illnath Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg beklager på forhånd hvis dere begynner å gå lei av slike tråder. Jeg har søkt og lett men har ikke funnet noe konkret svar på spørsmålet mitt Jeg kjøpte meg et Nikon D60 m/ 18-55mm VR kit rundt juletider fordi jeg alltid har hatt et ønske om å lære meg fotografering med speilrefleks. Selvom jeg er langt i fra noen fotograferingsmester enda, og selvom jeg fortsatt er en fattig student, så har jeg spart penger en stund og nå planlagt å gå til innkjøp av litt nytt leketøy. Jeg har hørt litt rundt med kamerater for å få hjelp til å velge ut et nytt objektiv, men det gjorde det ikke akkurat lettere at jeg fikk fire forskjellige svar fra fem forskjellige folk. Kamerat 1 mente jeg burde satse på et godt vidvinkelsobjektiv til landskapsbilder og lignende siden det var det han hadde inntrykk av at jeg drev mest med. Fotografering av landskap er definitivt det jeg synes er mest artig, og det jeg ønsker å "satse" mest på, men allikevel er det begrenset hvor ofte jeg kan reise avgårde for å ta bilder av praktfull natur. Jeg føler at et dedikert vidvinkelsobjektiv fort er noe som kan bli liggende hjemme i lengre perioder dersom det ikke er noe man bruker til "hverdagslig" fotografering. Selvom jeg foretrekker naturfotografering betyr ikke det at jeg nødvendigvis får sjansen til å dra ut i naturen så ofte. Når dem i tillegg koster over 4000 for de billigste så blir jeg litt skeptisk. Kamerat 2 mente jeg burde gå for en fin telezoom istedenfor. Jeg personlig hadde egentlig ikke tenkt i disse baner enda siden jeg rett og slett ikke ser for meg at jeg har bruk for de helt store/lange/høye/whatever brennviddene. Til svar fikk jeg at man må nesten ha hatt en telezoom før man skjønner hvor deilig og nødvendig det faktisk er å eie en. Telezoomen hans var en av de første objektivene han noensinne hadde kjøpt og han angret ikke et sekund. Han har det stort sett alltid med seg ut i naturen i tilfelle han møter dyr og lignende. Gutten prata sikkert en time om hvor mye han elsket 70-300mm'ern sin. Kamerat 3 og 4 foreslo at jeg rett og slett oppgraderte kitobjektivet i første omgang, noe som var det jeg egentlig hadde tenkt på selv. Jeg har kikket en del på Nikons 16-85mm VR objektiv som ser veldig bra ut, selvom det egentlig er en 500-1000kr for dyrt. Da ville jeg tjent 2 mm i den ene enden, og 30mm i den andre enden og kanskje fått hakket bedre bilder. På den andre siden, er ikke 18-55 VR kitobjektivet til Nikon allerede veldig bra? Mener jeg har lest at det er latterlig bra med tanke på den tusenlappen den koster. Har jo ikke så veldig lyst til å bruke masse penger på noe som egentlig ikke er særlig bedre. Spesielt ikke 4500 kroner. Kamerat 5 sa jeg ikke burde kjøpe ny optikk før jeg hadde gått til innkjøp av stativ, ekstra minnebrikker, et ekstra batteri osv. Han mente man rett og slett ikke klarte å vokse ut av kitobjektivet på et halvt år. Hvis jeg virkelig ville ha et nytt objektiv å leke meg med så kunne jeg slenge med en billig 55-200mm'er eller noe sånt. Hva synes dere? Hva ville dere valgt først, og hva som mål nummer to? Som sagt så tar jeg med meg kameraet stort sett overalt og det blir en del point'n'shoot, men jeg foretrekker definitivt å ta bilder av natur. Nå som sommeren er på vei så kan det vel bli en del turer i marka etterhvert. Jeg ser ikke helt behovet for fastoptikk enda ettersom jeg sjeldent tar bilder inne, enda ikke har hatt noe særlig problemer med det lyssvake kitobjektivet, og sjeldent tar portrettbilder og lignende. Håper ikke prisen kommer på mye over 4k ettersom det er trangt med penger, og jeg ønsker helst ikke å kjøpe brukt ettersom jeg har hatt en del uflaks med det i flere tilfeller. På forhånd takk, og beklager en eventuell wall of text... Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg er enig med kamerat 3,4 og 5, kanskje mest enig med kamerat 5. Se gjennom bildene dine, og se hvilke brennvidder du bruker mest. Er du helt i en av ytterkantene? Da kan du kanskje ønske deg noe mer der. Hvis ikke - er det noe du er misfornøyd med på 18-55VR? Se også an ønskene dine - er det noe du vil ta bilde av som du ikke får gjort med det utstyret du har? I så fall hva? Hvis du ikke er misfornøyd med noe, ikke stadig ligger i ytterkantene av objektivet og får tatt bilder av alt du ønsker, ikke bruk penger på mer utstyr før du vet hva du ønsker deg. Bruk heller pengene på en reise til der du har lyst til å ta bilder - det gir deg trolig flere bra bilder enn utstyr du ikke egentlig trenger... Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 k-ryeng har sagt det som er å si. Jeg ser at ekstern blits ikke er nevnt, men det er noe du sikkert kan vente med til høsten. Noår det gjelder ekstra batteri og minnekort, så er det noe jeg alltid sørger for å ha. Men det koster såpass lite at dukan unne deg en fin tur for resten av pengene. Tom Lenke til kommentar
illnath Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Jeg er enig med kamerat 3,4 og 5, kanskje mest enig med kamerat 5. Se gjennom bildene dine, og se hvilke brennvidder du bruker mest. Er du helt i en av ytterkantene? Da kan du kanskje ønske deg noe mer der. Hvis ikke - er det noe du er misfornøyd med på 18-55VR? Se også an ønskene dine - er det noe du vil ta bilde av som du ikke får gjort med det utstyret du har? I så fall hva? Hvis du ikke er misfornøyd med noe, ikke stadig ligger i ytterkantene av objektivet og får tatt bilder av alt du ønsker, ikke bruk penger på mer utstyr før du vet hva du ønsker deg. Bruk heller pengene på en reise til der du har lyst til å ta bilder - det gir deg trolig flere bra bilder enn utstyr du ikke egentlig trenger... Gjorde som du sa og så igjennom mange av bildene mine, og en veldig stor andel av dem er tatt både ved 18 og 55 mm. Det ser ut til å ha vært en god del tilfeller hvor jeg gjerne kunne hatt både en del mer vidvinkel og en del mer tele. Spørsmålet er om de få mm jeg hadde fått ekstra med f.eks 16-85mm virkelig hadde vært med å hjulpet eller ikke. Jeg må si det virkelig frister selvom det er en god slump penger det er snakk om. Jeg har ikke noe kjempestort problem med å ta meg råd til å bruke 4000 kroner på et nytt objektiv, jeg bare lurer på hvor forsvarlig det er når jeg ikke engang har testet noe annet objektiv enn kitobjektivet før Jeg vet ikke helt hvor store kvalitetsforskjeller det er snakk om optisk, men jeg føler innemellom at rekkevidden på 18-55mm fort kan bli litt liten. Jeg har ikke lyst til å rundt med et dårlig optisk allroundobjektiv med et enormt zoomområde, men jeg ønsker heller ikke å gå rundt å drasse på 4 forskjellige objektiver nå i starten. Er nettopp derfor jeg har sett på å oppgradere kitobjektivet slik at jeg får et hakket bedre zoomområde samt kvalitetsoptikk som kan vare i flere år. Er så usikker nå at jeg ikke aner hva jeg skal finne på hehe. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Da vil jeg si at du skal følge rådet til kameratene 3 og 4 - kjøp 16-85VR. Det er et meget godt objektiv, betydelig bedre enn 18-55VR på det meste, og er virkelig verdt 4000 kr om du ikke trenger bedre lysstyrke, noe du tydeligvis ikke gjør. Det gir deg to verdifulle mm vidvinkel og 30mm i teleenden - og ja, du vil nok merke forskjell også i området i mellom. Lenke til kommentar
