vidarv Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 hei, er det mulig for meg å bestille en acer 800LCI (fra svensk webshop)og få den fraktet til en postfilial nær svanskegrensen(på svensk side), kjøre bort å betale den ut, stikke på tollkontor i sverige og få tilbake moms (25%) fordi jeg skal ha den med til norge og heller fortolle/betale moms for den på norske grensen? noen som har noen erfaringer? i så fall kan en jo kjøpe en til 18400 SKR = 15600NKR og ved fradrag på moms (25%)vil det bli 11700.- NKR! så må vi vell betale moms/toll på norskegrensen igjen(i teorien) Lenke til kommentar
martin_meling Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Tror ikke at du får tilbake svensk moms før norsk er betalt... Lenke til kommentar
Term Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Det skal vel bli litt vanskelig å få den sendt til det postkontoret i sverige da. Lenke til kommentar
Kel Sha'in Skrevet 28. april 2003 Del Skrevet 28. april 2003 Du kan muligens få dem til å sende den som såkalt poste restante (er ikke helt sikker på åssen det staves) til et postkontor ved grensa. Hvis de kan gjøre det så er det fullt mulig å reise over grensa og ta den med over hit. Og så vidt jeg vet må du innom tollkontoret på norsk side for å få refundert svensk moms. I teorien... Lenke til kommentar
Predecessor Skrevet 29. april 2003 Del Skrevet 29. april 2003 Jeg har erfaringer i denne forbindelsen. Å få sendt en vare poste restante (til et postkontor) byr ikke på problemer. Det som derimot byr på problemer er håpet om å få refundert svensk moms uten å betale norsk moms. De erfaringene jeg har skriver seg fra Norsk/Svensk tollvesen på Svinesund. Disse to samarbeider svært nært. Min historie opplevde jeg slik. Jeg hadde vært på ferie i Tyskland og Østerrike, og kjøpt med et armbåndsur og en komplett parabolpakke. Eneste muligheten til å få tilbakebetalt moms fra varer kjøpt i et EU land, er når du forlater et av EU landene, som tilfelle er når du reiser fra Sverige inn i Norge. Da jeg kom til den svenske tollstasjonen på Svinesund for å få refundert pengene, ble jeg høflig henvist til tollen på norsk side, med begrunnelsen av at de samarbeidet. OK, tenkte jeg, og henvendte meg dit. Der satt det en skikkelig paragrafrytter og finregnet på tallene. Selvfølgelig skulle jeg få igjen moms, men.......det jeg ikke hadde kalkulert med var at han i samme slengen beregnet norsk moms, og da var jeg akkurat like langt. Sjokket kom når han beregnet avgifter til NRK på parabolanlegget. Da dette var noen år siden (tror det var i 1997), husker jeg ikke akkurat hva dette beløp seg til, men en ting var sikkert, jeg ville tape penger på hele saken. Da jeg fikk vite dette, ble jeg temmelig stresset, og sa til tolleren at jeg heller ville velge å reise tilbake til Sverige å sette igjen parabolanlegget i campingvogna i Strømstad. Tolleren så spørrende på meg, og sa med brysk stemme at jeg ikke måte prøve meg på å kjøre over grensa uten å komme innom han. For det var jo ulovlig skulle man vite. Nå har jeg aldri hatt verken telt eller campingvogn stående i Sverige, men jeg torde ikke annet enn å kjøre tilbake til Sverige for å gi dette inntrykket. Jeg tok en pause på ca en time, og satte deretter igjen kursen mot Oslo. Med hjertet sånn passe stangende opp i strupehodet passerte jeg tollen på norsk side uten å bli stoppet. I dag er det helt andre satser som gjelder i forbindelse med innførsel av varer til Norge, men å få igjen taxfri eller moms fra et EU land kan du glemme, med mindre du skal reise med fly. Hvis ting har endret seg, vil jeg svært gjerne høre om det. Lenke til kommentar
vidarv Skrevet 29. april 2003 Forfatter Del Skrevet 29. april 2003 takk, det svaret var glimrende... hadde nok hatt litt noia selv om jeg var deg i den situasjonen.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå