Bluesky Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Heg bare stusser litt over en "foretningsstrategi" jeg har vært vitne til flere ganger Det har nå skjedd flere ganger at jeg har gått på Karl Johans gate eller i Oslo sentrum, og plutselig kommer det en person med østeuropeisk utseende bort til meg og sier "værsågod" og forsøker og gi meg en rose eller en blomsterbukett, jeg har selvsagt sagt nei alle gangene selv om disse personene er temmelig innpåslitne. Men bare sånn av nysjerrighet, hva er det disse personene egentlig driver med? Motivet deres er vel ikke å gi bort gratis blomster til forbipasserende? En kompis sa det er en form for svindel, folk tror de får en gave, men så blir de etterpå avkrevd betaling, og mens de finner frem lommeboken risikerer de å bli utsatt for lommetyver. Så hva slags "fenomen" er dette? Ærlige (dog påtrengende) gateselgere, eller svindel? Endret 15. april 2009 av Bluesky Lenke til kommentar
Stifi Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Unngår slikt piss som pesten, i det hele tatt alle som snakker til meg nedover KJ. Er det ikke tiggere, er det folk som skal selge det jævla bladet sitt. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) De sier "værsågod" og når du takker så fint så sier de xx kr, ikke mer humbug enn som så enn å få folk i tale. Endret 15. april 2009 av Fin Skjorte Lenke til kommentar
Hrodebert Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Denne tråden var feilpostet og er blitt flyttet til riktig kategori. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Sett politiet på dem. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 På hvilke grunnlag da? Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 På hvilke grunnlag da? Ulovlig salg. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hva er ulovlig med salget? Lenke til kommentar
StoryOfTheYear Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Disse personene er slitsomme! Jeg har gått på den et par ganger, men noen ganger har jeg bare tatt blomsten og gått også (gir den som regel tilbake og bare går videre). De ga den til meg rett og slett, da kan de da ikke forvente at jeg skal betale for den også Men nå i det siste har jeg nok bare gått forbi dem og unngått alt som heter øyekontakt! Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hva er ulovlig med salget? Det meste. Har de salgstillatelse? Hvor får de rosene fra? Holder de regnskap? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jeg er skeptisk til alle personer som vil holde meg opptatt mens jeg er ute og går, passer alltid på hvor jeg har verdisakene mine. Kan derimot ikke se at det skal være svindel, gir noen meg en rose så tar jeg den som en gave, vil personen ha penger så gir jeg den tilbake. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det meste. Har de salgstillatelse? Hvor får de rosene fra? Holder de regnskap? Har du inngående kjennskap til roseselgerbransjen siden du etterspør dette? Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Disse personene er slitsomme! Personlig synes jeg Elixia-, Omega 3-, strøm- og mobilabonnementsselgere er mer slitsomme og pågående. Roseselgerne aksepterer stort sett et nei.. Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det meste. Har de salgstillatelse? Hvor får de rosene fra? Holder de regnskap? Har du inngående kjennskap til roseselgerbransjen siden du etterspør dette? Nei. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hvordan vet du da at det meste er ulovlig med selgerene da? Lenke til kommentar
Jassogitt Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Hvordan vet du da at det meste er ulovlig med selgerene da? Det sier seg selv. Lenke til kommentar
DanielL Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Lenger sør er det mer vanlig at en kommer bort til deg og gir deg noe. Du tar det i mot og går videre. Så kommer en eller flere menn i ettertid og sier at nå som du har tatt det i mot må du betale. Og som noen sier hender det at de lurer til seg lommeboken din. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det sier seg selv. Gjerne forklar. Å "vite" noe er langt fra at det er sikkert, og når du vil pushe politi på dem fordi du "vet noe", så er det rimelig søkt. Og det er på ingen måte et skjult fenomen at disse går rundt, så hadde det vært ulovlig og ikke minst prioritert så hadde ordensmakten nok allerede brukt tid på dem. Personlig er jeg mer tilhenger av å fjerne dealerene (Akerselven/Nygårdsparken) enn å huke tak i en roseselger. Og fra ditt ståsted, uten inngåend kunnskap om roseselgerbransjen, så er det vel så sannsynlig at din lokale kjøpmann driver lyssky virksomhet. Lenke til kommentar
the_last_nick_left Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Jeg har ikke inngående kjennskap til gateblomstbransjen, men jeg tror sannsynligheten for at de betaler sin moms og skatt er forsvinnende liten. Men samtidig har politiet for lite ressurser som det er, og jeg sjeneres såpass lite at jeg synes ikke dette bør være en prioritert oppgave. Dealerne som Fin Skjorte nevnte, bør komme mye høyere opp på listen enn roseselgerne.. Lenke til kommentar
hypnotize7 Skrevet 29. august 2009 Del Skrevet 29. august 2009 Det meste. Har de salgstillatelse? Hvor får de rosene fra? Holder de regnskap? Har du inngående kjennskap til roseselgerbransjen siden du etterspør dette? Nei. "Foretningsstrategien" for disse østeuropeiske folka er å reise rundt å stille seg der folk ferdes og prøve til Politiet kommer å jage dem bort. Har lest om dette i div lokalaviser. Det er ikke så veldig store forbrytelsen å selge enkeltroser til forbipasserende uten tillatelse, men Politiet kommer når de blir irriternde pågående. Bot er ikke vits å gi, da Politiet ikke har noen innkrevningsmyndighet for land i østeuropa - så de ber dem slutte og fjerne seg, så dukker de opp et annet sted like etterpå.... Kan seff ikke skjære alle over en kam, kan jo hende det er noen som har tillatelse fra Politiet for å stå der, fører regnskap m/mva og betaler skatt..... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå