Gå til innhold

Digital AC3-lyd fra PC-DVD til stereoanlegg

Anbefalte innlegg

Lurer på om det finnes et rimelig og greit lydkort som kan få digital lyd fra PC-en min til stereoanlegget, uten at jeg trenger å betale for masse analoge finesser.

Det jeg trenger er et kort som kan levere lyd via digital koaksial eller optisk kontakt (ikke sånn digital minijack som bl.a. creative bruker) i vanlig 2 kanals PCM og Dolby Digital (AC3) + gjerne DTS. Jeg må også kunne kjøre digital DVD-lyd direkte ut i AC3-format fra et eller annet DVD-spilleprogram for dekoding i stereoanlegg.

Det jeg ikke trenger er lydkort med analoge utganger for x antall høyttalere. Jeg har et stereoanlegg med digitale innganger som dekoder både AC3 og DTS, og jeg kommer neppe til å koble til noe annet enn det. Evt. kunne jo kortet hatt vanlig analog line out og line in. Jeg kommer aldri til å koble til noe PC-surroundhøyttalersett. Firewire og slikt er heller ikke prioritert. Prisen, sammen med digitalkravene ovenfor, er klart viktigst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har soundstorm med bare coax ut, noe kjipt pga. reciever har bare 1 coax inngang som egentlig dvd'en skulle hatt. Det holder lenge med bare optisk ut... Bare man får tak i lange nok ledninger (et problem) Du hadde vel også fått mere glede med ac3 i tillegg (det er konge)

Hvordan forsterkeri bruker du?

Lenke til kommentar

Bare til info så er AC3 "protokollen" som blir brukt til digital overføring av lyd. uavhengig av coax/optisk tilkobling.

SPDIF kontaktene på SoundBlaster kortene funker da fint de, bare koble til en vanlig minijack til høytalerkabel og koble den ene av de kontaktene i forsterker. Bruker det selv og det funker fint.. tenkte å kjøpe en 5m coax ledning, men prøvde en 5m til vanlig analog og det funka like bra. (og veldig mye billigere, men skal ikke si at det funker til alle) Og det har heller ikke noe å si på kvaliteten på lyden, da den blir digitalt overført.

--

Morten

Lenke til kommentar
tenkte å kjøpe en 5m coax ledning, men prøvde en 5m til vanlig analog og det funka like bra. (og veldig mye billigere, men skal ikke si at det funker til alle)

Jeg bruker 5m vanlig rca-kabel som coax-kabel fra pc til receiver. Da får jeg DD. Det funker jo fett...

Trenger man virkelig å kjøpe en coax-kabel som spesiellt er laget for digital overføring når rca funker fett????? :shrug::shrug:

Lenke til kommentar

Takker for bidrag alle sammen! Valget falt på Terratec-kortet som JohndoeMAKT foreslo.

Jeg er fullstendig klar over at Coax/Optisk ikke innvirker på lydformatet, men jeg ville gjerne hatt Coax fordi det er bedre på korte avstander (færre konverteringsledd) samt at kablene er mye billigere og mye mer solide enn optiske ledninger.

Når der gjelder Soundblaster og digital utgang, så er ikke denne helt kurant å bruke. Vel, å merke den som sitter på SB Live!-kortene (muligens forbedra på nyere modeller, jeg har ikke helt oversikt.) Som en ovenfor nevnte så blei lyden den samme med analog og digital overføring, noe som er korrekt observert, da den digitale utgangen på disse kortene er redigitalisert fra den analoge :o

Således kan man ikke kjøre annet enn vanlig stereolyd over den, med tilnærmet samme kvalitet som ved analog overføring.

Og når det gjelder forslaget om å bruke RCA i stedet for egen koaksial ledning, så funker ikke det her jeg bor. Den lokale strømleverandøren er nemlig særs raus, og gir oss 275 V i stikkontakten. Og med en spenningsvariasjon på over 100 V i forbindelse med at diverse termostater og lignende går av og på, så trenger man all den skjerming man kan få. Et under at PC-en min lever ennå, egentlig.

Når jeg tenker etter var det kanskje ikke var så dumt med optisk likevel ...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...