Gå til innhold

Bygge egen data!

Anbefalte innlegg

Meg og faren min vurderer og bygge 2 dataer(en til meg og en til han) i fremtiden. Vi kan begge en del om data. Jeg har skrudd dataer fra hverandre og skrudd smått inni min egen - jeg vet sånn ca hvordan man skal gjøre det og hvordan datan er satt sammen. Har dere noen tips eller guides på hvordan? og hva bør jeg passe meg for da jeg skal kjøpe inn deler? Er det ikke bare sånn at jeg må sjekke at hovedkortet har riktig inngang i forhold til delene jeg kjøper inn ?

takk for alle svar :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Kjøp et kabinett som er stort nok til deres behov

- Kjøp en strømforsyning (PSU) som er kraftig nok til å drive det du skal ha inni PC'n

- Kjøp CPU og minne som passer til hovedkortet

- Kjøp et skjermkort som dekker deres behov

- Kjøp en stor nok harddisk. Bedre med en stor enn flere små.

- Pass på å bestille S-ATA-kabler og annet tilbehør dersom du ikke har ting liggende.

- Kjøp en stor nok skjerm. Ikke stor forskjell på 19" og 22"/24" i pris nå lengre.

- Til slutt: LES guidene - de hjelper deg med de tingene du spør om.

Lenke til kommentar
- Kjøp et kabinett som er stort nok til deres behov

- Kjøp en strømforsyning (PSU) som er kraftig nok til å drive det du skal ha inni PC'n

- Kjøp CPU og minne som passer til hovedkortet

- Kjøp et skjermkort som dekker deres behov

- Kjøp en stor nok harddisk. Bedre med en stor enn flere små.

- Pass på å bestille S-ATA-kabler og annet tilbehør dersom du ikke har ting liggende.

- Kjøp en stor nok skjerm. Ikke stor forskjell på 19" og 22"/24" i pris nå lengre.

- Til slutt: LES guidene - de hjelper deg med de tingene du spør om.

Takk for fine tips :thumbup:

Folk må gjerne komme med flere :p

Lenke til kommentar

Sata-kabler pleier å følge med hovedkortet. Som regel 2, en til harddisk og en til dvd. Kjøp SATA DVD-brenner, så slipper du de breie kablene.

Det viktigste er kanskje å definere bruksområdet for pc'n.

-Skal begge ha lik pc?

-skal begge spille på den?

-Hvor stort budsjett er det snakk om?

Bortkasta å kjøpe et 4890 skjermkort hvis primærbruken blir VG's diskusjonsforum. Og dumt å kjøpe for svak pc, det blir ofte veldig dyrt å oppgradere pga angrende pc-eier som glemte hvor gøy det var å spille dataspill...

Så definer bruksområde og budsjett, så er vi behjelpelige her =)

Lenke til kommentar
Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori.

Det er ikke alltid like lett og legge de riktig! takk for hjelpen! ;)

Sata-kabler pleier å følge med hovedkortet. Som regel 2, en til harddisk og en til dvd. Kjøp SATA DVD-brenner, så slipper du de breie kablene.

Det viktigste er kanskje å definere bruksområdet for pc'n.

-Skal begge ha lik pc?

-skal begge spille på den?

-Hvor stort budsjett er det snakk om?

Bortkasta å kjøpe et 4890 skjermkort hvis primærbruken blir VG's diskusjonsforum. Og dumt å kjøpe for svak pc, det blir ofte veldig dyrt å oppgradere pga angrende pc-eier som glemte hvor gøy det var å spille dataspill...

Så definer bruksområde og budsjett, så er vi behjelpelige her =)

Min far er mer av den fyren som surfer og arbeider på datan - men han vil nok ha noe som er litt kraft i - for framtiden lissom! :) pappa vill nok ligge på 5-6tusen

Jeg derimot må han noe som kan games på - men noen supergamer computer har jeg ikke budsjett til! Noe til 6000-8000 tusen selvbygd, det må da være ganske bra til gaming?

Lenke til kommentar

E8400/E8500 cpu

Billig P45 hovedkort

4GB 800 eller 100/1066mhz ram

Harddisk av eget ønske, bør nok stse på 750GB, kjekt å ha. Samsung F1 er gode disker

Corsair eller Mist strømforsyning, 500W eller mer.

Kabinett av eget ønske. Antec P182 skal være bra.

Dette er grunnoppsettet begge kan satse på. Skjermkortene skiller "kontorpc" fra "gamerpc".

Gamer: ATi 4850/4870/4890. Prisen stiger endel, sistnevnte koster vel rundt 2000-2500kr?

Kontor: ATi 4630? Her kan du finne mye bra vare for 500kr. Ikke nødvendig med så stor ytelse her.

Rask hoderegning gir meg rundt 5000 for billigste, og 1500kr ekstra for skjermkortet til spill-pc'n.

Skjerm, tastatur og mus kommer i tillegg.

Begge bør nok ha en 22" skjerm av ok kvalitet.

Lenke til kommentar

I allefall til faren din ville jeg ha smellt til med en AMD rig med Phenom 2 prosessor (3 kjerneren burde gi futt og strømsparing) og ett hovedkort med 780G eller om du vil være råere 790G eller GX.

I allefall med integrert grafikk for det holder i massevis.

Du kan også kjøre AMD, de ligger på omtrent Q9550 ytelse om du kjøper 940 Black Edition noe som ikke er såpass dårlig.

Disse vil jeg tro at vil tjene deg ganske bra.

Lenke til kommentar
E8400/E8500 cpu

Billig P45 hovedkort

4GB 800 eller 100/1066mhz ram

Harddisk av eget ønske, bør nok stse på 750GB, kjekt å ha. Samsung F1 er gode disker

Corsair eller Mist strømforsyning, 500W eller mer.

Kabinett av eget ønske. Antec P182 skal være bra.

Dette er grunnoppsettet begge kan satse på. Skjermkortene skiller "kontorpc" fra "gamerpc".

Gamer: ATi 4850/4870/4890. Prisen stiger endel, sistnevnte koster vel rundt 2000-2500kr?

Kontor: ATi 4630? Her kan du finne mye bra vare for 500kr. Ikke nødvendig med så stor ytelse her.

Rask hoderegning gir meg rundt 5000 for billigste, og 1500kr ekstra for skjermkortet til spill-pc'n.

Skjerm, tastatur og mus kommer i tillegg.

Begge bør nok ha en 22" skjerm av ok kvalitet.

Takk for dødsbratips :)!!

Lenke til kommentar

Du kan selvfølgelig gjøre det billigere med å velge et hovedkort med integrert skjermkort for kontor-pc'n, du sparer fort en 500lapp på det. Vil ikke ha noe å si for ytelsen heller, da skjermkortet ikke har noe å si for en kontor-pc. (med mindre man skal leke med autocad og andre renderingsprogrammer.)

Kan faktisk også gå ned på E7xxx eller E5xxx-serien, men da forsvinner noe av ytelsen. Sparer kanskje en 500lapp her også, så mulig å spare ca en 1000lapp ved å gå litt ned på ting. Igjen, mest sannsynlig ikke kritisk for en kontor-pc.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Billig P45 hovedkort

Jeg er svært skeptisk til å kjøpe et så billig som mulig hovedkort. Som regel får du det du betaler for.

Til vanlig bruk skal ikke dette ha noe å si. Kun behov for saftige kondensatorer etc ved overklokking.

Lenke til kommentar

Hvorfor skal hovedkort basert på P45 dø etter 2 år? Det er superkort, og grunnen til at de er billige er fordi det er litt "gammelt", samt at den serien hovedkort var billige. X48-serien, som var P45 sin "storebror" kosta omtrent 1500kr, mot x58 sitt heftige prisnivå på 2500kr. Det er bare at i7 er helt ny, og at de tar blodpris for det.

Jeg har et Gigabyte P35 DS3R-hovedkort, kosta omtrent 850-900kr, og var faktisk en av de bedre klokkerne, selv med "dårlige kondensatorer" som noen over her sa... Styr unna de billige Asus-kortene, for de har dårligere kondensatorer.

Uansett har man minst 1 år garanti og 5 års reklamasjon. Ny vare, eller tilsvarende. Eller penger tilbake hvis lik vare er umulig å fremskaffe =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...