lazyman Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg har 16-85mm og er meget fornøyd med det, kan absolutt anbefale det som en meget bra standardzoom. MEN: Jeg synes likevel du skal følge rådet til kammerat 5. 18-55mm ER et bra objektiv, selv om byggekvalitet er temmelig lav. Med 55-200mm får du en lett og godt telezoom som ofte kan finnes pent brukt til en rimelig penge, f. eks. på foto.no. Da har du i hvert fall noe å hjelpe deg med i den trange enden, og dette er mye billigere enn å "skjøte" på vidvinkelsiden. Det øvrige utstyret som kammerat 5 nevner er ting enhver fotograf på ethvert nivå (ut over det helt dilletantiske) bare må anskaffe. Kos deg med dette utstyret et års tid, da har du nok en temmelig god peil på om du har behov for ytterligere utstyr. Tipper lysten på både vidvinkel og mer robust optikk kommer, men det kan være lurt å ta et skritt av gangen. Til slutt: Anbefaler at du også investerer i et sirkulært polafilter og kanskje et gråfilter. Begge de nevnte objektiver har samme filterfatning (52mm). Ikke la deg lure til å kjøpe UV-filter (som "beskyttelse"), det er HELT unødvendig. Håper dette var til hjelp. -Lazy Lenke til kommentar
Laze Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jeg holder med kamerat 5, og ville, foruten ekstra minnekort og batteri og denslags, kjøpt 1) stativ, og 2) ekstern blits, før jeg utvidet objektivparken. Hvis du er fast bestemt på ny optikk tror jeg du kan få mye morro ut av relativt billige 35mm f/1.8. (men jeg anbefaler absolutt stativ og blits først, det er investeringer som varer lenge, og som iallefall for min del har gitt absolutt mest valuta for pengene med tanke på nye fotomuligheter i forhold til håndholdt og innebygget blits) Lenke til kommentar
Fredrik Gløckner Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jeg er personlig usikker på hvor mye nytte trådstarter har av en ekstern blits om han sjelden tar portrettbilder. Det er portrettbilder som er primærbruksområdet til en ekstern blits, synes jeg. Selv en kraftig blits kan bare nå et lite antall meter, og kan ikke brukes til landskapsfotografering. En ekstern blits kan riktignok brukes til mye kreativ leking når det er mørkt, men jeg får ikke inntrykk av at det er bruksområdet til trådstarter. Derimot støtter jeg stativ, det er nyttig ved landskapsfotografering. Spesielt på morgenen og kvelden, med mindre lys tilgjengelig. Det blir ofte bedre bilder og penere farger på disse tidspunktene. Lenke til kommentar
Laze Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jeg er personlig usikker på hvor mye nytte trådstarter har av en ekstern blits om han sjelden tar portrettbilder. Det er portrettbilder som er primærbruksområdet til en ekstern blits, synes jeg. Selv en kraftig blits kan bare nå et lite antall meter, og kan ikke brukes til landskapsfotografering. En ekstern blits kan riktignok brukes til mye kreativ leking når det er mørkt, men jeg får ikke inntrykk av at det er bruksområdet til trådstarter. Derimot støtter jeg stativ, det er nyttig ved landskapsfotografering. Spesielt på morgenen og kvelden, med mindre lys tilgjengelig. Det blir ofte bedre bilder og penere farger på disse tidspunktene. Ja, jeg tenkte meg noe slikt som stativ for landskapsfotograferingen, og ekstern blits for det han kaller "hverdagslig" fotografering. Jeg får iallefall noia når jeg har lagt igjen den eksterne blitsen hjemme, og ikke kan sprette lyset fra vegg eller tak, når jeg oppdager et fint motiv som trenger litt ekstra lys. Lenke til kommentar
illnath Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 Takker for svar selvom det ble mange forskjellige meninger Tror nok ikke at jeg kommer til å kjøpe verken ekstern blitz eller fastoptikk med det første. Når det gjelder blitz virker det som om man må ut med en del penger før man får en blitz det er verdt å bruke penger på. Får inntrykk av at det er bortkasta penger hvis du ikke kjøper en litt dyrere variant i nikons sb-serie eller lignende, og at de billigere blitzene bare er tull. Jeg tar veldig sjeldent bilder innendørs eller i andre lyssvake omgivelser og klarer dermed ikke helt å se den store gleden jeg evt ville fått ut av en ekstern blitz og/eller fastoptikk. Stativ har jeg bestemt meg for å kjøpe ganske snart sammen med den billige nikon fjernkontrollen (ML-L3 eller noe slikt?). Burde vel være mulig å finne et stativ av god kvalitet for ikke så altfor mye over tusenlappen? Et par ekstra minnebrikker fant jeg nettopp i skuffen og et ekstra batteri burde ikke ruinere meg. Får se om jeg ikke sparer litt ekstra og så kjøper en 16-85mm eller lignende mot slutten av semesteret når jeg får en del mere fritid. Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Takker for svar selvom det ble mange forskjellige meninger Tror nok ikke at jeg kommer til å kjøpe verken ekstern blitz eller fastoptikk med det første. Når det gjelder blitz virker det som om man må ut med en del penger før man får en blitz det er verdt å bruke penger på. Får inntrykk av at det er bortkasta penger hvis du ikke kjøper en litt dyrere variant i nikons sb-serie eller lignende, og at de billigere blitzene bare er tull. Jeg tar veldig sjeldent bilder innendørs eller i andre lyssvake omgivelser og klarer dermed ikke helt å se den store gleden jeg evt ville fått ut av en ekstern blitz og/eller fastoptikk. Stativ har jeg bestemt meg for å kjøpe ganske snart sammen med den billige nikon fjernkontrollen (ML-L3 eller noe slikt?). Burde vel være mulig å finne et stativ av god kvalitet for ikke så altfor mye over tusenlappen? Et par ekstra minnebrikker fant jeg nettopp i skuffen og et ekstra batteri burde ikke ruinere meg. Får se om jeg ikke sparer litt ekstra og så kjøper en 16-85mm eller lignende mot slutten av semesteret når jeg får en del mere fritid. Tror du gjør lurt i å gå for litt ekstrautstyr før objektiv. Stativ er uunværlig for landskapsfotografering. Du får stort sett med deg alt du trenger med 18mm, men kreves litt lange lukkertider er du nødt å ha stativ. Jeg synes ikke du burde begrense deg til tusenlappen for et helt stativ (med hode). Legg hvertfall over tusen kroner i selve stativet, og kanskje også hodet. Stativet har du lenge-lenge, så det er greit å ha et solid og bra et. Individuelt justerbare bein bør du i alle fall ha - det kan være veldig knotete å sette opp stativer ute i naturen, og i den sammenhengen er et stativ med individuelle bein mye mer samarbeidsvillig. Stativ får du nytten av i andre sammenhenger også. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Stativ har jeg bestemt meg for å kjøpe ganske snart sammen med den billige nikon fjernkontrollen (ML-L3 eller noe slikt?). Burde vel være mulig å finne et stativ av god kvalitet for ikke så altfor mye over tusenlappen?Skal du først investere i stativ - kjøp et godt med en gang. Det bør både være så lett at du tar det med deg og så stabilt at du kan laste det med "det meste". Jeg ville nok kikket på noe liknende Benro C-257 n6 (http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=65299) med et godt kulehode, i samme pris område. Så kan heller objektivet vente litt - du vil ha veldig mye igjen for et godt stativ... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå