Oovz Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Først og fremst vil jeg si at jeg var usikker på om jeg skulle poste dette her eller i strømforsyningskategorien, men siden jeg er litt usikker på hva problemet skyldes poster jeg her først. Flytt emnet hvis det er feilpostet. Etter dette problemet jeg hadde for ganske nøyaktig et år siden kjøpte jeg meg følgende nye komponenter (som har fungert fint inntil nå): Hovedkort: Gigabyte GA-EP45-DS3, P45, Socket-775 CPU: Intel Core 2 Duo E8500 3.16GHz, Socket 775 RAM: OCZ Gold XTC DDR2 PC6400 4096MB Skjermkort: Sapphire Radeon HD 4870X2 2GB GDDR5 I tillegg beholdt jeg min Enermax Liberty 620W PSU fra det gamle oppsettet (sammen med kabinett og skjerm). For ca. 2 uker siden gikk 10A-sikringen plutselig i leiligheten min. Jeg hadde ikke noe spesielt høy load på kursen, bare TVen, maskinen og en lampe var påtent. Da jeg bor i Danmark rakk jeg ikke å ordne det før jeg dro hjem. På vei ned hit igjen kjøpte jeg med 10A-sikringer, men da danskene liker å gjøre ting på sin egen måte passet de ikke. Jeg tok derfor en 16A-sikring fra den andre kursen og satt den inn i 10A-kursen, og skrudde på strømmen. I hastverket med å få sett slutten av CL-kampen glemte jeg selvfølgelig å ta støpselet ut av kontakten før jeg satt på strømmen. Det så allikevel ut til å gå fint, da alt fungerte som vanlig (lamper, TV osv.), helt til jeg prøvde å skru på PCen. Den er var død, absolutt ingenting skjedde når jeg trykket på knappen foran på kabinettet. Jeg tenkte at jeg kanskje hadde drept PSUen med for høy strømstyrke, så jeg koblet den fra og ventet til i dag. Nå har jeg kjøpt riktige 10A-sikringer, og situasjonen er fortsatt den samme. Ingen LEDs på hovedkortet lyser når PSUen er riktig koblet (både til strømuttak og hovedkort). Jeg har også prøvd å koble den til det gamle hovedkortet, og der er det samme visa. Ingen LEDs lyser på dette hovedkortet heller. Jeg har selvfølgelig koblet kabinett-LEDsene riktig til det gamle hovedkortet, og ingenting skjer når jeg skrur på maskinen med det hovedkortet heller. Spørsmålene mine lyder derfor som følger: 1. Er det rimelig å anta at det er PSUen som er gåen? Har lite lyst til å bruke 800 kr hvis det egentlig er hovedkortet eller CPU som har røket. 2. Hvis det kan være flere ting som er problemet, hvordan går jeg frem for å finne ut av hvor feilen ligger? 3. Hvis jeg kan anta at PSUen har tatt kvelden, er det noe vits i å prøve å få den fikset? Jeg antar at det er såpass enkelt som å skifte en sikring i den eller noe lignende, men jeg har fint lite peiling på elektronikk generelt og PSU spesielt. Har lest rundt på strømforsyningsdelen av forumet, og det eneste jeg fikk ut av det var en styrket mistanke om at PSUen er skyldig. 4. Er det rimelig å anta at en (ny) 620W PSU er nok for oppsettet jeg har skissert opp ovenfor? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Er vel naturlig å mistenke PSU. Godt mulig at den tok sikringen da den døde. Ofte er det ikke sikring i PSU, og hvis det er så er det uvanlig at sikringen går av seg selv. Det er ikke lett å fikse PSU, så det vil sjelden lønne seg å prøve. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Er vel naturlig å mistenke PSU. Godt mulig at den tok sikringen da den døde.Ofte er det ikke sikring i PSU, og hvis det er så er det uvanlig at sikringen går av seg selv. Det er ikke lett å fikse PSU, så det vil sjelden lønne seg å prøve. Ok, så du tror at den døde av seg selv, og at min knoting med 16A-sikring på 10A-krets sannsynligvis ikke er det som drepte den? Hadde vært bra for min egen samvittighet å kunne frikjenne meg selv Og det er iallefall en sikring i PSUen som jeg har sett. Den er av følgende type: bare at "midtsegmentet" er hvitt, og ikke av glass. Kan godt hende at det er mer komplisert enn å bare bytte den, men den er iallefall der Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 ... at min knoting med 16A-sikring på 10A-krets sannsynligvis ikke er det som drepte den? Nei, det er jo teknisk umulig. Vet ikke hvordan du får en 16A sikring inn i en 10A holder, det skal ikke være mulig. Men det har ingen betydning for tilkoblet utstyr. Du kan jo prøve å bytte sikringen, de kan kjøpes i en elektrisk forretning. Det skjer ikke noe verre enn at sikringer går igjen. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 (endret) ... at min knoting med 16A-sikring på 10A-krets sannsynligvis ikke er det som drepte den? Nei, det er jo teknisk umulig. Vet ikke hvordan du får en 16A sikring inn i en 10A holder, det skal ikke være mulig. Men det har ingen betydning for tilkoblet utstyr. Du kan jo prøve å bytte sikringen, de kan kjøpes i en elektrisk forretning. Det skjer ikke noe verre enn at sikringer går igjen. Vel, i Danmark er alt mulig Er en type keramiske sikringer som er mye mindre enn de store som man vanligvis finner i gamle hus i Norge. Uansett, jeg takker for hjelpen. Tror jeg ender opp med en ny PSU. Endret 16. april 2009 av Oovz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå