Endret av BannanMannen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...