Gå til innhold

Ville Hitchcocks filmer gjort det like bra om de ble sluppet i dag?


Lawliet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På samme måte som du kan påstå at lyspærene til Thomas Edison var særdeles ineffektive og at Osram-lyspærene man får kjøpt på Rimi er mye bedre.

 

edit: Jeg vil bare påpeke at jeg absolutt ikke er enig med HenHau i at ingen overgår ham. Det er det kanskje til og med mange som gjør, men det er fordi de har lært av ham. Hitchcock selv hadde vært flinkere i dag enn for 50 år siden hvis han hadde de siste 50 årene med filmhistorie og filmteknikk til å hjelpe ham.

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Beklager folkens, men jeg kjører ikke rundt i en T-Ford bare fordi den var nyskapende. Jeg har sett en Hitchcook film(north by northwest) og synst den var bra, men jeg følte bare jeg hadde sett alt før i en bedre utgave, så selv om jeg likte filmen er jeg ikke direkte sugen på å se mer av han.

Lenke til kommentar
Beklager folkens, men jeg kjører ikke rundt i en T-Ford bare fordi den var nyskapende.

 

Men du setter vel ikke en gammel T-Ford opp mot en splitter ny Audi?

Kansje litt drastisk, men prinsippet er det samme. Det meste forbedrer seg med tiden, så hvorfor skulle ikke film-industien det?

Lenke til kommentar
Kansje litt drastisk, men prinsippet er det samme. Det meste forbedrer seg med tiden, så hvorfor skulle ikke film-industien det?

Det som kjennetegner virkelige klassikere er at de har tålt tidens tann. At den er tidløs. At den til tross for en helt annen cinematografi og stil fremdeles kan underholde en seer. Et godt eksempel på dette er flere av Hitchcock og Lumets filmer. Filmindustrien har utviklet seg, for meg i en bedre retning, og ved hjelp av mer avanserte tekniske virkemidler kan man formidle det man ønsker å formidle desto bedre. Derfor står klassikerene fra gammelt av sterkt frem om de virkelig er store klassikere.

Lenke til kommentar
Beklager folkens, men jeg kjører ikke rundt i en T-Ford bare fordi den var nyskapende.

 

Men du setter vel ikke en gammel T-Ford opp mot en splitter ny Audi?

Kansje litt drastisk, men prinsippet er det samme. Det meste forbedrer seg med tiden, så hvorfor skulle ikke film-industien det?

 

Problemet med å putte Hitchcock's filmer i nåtiden er at man ikke ville lagd filmer på den måten anno 2009. T-forden ville ikke blitt lansert idag, men Audien hadde kanskje ikke eksistert hvis ikke førsnevnte hadde blitt produsert for ørten år sida.

Lenke til kommentar
Er jeg helt på trynet om jeg sier at de fleste Hitchcook filmene hadde ligget på rundt 5-6 i snitt(imdb) om de hadde blitt sluppet i fjor?

 

Du kan jo ikke sammenligne det på den måten i det hele tatt. Hvis Hitchcock hadde levd og laget filmer i nåtiden, hadde filmene selvsagt hatt et moderne preg over seg, men de hadde fortsatt vært like gode som de var da Hitchcock lagde filmer.

Lenke til kommentar
Du kan jo ikke sammenligne det på den måten i det hele tatt. Hvis Hitchcock hadde levd og laget filmer i nåtiden, hadde filmene selvsagt hatt et moderne preg over seg, men de hadde fortsatt vært like gode som de var da Hitchcock lagde filmer.

Mente det ikke slik. Var vel heller ett slikt scenario:

 

Hicthcook er ferdig med alle filmene sine og skal til å vise dem, men så dør han og 50 år senere finner noen filmrullene hans nedgravd og så viser de dem frem til dagens publikum.

 

Problemet med å putte Hitchcock's filmer i nåtiden er at man ikke ville lagd filmer på den måten anno 2009. T-forden ville ikke blitt lansert idag, men Audien hadde kanskje ikke eksistert hvis ikke førsnevnte hadde blitt produsert for ørten år sida.

Sjønner hva du mener, men det fakumet at Hitchcook hadde vert grunnen til at Se7en eksisterer gjør meg ikke noe mer glad i North by Northwest akkurat. Men takknemlig er jeg såklart.

 

Det som kjennetegner virkelige klassikere er at de har tålt tidens tann

Det er sant, men når det gjelder thrillere er det ikke akkuratt så lett da de gamle klassikerne er blitt et offer for dagens samleband produksjon.

 

Edit: Litt shit-chat ødelegger vel ikke for de anmeldelsene som ikke er her?

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar
Mente det ikke slik. Var vel heller ett slikt scenario:

 

Hicthcook er ferdig med alle filmene sine og skal til å vise dem, men så dør han og 50 år senere finner noen filmrullene hans nedgravd og så viser de dem frem til dagens publikum.

 

Du ser hvor søkt problemstillinga blir når du må ty til slike scenarioer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...