Nopros Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Ja, helt feil forum egentlig dette her. Men det her var det som passa best. De fleste har sikkert hørt om ordet fjortis. Og noen bruker ordet flittig. Når jeg slår opp i min fremmedordbok. får jeg liten eller mer spesifikt sagt, ingen informasjon. Faktisk ingen ord på fj i det hele tatt. Men etter sånn jeg har forstått det, betegner det en person i 12-14 års alderen (derav navnet fjortis.) og ofte bruker ord som liksom herregud osv. Og noen ganger har "tonnevis" med sminke på seg. som oftest er personer i den alderen for hurtige endringer i sinnstilstanden. Dermed kan man si at en fjortis er en ustabil person? Men i alderen 12-13 og oppover er da barnet kan begynne å bestemme mer over seg selv, og er på vei til å tre inn i de voksnes rekker. Altså også å bli smartere. Men som skrevet, barn i den alderen kan skifte veldig fort mellom sinnstilstander. Og alle er forskjellige, noen blir "smartere" (om man kan si det sånn) før andre. Jeg selv er blitt utsatt for ordet mange ganger på forskjellige netsmafunn av personer som oftest over "fjortisperioden". F.eks Nettby, er du under 15 og prøver å debattere derseriøst der blir du straks stemplet som fjortis. Sett mange som har fått tilbakemeldinger som, du er så fjortis gidder ikke prate med deg. Og det allerede før personen har fått sagt så veldig mye. Man kan da ikke bedømme folk bare av alderen. Når man bare har sett de skrive et par setninger? Ja ok, 13. åringer har sp klart ikke mer intelligens/ er smartere en en 18. åring, men man må da få lov til å delta i en seriøs debatt med de fakta man har. Tilbake til "fjortis" igjen. Jeg tror at fjortis hovedsaklig var ment på folk i alderen 12-14 år fordi de var i en fase av livetda en del skulle endr seg, men nå blir ordet brukt til alt annet en det. Nå blir fjortis brukt som argument på at man ikke giddet å prate med folk bare fordi de er mellom 12 og fjorten år. HVis man sier noe i et nettsamfunn der alderen er lett synlig,blir man fort hysjet ned. Vi har da ytringsfrihet i landet? Bare noen ord fra meg Gjerne diskuter hvor vidt man kan bruke ordet fjortis Og til mods; bare flytt posten, hvis dere finner et mer passende sted. Og beklager alle skrivefeilene sikkert mange og/å feil der. Endret 11. mai 2009 av Nopros Lenke til kommentar
Karlson Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Fjortiss, for meg, har lite å gjøre med alder. Jeg tenker omtrent bare på jenter. Ting som for meg kjennetegner fjortisser: Fnising, spesielt i klasserommet. Tåler ikke kritikk, sier du noe på tull til dem blir de steike forbanna. Ekstremt opptatt av selvbilde og sminke. Krever mye oppmerksomhet. Og såklart klassikeren: Jenten som tar bilde av seg selv i speilet, utkledd i en alt for utringet genser mens hun holder oppe peace-tegn og lager trutmunn. Lenke til kommentar
steinkul Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 En fjortiss er bare et annet og nytt navn på en person i puberteten Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg definerer fjortisser som personer som er ganske plagsom. De hører bare på den musikken som er poppulær atm, ikke fordi de nødvendigvis liker musikken, men fordi den er in. De ser bare på film som er in, går bare i klær som er in(fjortissjenter går gjerne i joggebukser, en stor overdel og joggesko, vi må ikke glemme at de har lester/sokker på seg, og de går uttpå buksa) og ellers bare bryr som om ting som er allmen akseptert der og da. De flirer mye for ingenting og har lite peiling på det meste. Det viktigste for dem er hvor mye de har drukket og skal drikke og de liker å skryte av hvor mye de dreit seg ut sist helg. Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Altså: fjortisser = frekke/hjernedøde, alkoholtørste sauer Lenke til kommentar
oslofreak Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Altså: fjortisser = frekke/hjernedøde, alkoholtørste sauer Der beskrev du vel nettopp (minst) 60% av klientellet man kan finne på en tilfeldig pub / utested enhver fre/lør kveld. Endret 15. april 2009 av oslofreak Lenke til kommentar
Blue Scholar Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Altså: fjortisser = frekke/hjernedøde, alkoholtørste sauer Der beskrev du vel nettopp (minst) 60% av klientellet man kan finne på en tilfeldig pub / utested enhver fre/lør kveld. Haha tenkte på det også Fjortisser er en overdreven versjon av det. Dessuten finnes det mange fjortisser som er eldre enn 14-15. Lenke til kommentar
Cpt Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Altså: fjortisser = frekke/hjernedøde, alkoholtørste sauer Der beskrev du vel nettopp (minst) 60% av klientellet man kan finne på en tilfeldig pub / utested enhver fre/lør kveld. Haha tenkte på det også Fjortisser er en overdreven versjon av det. Dessuten finnes det mange fjortisser som er eldre enn 14-15. Ja. Det er akkurat som de sitter fast mentalt sett. Lenke til kommentar
Petrvs Romanvs Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Bruk heller pubertal (fysisk) og ellers pueril (mentalt). Lenke til kommentar
Beatnik Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) De fleste har sikkert hørt om ordet fjortiss. Og noen bruker ordet flittig. Når jeg slår opp i min fremmedordbok. får jeg liten eller mer spesifikt sagt, ingen informasjon. Faktisk ingen ord på fj i det hele tatt. Du finner ikke ordet i noen fremmedordbok fordi det er norsk ord, ikke et fremmedord. I en norsk ordbok som Tanums store rettskrivningsordbok, finner du mange ord som begynner på fj, f.eks. fjell og fjord og fjortis (som skrives med én s til slutt, også i flertall: fjortiser). I nevnte ordbok står fjortis definert slik: Umoden tenåring. Det er vel temmelig dekkende for det meste som er nevnt her tidligere om deres væremåte. Mange ser ut til å forbli fjortiser langt opp i tjueårene. Endret 17. april 2009 av Beatnik Lenke til kommentar
AlanPartridge Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Fjortis ja. Som i fjorten-is/fjort-is. Du skriver vel ikke kjendiss? Er så lei av se det ordet med to s-er. Ser ut som om det dreier seg om en form for tiss. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå