Gå til innhold

Elektroingeniør på NTNU eller HIST?

Maaag

Anbefalte innlegg

Nå er det jo på HiST først og fremst bachelor grad og på NTNU master grad.

Men for å se det fra en annen side kan man jo bygge på bachelorgrad fra HiST på NTNU etter endt bachelorgrad.

Det som imidlertid er litt sketchy er at man må ta 5 år for å få en grad på NTNU, men på HiST får man jo en etter 3 år. Jeg vet jo ikke med sikkerhet nå om jeg skal bli sivilingeniør heller.

Noen som har erfaringer angående disse skolene og eventuelle likheter og forskjeller?

Innspill og svar mottas med takk :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Kan si litt kjapt, så får du si om det er noe du vil ha utdypet.

Det er klart det er mer prestisje å gå på NTNU, og det er kanskje litt mer å gjøre og litt vanskeligere å få gode karakterer, kanskje gjennomsnittlig noe mer kunnskapsrike forelesere, men grunnpensumet er mye av det samme. Forskjellen blir kanskje størst når du kommer til det tredje året. På HIST vil du da ha fag som forbereder deg på å gå rett ut i arbeislivet, i en ingeniørjobb som ikke har med f.eks. utvikling å gjøre. Du har f.eks. en bacheloroppgave, som er en endelig test på om du i praksis kan jobbe som ingeniør - på NTNU vil du ikke ha noen slik stor oppgave før masteroppgaven, men den er mer et vitenskapelig arbeid, og ikke et stort praktisk prosjekt. Forskjellene er uansett ikke enorme, og du kan ta en master på NTNU etter bacheloren, og få en ganske lik utdanning. Du vil da bare få to år på fag som forbereder deg på typisk sivilingeniørarbeid, og kanksje ikke rekke å få fullt så mye tyngde i alle fag, men du har kanskje mer å skilte med på andre områder. Ellers kan du jo ta en spennende 2-årig master i utlandet, som nesten bare du har i Norge og som gjør deg unik, f.eks. vindteknologi i Danmark!

Så er jo også spørsmålet om NTNU har en utdanning som er midt i blinken for deg. Jeg kunne godt tenke meg å gå på NTNU, men de har ingen retning som er akkurat det jeg er ute etter. Den ingeniørutdanningen jeg tar på HVE, derimot, passer meg perfekt.

Kan si til slutt at når du er i gang med en utdanning du trives med, går årene veldig fort! Har du karakterer til det og er sikker på at du skal bli ingeniør, syns jeg egentlig du bare skal kjøre på med NTNU.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Kan si litt kjapt, så får du si om det er noe du vil ha utdypet.

Det er klart ...

Takker for svar, har ikke fått sett nærmere på det enn før nå :)

Jeg ska veie litt ulemper mot fordeler, men vil uansett tro de 5 årene kan gå fort, og jeg vil jo i bunn og grunnen helst gå på NTNU egentlig.

Men det er jo som sagt litt sketchy å låse seg til 5 år sånn med det første bare.

Hadde man fått bachelor grad etter 3 år der hadde det ikke være noen tvil i det hele tatt.

Jeg får forhøre meg litt mer fram mot 1. Juli, etter som jeg kan omprioritere fram til da.

Og jeg regner med jeg kommer inn, med mindre snittet går betraktelig opp!

M.

Lenke til kommentar

Hvis du finner ut at du vil nøye deg med en bachelor etter 1-2 år, så går det nok greit å søke seg inn på en høyskole og fullføre der, i verste fall må du ta et par ekstra fag. Men det tviler jeg sterkt på at du ville gjort. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, det hadde vært greit å fått noen uttalelser om.

Jeg ser nå i etterkant at jeg egentlig skulle søkt på energi og miljø, noe som er for seint nå, men dette skal la seg gjøre "internt" på ntnu ved at jeg da evt. begynner på elektro linja, for så å bytte meg over neste år, men da må jeg muligens ta igjen noen fag som jeg da ikke har hatt som jeg skulle hatt 1. år på energi og miljø.

Uff, ble komplisert det der :p

Men ja, hadde vært fint om noen kunne komme med erfaring med bachelor+master her.

:)

Endret av Maaag
Lenke til kommentar

Jeg tror du får gratis pc på elektro på hist hvis du er jente. Dessuten. Du vil vel ha mulighet for å hoppe av etter tre år? Og dessuten en gang til, ntnu har rykte på seg for å være mer teoretisk enn på hist, som har rykte på seg for å være mer yrkesrettet. Og dessuten enda en gang. Jeg mistenker ntnu-folk for å få dårligere karakterer enn hist-folk, i hvert fall de første årene. Fordi det er så vanskelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...