Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] Klarer ikke boote fra IDE-disk

Anbefalte innlegg

Hei.

Kjører vanligvis to S-ATA disker i RAID0, men tok med en gammel harddisk til foreldrene mine for å formatere den og installere XP på nytt. Jeg har formatert den, men klarer ikke å boote opp fra den for å fullføre XP-installasjonen.

I BIOS har jeg valgt harddisk som bootdevice nr 1, og koblet til og med ut S-ATA diskene, men da får jeg en feilmelding at windows ikke klarer å starte opp. Er det selve disken det er noe galt med, eller er det bare noe i BIOS jeg ikke får til?

Hovedkortet mitt er Abit KV8-MAX3.

Endret av pro_odeh
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har en del alternativer i biosen ja, som du burde se nærmare.

Men først av alt hvorfor sier du at du formaterte disken? Jeg forstår det slik at du gjorde det fra i Windows og ikke under installasjon (booting med XP plate). Du må slette alle partitioner, slik at det er ikke noe feil med det, og partitionere\formatere under installasjon.

Den gamle disken , er den sata eller pata?

Lenke til kommentar

Jeg formaterte fra XP-CD'en. Slettet partisjonene, og lagte hele disken som en partisjon som jeg formaterte i NTFS. Så la jeg CD'ens innhold på disken som det heter, og deretter restartet systemet seg.

Men etter det så vil jeg boote fra den gamle disken, slik at jeg kan fullføre installasjonen, men det vil den ikke. Jeg kan gå inn på disken i windows, men ikke boote fra den.

Den gamle disken er P-ATA.

Lenke til kommentar

Andre spørsmålet er viktig, siden den vil gi deg mulighet å boote fra en raid på disker som er tilkoplet på de 2 porter for Via kontroller, hvis jeg forstår det riktig.

For at de andre sata portene (4) er for silikon, er ikke det?

Det er på on chip Ide device i Integrated Perirherals

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...