Gå til innhold

Sært problem med USB-hub og ASUS M4A78 PRO

Heilage

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg har et veldig rart problem med hovedkortet mitt, et splitter nytt (ankom i går, tirsdag) Asus M4A78 PRO.

Den nekter å boote installasjoner når jeg har tastatur og mus koblet til gjennom USB-huber (huben i skjermen, gjennom tastaturet, KVM-switchen), men booter fint når jeg bare kobler dem rett i.

Hva i all verden kan være årsaken til dette? Det er helt uten logikk, for å si det sånn.

Rigg:

Asus M4A78 PRO

AMD Phenom II X4 940BE

2x4GB Corsair

XFX GeForce 8800GTX XXX 600M 768MB

Diskene står i RAID0, konfigurert via HKet. Alle disker er S-ATA, det samme er DVD-brenneren.

Noen som kan hjelpe meg med å løse dette problemet? Jeg er helt avhengig av å kunne bruke KVM-switch, så jeg kan ikke tolerere at jeg ikke får bootet om jeg ikke plugger alt direkte i HKet.

EDIT: For å forklare nøye det som skjer:

- POST går helt fint

- Alle disker kjøres opp

- Jeg kan boote fra DVD eller HDD

- Midt i lastingen av OS eller etter "Windows is loading files" blir skjermen svart og alt stopper opp.

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Leste om problemet i en tråd forleden. Der gjalt det visst Logitech utstyr tilkoblet en skjerm-hub, og full stopp i oppstart med tekst 'USB Final init' e.l.

Ble "løst" slik som du gjorde å plugge rett i hk, som ikke er noen fullgod løsning egentlig. En annen hadde løst samme problem ved å endre i BIOS, fra USB 'High-Speed' til et valg jeg ikke husker, men du kan jo prøve der.

Om problemet bør rettes av Logitech eller Asus er usikkert. Vet jo ikke hva du bruker, så det samme kan vel gjelde andre også. Skjermprodusenten /Hub'n er neppe problemet.

Lenke til kommentar

Problemet må jo ligge hos ASUS, med tanke på at andre hovedkort ikke har problemet. Jeg må faktisk plugge ut USBen fra KVMen for at PCen skal boote, ser det ut til. (Vet at noen HK har problemer med å boote OS når ting som USB-disker er koblet i, mulig at KVMen/huben anerkjennes som disk og derfor stopper booten)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...