magnusgb Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei! Jeg har prøvd å dualboote Vista, XP og Ubuntu. 1. Kjøpte PC med Vista installert. 2. Installerte Ubuntu uten problemer (inkl. GRUB) Dette har fungert lenge! 3. Prøvde å installere XP, via CD-boot. Pc'n restartet etter hovedinstalleringen, men da sto det "Lesefeil på disken, Trykk CTRL + ALT + DEL for å restarte" (e.l.) Jeg boota en Ubuntu Live CD, og fikk skrevet over med grub. La inn Windows XP i grub (Vista hadde jeg lagt inn fra før.) Restarta, prøvde å starte Vista, men da sto det bare "Starting up..." også skjedde det ingenting. Restarta, prøvde XP, men det sto "BOOTMGR mangler" elrnst. Jeg prøvde masse rart, men til slutt endte det opp med at det sto "Lesefeil... blablabla" HVA NÅ?? Jeg har googlet i flere timer, men finner ingen problemer som er likt mitt. Jeg leste en plass at Vista og XP ble forvirret av hverandre, men ikke vet jeg. Nåværende situasjon: Jeg kan åpne GRUB, men kun Ubuntu fungerer. Lenke til kommentar
War Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Er dette på 1 disk eller flere? Windows er ikke programert til å ta hensyn til filer som allerede er på disk, selv med forskjellige partisjoner kan det gå galt. Uansett hva du gjør må du legge inn ubuntu sist om det er på samme disk. http://neosmart.net/dl.php?id=1 Denne softwaren bruker jeg for dual/trip-boot. Endret 15. april 2009 av War Lenke til kommentar
magnusgb Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 okei! jeg har én hdd med 3 partisjoner. jeg installerte jo ubuntu som nr. 2. Er det bra nok å avinstallere ubuntu? Eller må jeg reinstallere ALT som er. PS! har en Ekstern HDD, så jeg kan ta backup gjennom ubuntu først, og så slette hele hdd og starte opp med recovery cd til vista og installere XP deretter (?) Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Lesefeil, er gjerne på grunn av partitionering som holder ikke helt mål. Verdier for sectorene kan ikke være riktig. Siden du har Ubuntu som fungerer, så må du forstå litt... ..og det kan du da starte, med å bruke OS som fungerer og se på partitioner. Er ikke noe gparted i ubuntu da?. Vedlegg gjerne bilde, slik at andre kan se hva som er feil. Lenke til kommentar
War Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Du kan ikke legge inn ubuntu som nr 2 av 3. 2 windows på 1 disk er uansett trøbbel , 1 win + ubuntu på en disk går dersom du legger inn ubuntu sist. Vet ikke hvordan du kan redde data, eller fikse det uten å se pcen men i fjor hadde jeg linux på skolen og dualboot med 2 windowser på 1 disk og linux først så win, selv om man har forskjellige partisjoner gikk aldri, om det fungerte ved flaks krasjet det senere. La inn ubuntu først, så win på en annen partisjon, analyserte disken og så at win overskrev ubuntu, langt over sin partisjon, bare skrev på begynnelsen av disken uansett hva som er der. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 (endret) War, det er ikke noe problem å installere Ubuntu i en hvilken som helst order på en hardisk, sammen med 2 eller 3, eller 4 eller 5 windows installasjoner, eller 2 ubuntu installasjoner og mange XP, så lenge man holder seg vekk fra å behandle utvidet partitioner fra Ubuntu sin side. For da er det ikke lett. Installere Ubuntu, hvis du bruker det som hoved OS, på vannlig måte, og finne da en løsning for XP eller Vista. Men ikke installere Ubuntu på noe annet enn en primær partition og holder deg vekk fra swap. Resten vil Windows behandle helt ordinert. Og jeg forstår ikke hvordan er det mulig at man ordner ikke opp i den elendighet. Uansett hvem det er. Når det er så mye information på weben, om OS, som mange vil gjerne prøve, og så mange ideer om bruk av gparted,at ikke og information om ..vær forsiktig,, med å henvise til detaljert riktig informasjon vedrørende forsiktigheten..ikke bli lagt ved. Endret 16. april 2009 av wiberos Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå