Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Ekstern harddisk krasj (RAID)

Anbefalte innlegg

Hei,

Trenger hjelp med en ekstern disk som har krasjet. (Kan veldig lite om dette.)

Disken er en Lacie 500Gb ekstern med USB. 2x250Gb disk så jeg antar denne står i RAID??

Alt var i orden inntil min stasjonære PC ikke lenger kunne lese fra disken. Pcen mistet maskinvaren for så å finne den igjen flere ganger i løpet av kort tid inntil det kom en feilmelding om at PC ikke lenger kunne lese fra maskinvaren.

Jeg forsøkte å bytte USB port og nå finner ikke PC maskinvaren lenger overhode.

Har testet den eksterne disken på en annen PC med samme resultat. Diskene får strøm, starter, men PC finner ingen maskinvare.

Gav opp kabinettet og demonterte diskene da det kan være USB delene som er feil.

Har forsøkt å sette hver av diskene i en stasjonær PC. Den ene disken registreres som "unknown" i "disk management". Hvis jeg kobler til disk nummer 2 får jeg ikke startet windows. Har dette noe med RAID oppsett på diskene å gjøre?

I så fall, er det mulig å få kontakt med diskene igjen? Har et hovedkort (http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=124229) som vistnok støtter RAID: ATA-133 (RAID)

Noen som vet hvordan jeg setter opp PC til å kunne lese diskene?

Eller er eneste mulighet for å finne ut om det er liv i diskene å flytte de over til et annet eksternt kabinett med RAID?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En disk som er en del av et raid oppsett skal dedekteres som "unknown" i disk management når disken kobles til en ikke-raid kontroller. Det betyr at den andre disken din sansynligvis er defekt. Hvis diskene sto i raid 0 vil det i praksis si at alle dataene er tapt fordi alle filer er delt mellom diskene. Hvis det er verdifulle data kan du kontakte Ibas, med det koster...

Lenke til kommentar

Takk for info.

Var redd for at alt var borte i og med at diskene var avhengig av hverandre.

Tror ikke data på disken er verd 6-12t, så da får jeg vel anse de som tapt.

Skal i allefall aldri benytte ekstern harddisk med raid 0 igjen. Virker som det da ikke er mulig å kjøre recovery ved å sette diskene i en stasjonær PC.

En vanlig disk ville ved hjelp av et recovery program i allefall kunne hentet frem noe. :ermm:

Lenke til kommentar

Det er litt kritisk med RAID 0. Selv satte jeg opp min Western Digital My Book på 2x500 GB i RAID 1. Det er jeg glad for i dag, for allerede har den ene disken kræsja en gang og bygd seg opp på nytt :S

Så tror aldri jeg ville gått for RAID 0.

Lenke til kommentar
Takk for info.

Var redd for at alt var borte i og med at diskene var avhengig av hverandre.

Tror ikke data på disken er verd 6-12t, så da får jeg vel anse de som tapt.

Skal i allefall aldri benytte ekstern harddisk med raid 0 igjen. Virker som det da ikke er mulig å kjøre recovery ved å sette diskene i en stasjonær PC.

En vanlig disk ville ved hjelp av et recovery program i allefall kunne hentet frem noe. :ermm:

Det er like enkelt eller vanskelig om du vil å kjøre recoveryprogrammer på disker i raid0 som "normale" disker. Recoveryprogrammer krever en ting og det er at maskinen dedekterer disken og kan kommunisere med den. Dette gjelder om diskene er koblet til RAID-/ IDE-/ SATA-/ USB-/ SCSI-kontroller. I ditt tilfelle er den ene disken ikke kontaktbar, du vil derfor ikke kunne fått ut data fra den defekte disken din selv om den ikke hadde stått i raid.

Den eneste bakdelen med raid0 fremfor en enkelt disk, er at sansynligheten for at en av to disker ryker er statistisk sett litt høyere enn at en enkelt disk ryker. Denne forskjellen er så liten at man kan ikke si at det er noe forskjell i sikkerhetsnivå. Ønsker du økt sikkerhet vil jeg anbefale Raid1 (speiling) eller backup ;-).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...