YokiShoki Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei! Er glad i å ta bilder, og bruker mitt Canon 40D så ofte muligheten til å ta det med seg byr seg. Men på fest og lignende må jeg som regel nøye meg med et kompakt kamera. Mitt gode gamle Casio Z750 har tjent meg godt til nå, men skjermen tok kvelden i helga på en svært god fest Jeg trenger nå et nytt kompakt kamera og har noen sære krav. Er ikke helt oppdatert på kompaktkamera fronten, men har kikket litt. Har tidligere hatt Ixus kameraer (Ixus 330, 400), men valgte vekk Canon sist gang på grunn av AVI film modus og ingen manuell kontroll. Krav: - Må ha MPEG4 eller tilsvarene plassbesvarende codec. Tar en del små filmer og liker ikke kameraer som sløser med plassen. - Rask lading av blits - Må kunne tas med under vann, eller ha "allværshus" som tilbehør. - Hurtig i bruk - Må kunne filme i mørke omgivelser, objektiv må derfor ha en stor blender, F2.8 eller bedre, og CCD brikke bør være størst mulig. Ønsker: - God vidvinkel (tilsvarende 30mm eller videre) - God på høy ISO (liker å ta konsert bilder og fest bilder uten bruk av blits) - Manuell kontroll (Kjekt å ha, men kan klare meg uten) - IS Uvesentlig for meg: - Masse zoom - Utseeende - Antall megapixler Håper dere ikke ble helt skremt av disse punktene, alle forslag mottas med takk. Har kikket litt på Canon 870IS og Fujifilm F100fd uten å sjekke om de gir meg alt jeg ønsker, men de så spennende ut. Mvh Jørgen Lenke til kommentar
asame Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Har du sett på Panasonic Lumix LX3? Lenke til kommentar
Fotomiraculix Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Skal du ha det med under vann, kan det kanskje være aktuelt med ett av Pentax sine Optio W modeller. Har selv Optio W10 som er med på bl.a. kajakkturer og steder der speilrefleksen blir for stor og det likevel er viktig med god kvalitet på bildene. Den siste modellen på denne stammen er Optio W60 som har en anstendig vidvinkel tilsvarende 28mm i fullformatverdenen. Kan være greit å ha på fest. Sjekk på Steves Digicams. Der er det tester av mange kameraer, så får du se om du finner noe som matcher kravene dine. MVH Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Har du sett på Panasonic Lumix LX3?LX3 faller vel litt igjennom på videofronten (jeg ville i hvert fall ikke brukt ordet "plassbesparende", de få videoene jeg har tatt havner vel på rundt 100 Mb per minutt), og undervannshusene du får kjøpt er ikke akkurat rimelige. Jeg tror dog trådstarter skal slite med å finne ett enkelt kamera som oppfyller alle kravene. Lenke til kommentar
asame Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Ja, er vel vanskelig å finne ett kamera som oppfyller alle kravene. Vil tro det er viktigere med lyssterkt objektiv en f.eks. komprimert video? Er jo ikke avskrekkende dyrt med minnekort/harddisk, så ville hvertfall sjekket ut kameraet. Lumix LX3 er supert til å ta bilder innendørs uten blitz, så det er hvertfall mitt tips Om det viktigste er at det tar bilder under vann er kanskje Pentax Optio W ett bedre tips. Kjenner ikke så godt til de. Lenke til kommentar
joostein Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 To av kravene dine er vanntett/undervannshus og muligheter for stor blender (2.8 eller større). Med dette som krav tror jeg du kan se bort fra vanntette kameraer da disse som regel har objektivet innebygget i kamerakroppen. Med en slik konstruksjon er det sjelden en får særlig stor blender på objektivet. Ønsket om at kameraet skal være "god på høy iso" blir også vanskelig å oppfylle. Er du vant med dSLR vil alle kompaktkameraer være dårlig på høy iso. Men det finnes selvfølgelig kameraer som er litt dårligere enn andre. Så mitt tips blir å finne et kamera med undervannshus som tilbehør (undervannshusene pleier koste litt) da ingen (rett meg om jeg tar feil) "vanntette" kameraer møter kravet du stiller til stor blender. Dersom du også vil ha et kamera som gjør det godt på høy iso blir det enda mindre å velge i. Om du ikke trenger kameraet med en gang kan det hende at Olympus lanserer noe i mFT som du kan få undervannshus til. Olympus er jo kjent for god værtetting generelt og sine vanntette kompaktkameraer, kanskje de tar det ett skritt videre med undervannshus til et kamera med stor brikke. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Det må nok inngås noen kompromisser for å komme i mål. Her er ennå noen forslag som kan være verd å ta en kikk på: - Ricoh Caplio GX200 - Canon PowerShot G10 - Olympus Tough-serien Forøvrig går det jo an å velge to ulike kompaktkameraer og ta med seg det som passer best for situasjonen. F.eks er kanskje viktigere at festkameraet tåler å bli dynket i sjampanje-skum og mistes i bakken av godt påseilte fotografer enn at det blir støyfrie og klare bilder og video de få minuttene før det stryker med. Andre ganger kan det være kjekt å ha et mindre rafting-vennlig kompaktkamera for bedre fotokvalitet og videokvalitet. Lenke til kommentar
Gapatrosten Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Må smile vet det er mange som sliter med å få blink på alle ønsker http://www.neutralday.com/panasonic-lumix-...-a-real-winner/ lykke till Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå