Gå til innhold

Ekstra objektiv til 450D

Anbefalte innlegg

Hei!

Vet det har vært en del lignende tråder, men jeg lager en ny en fordi det er et par ekstra ting jeg lurer på.

Jeg har en Canon 450D, og har hatt dette rundt 6 måneder. Har, i tillegg til standardobjektivet, et gammelt 80-200mm objektiv. Nå kunne jeg tenke meg et nytt objektiv, gjerne til bruk sammen med 18-55mm. Jeg har spesielt lyst til å kunne bruke det til makrofotografi, og gjerne portrett, men om det også kunne vært litt allround hadde det vært fint. Har sett noen som virker aktuelle:

Canon EF 50mm f/1.8 II(ca. 900,-)

Canon EF 28mm f/2.8(ca. 1700,-)

Canon EF 35mm f/2(ca. 2500,-)

Jeg har ikke så lyst til å strekke meg over 2500 kroner, vil egentlig ha det rimeligst mulig. Derfor virker 50mm'eren som et bra valg, men vil denne bli vanskelig å bruke til andre ting enn makro/portrettfotografering? Og hvordan er de to andre i forhold?

Arne :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen av de du nevner egner seg for makrofotografering med mindre du bruker mellomringer. 28 og 35 mm egner seg godt som allround, mens 50 mm er fin som portrettobjektiv. Du får dessverre ikke i både pose og sekk. Andre alternativer kan være Canon 50 mm f 2,5 macro(ca 2500,-) , og evt Canon EF-S 60 mm f2,8 macro (ca 3500,-). Begge disse er meget bra optisk og egner seg godt til portrett og makro, men gir for trang billedvinkel til generell fotografering.

Lenke til kommentar
Ingen av de du nevner egner seg for makrofotografering med mindre du bruker mellomringer. 28 og 35 mm egner seg godt som allround, mens 50 mm er fin som portrettobjektiv. Du får dessverre ikke i både pose og sekk. Andre alternativer kan være Canon 50 mm f 2,5 macro(ca 2500,-) , og evt Canon EF-S 60 mm f2,8 macro (ca 3500,-). Begge disse er meget bra optisk og egner seg godt til portrett og makro, men gir for trang billedvinkel til generell fotografering.

Er stort sett enig i dine betrakninger her. Jeg ville nok valgt 28mm-en da den er fin og kompakt, samtidig som brennvidden gjør den lett å bruke. f/2.8 blir en forbedring i forhold til kit'en, så det kan komme med.

Når det gjelder macro-objektiver, så anbefaler jeg deg å se på Sigma sin 50mm f/2.8 Macro fremfor Canons 50mm. Men aller helst bør du spare opp og kjøpe 60mm-en istedet. Den lar deg forstørre opp til 1:1 og 60mm synes jeg passer litt bedre til portrett.

Tom

Lenke til kommentar

Heisann.

Er i omtrent samme situasjon som deg. Har hatt mitt EOS450 i snart ett år nå og har til nå kun benyttet standardobjektivet (18-55mm).

Har imidlertid fått anbefalt noen objektiver, enten via nettsider eller av andre fotografer. Et objektiv som anbefales som macro objektiv og som også skal være bra til protrett er Canon 100mm f/2.8 Macro. Ellers så har jeg fått anbefalt Canon EF 70~300mm f/4.5-5.6 DO IS zoom og en med brenvidde på 17-85MM.

En link med masse tips: http://www.luminous-landscape.com/reviews/

En kamerat har også anbefalt følgende nettbutikk (som skal være meget raske med levering): http://www.bhphotovideo.com/ Her kan du chatte med butikken dersom du har spørsmål.

Lykke til!

Lenke til kommentar

Canon EF-S 60mm Macro er også et tålig bra portrettobjektiv.

Til generel fotografering blir dog brennvidden for trang. Til slikt bør du ha et objektiv på rundt 30mm. Begge de to du nevner (28mm og 35mm) er knallobjektiver, men f2.8 kan fort bli litt lyssvakt ved fotografering innendørs ved litt dunkel belysning. ISO 1600 kan dog redde mye. På den andre siden blir kanskje 35mm et lite hakk for trang.

Sigma har en 28mm med blender f1.8 til under 2500,- som du bør vurdere.

Lenke til kommentar

Takk for svarene!

Jeg tror jeg vil vente litt med å kjøpe noe rundt 30mm, for jeg føler ikke behovet er der for meg enda.

Når det gjelder makroobjektivet, er 50mm f1.8 virkelig så dårlig? Jeg er jo veldig ny i gamet, så jeg vil ikke kjøpe noe som er for dyrt, men jeg vil heller ikke bruke pengene mine på noe som ikke er noe bra.

Lenke til kommentar

Takk for svarene!

Jeg tror jeg vil vente litt med å kjøpe noe rundt 30mm, for jeg føler ikke behovet er der for meg enda. Da vil jeg mye heller kunne ta macro-bilder

Når det gjelder makroobjektivet, er 50mm f1.8 virkelig så dårlig? Jeg er jo veldig ny i gamet, så jeg vil ikke kjøpe noe som er for dyrt, men jeg vil heller ikke bruke pengene mine på noe som ikke er noe bra. Er det ikke vits i å bruke penger på?

Så dette her:

Sigma 17-70mm F2.8-4.5 til ca. 2300,-. Leste på erfaringene at zoomen ikke var så god, men det er ikke viktig for meg. Om det kan brukes til macro og litt allround er jeg fornøyd. Er det noe å vurdere? Og er det noe nevneverdig bedre enn standardobjektivet?

Lenke til kommentar

Å velge 60mm til macro objektiv er jeg ikke tilhenger av. Du må så nærme motivet enn med større tele. Har selv 150mm noe som gir meg friheten at jeg kan være lengere unna når jeg tar bilder (innsekter). Det ble også nevnt at 50mm f1,8 ikke er så bra. Er svært fornøyd med objektivet. Det blir gode bilder, spesiellt portrett. Kunne selvfølgelig tenkt med 70mm, men det er dyrere og er ikke like lyssterkt.

Lenke til kommentar

Det er jo klart at 60mm ikke gir nok arbeidsrom til bilder av levende vesen. Men til gjengjeld er en slik brennvidde ypperlig til håndholdt fotografering av ting som ikke flykter fra deg. Skal man ta bilder av levende innsekter så er det intet annet enn objektiver med brennvidde på 150mm ++ som gjelder. Disse vil kreve at man holder kameraet mer stabilt.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...