Gå til innhold

Win XP henger i oppstart etter installasjon av ny hardisk


Anbefalte innlegg

Hardware:

Netshop Miditower,"Telamon II", sort med kortleser og LCD display

LC Power 550W "Super Silent - Black" 12cm vifte

ASUS P5Q Deluxe, P45, Socket-775, DDR2 ATX, 2xGbLAN, Firewire, 3xPCI-Ex(2.0)16

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Socket775 6MB, BOXED m/vifte 1333Mhz

OCZ DDR2 4096MB Gold GX XTC Dual Channel PC2-6400 2x2048MB 800MHz. (5-5-5-18)

Western Digital 640GB S-ATA II 7200 RPM Caviar Special Edition 16MB cache

Western Digital 640GB S-ATA II 7200 RPM Caviar Special Edition 16MB cache

ASUS Radeon HD4870 1024MB GDDR5 PCIe 2.0 DVI-I/HDMI, Dark Knight

Samsung DVD brenner SH-S203F Svart, SATA, bulk SH-S223F/BEBE

 

Maskin er kjøpt og bygget av Netshop uten OS.

Windows XP SP3 x32 er installert selv på den ene av de nye 640GB SATA diskene og alt av drivere er på plass uten problemer. Kjører ikke noen form for RAID konfigurasjon. Problemet kommer når jeg prøver å ta med meg en 250GB(Samsung) og en 500GB(WD) PATA / EIDE disk fra min gamle maskin. Da låser maskinen seg under oppstart på akuratt samme sted hver gang. Den "henger" seg uten at jeg kan skjønne hvorfor og den blå loading streken er alltid helt ytterst til høyre slik som vist under.

post-84401-1239813431_thumb.jpg

 

Hardiskene er riktig konfigurert med slave/master og blir funnet i oppstarten uten "delay".

 

Jeg kan derimot trykke F8 i oppstarten og gå inn i "sikkerhetsmodus (med nettverk)". Da får jeg tilgang til hardiskene uten problemer. Og kan kopiere det jeg egentlig trenger fra dem, men det er en veldig tungvindt måte å benytte disse diskene som lagerplass på! I diskmanager blir Sata diskene funnet som disk 0 og disk 1, 500GB PATA disken som disk 2 (den står som master), 250 GB PATA disken som disk 3 (som står som slave).

 

Hvis jeg kobler fra 500GB(WD) disken så kommer jeg inn i windows på normal måte. Samsung disken blir da funnet alene i oppstarten som slave og i windows som en 250GB partisjon. Begge diskene er satt i etter windows var installert og det er mulig at en resinstallasjon av Windows med disken tilkoblet KAN løse problemet, men det må da finnes andre løsninger?

 

Edit:

-Begge diskene er forsøkt formatert uten resultat

-Info om disken: WD Caviar Blue 500GB - WD5000AAKB-00H8A0

Endret av Hareide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke mange alternativer du har her:

 

-kontrollere at Diskbootpriority i Bios er justert riktig etter du kopler på den 500 og 250. 

 

-kontrollere---gjerne plassere jumbers til Cable selected og bruk riktig 80lines kabler

 

-kontrollere at den 500GB fungerer riktig, med å kople kun den på maskinen og se at den detekteres riktig i biosen

 

De 2 pata diskene, er ikke nødvendig å ha dem i diskbootprority, så deaktivere dem.

Lenke til kommentar

-kontrollere at Diskbootpriority i Bios er justert riktig etter du kopler på den 500 og 250.

Boot list settings er uforandret (Fortsatt SATA disken som står der som boot device)

I Harddisk boot listen så står de 2 sata diskene som nr. 1 og nr.2, etterfulgt av nr.3 500 og nr.4 250

 

-kontrollere---gjerne plassere jumbers til Cable selected og bruk riktig 80lines kabler

500GB disken er forsøkt som "Master with slave present", "Single disk" og "Cable select" som eneste disk både på "ytterende", og "midtenden" (her hvor man vanligvis har slave disken).

Kabelen som brukes er en 80 linjers kabel som fulgte med i hovedkort bundlen til Asus. Har tenkt å prøve med en annen kabel, men har ikke fått gjort det enda

 

-kontrollere at den 500GB fungerer riktig, med å kople kun den på maskinen og se at den detekteres riktig i biosen

500GB disken detekteres riktig av bios i oppstarten, selv som eneste disk. (UDMA6)

 

De 2 pata diskene, er ikke nødvendig å ha dem i diskbootprority, så deaktivere dem.

Nå er det slik at all data som var på 250 disken og 500 disken er kopiert over på de nye disken(i sikkerhetsmodus). Deretter ble begge de gamle diskene formatert for å sikre at det ikke var noe "rusk" eller windows rester som gjorde at det ved en feiltagelse ble bootet fra feil disk. Så jeg har ikke prøvd denne løsningen enda

Lenke til kommentar

Da er WD500 disken prøvd i to andre maskiner uten problemer.

 

1: Asus P5Q/EPU med identisk prosessor under "Windows Vista Business SP1 x64".

2: Asus P4C800 Deluxe med en P4 2,53ghz under "Windows XP SP3 x32".

 

"Asus P5Q EPU" og "Asus P5Q Deluxe" tror jeg har den samme EIDE kontroller.

 

Asus P5Q EPU: Marvell 88SE61xx Adapter - Bios Verson 1.1.0.L64

Asus P5Q Deluxe: Marvell 88SE6121 (resten kommer snart)

 

Vil tro problemet er software relatert siden det er Windows som låser seg på samme sted når man starter "normalt", men at maskina funger greit i sikkerhetsmodus. Er det noen mulighet til å trinnvis starte windows på vanlig måte? For å debug'e oppstarten på en måte?

Lenke til kommentar

Det var noe annet  jeg ville fram, så vi prøver igjen uansett!

 

Først enable for bootog og safeboot i boot.ini configuration via msconfig.

 

Reboot, den vil gå i safe mode og en ntblog.txt vil du få i \windows folder. Kopiere den på desktop.

 

Slå av slik at du kan kople begge diskene i ide kanalen, og starte opp. Den vil igjen gi deg en ntblog.txt. Ta vare på den.

 

I tillegg ønsker at du kan ta bilde fra diskbehandlingen fordi:

 

a)minstenker, hvis du har xp på den 500GB, at det er den som starter

 

b)minstenker id problemer mellom system disken din og den 500GB. (i tillfelle må den forandres)

 

Forandre nå via boot.ini  for ikke å boote i safe mode, men allikevel bootog.

 

Prøve å boote,,,,se hvor den går bananas---notere ned.

 

I tilfelle bananas:

 

Kople fra den 500GB 

 

Starte opp igjen. Ny ntblog.txt.

 

Da har du i det minste noe å gå etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...