Gå til innhold

Telenor og NIS en bløff?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Telenor har lenge tilbudt NIS til sine kunder, og jeg har gjort meg noen tanker rundt dette.

Først og fremst er det vel rart at en såpass stor og kjent ISP tilbyr kundene en eneste leverandør og gir samtidig ut masse gratisreklame for dette?

Dernest skjuler de det faktum at det er en sær Telenor versjon de tilbyr som Symantec ikke gir support på og heller ikke tar ansvar for, ihvertfall sa Symantec det til meg.

Man kan jo spørre seg hvem som er best til å gi virus support, Telenor eller Symantec... :-)

Videre har man det faktum at NIS ikke har vist til så gode resultater, og mange opplever også problemer med dette (både at tilganger sperres og problemer med avinnstallering).

Man kan så stille spørsmål om kundene enten ikke burde fått velge selv leverandør, f.eks NOD32, BitDefenter og lignende, og eventuelt kunne velge å ikke ha det og fått reduksjon i prisen og dernest kunne ordne seg selv f.eks med gratisversjonen av AVG eller AVAST.

Det hadde jo også vært interressant å vite om salgstallene til Symantec er inkludert alle de sender til Telenor.

Hvis Telenor har "kjøpt" f.eks 50000 eksemplarer, regnes det som salg over disk/nett?

Andre har også lignende avtaler, fra nettbanker til andre ISP`er men burde det ikke være både et tilbud om de beste løsningene som NOD32 og bitdefender eller ihvertfall tilbudt flere leverandører?

Hvis Telenor hadde byttet fra NIS til NOD32 så kunne vel NOD32 rapportert om en økning i salget på f.eks 300% og fremlagt det som om det var fordi folk syntes de var best?

Er det også greit at Telenor sier at man er helt trygg med NIS:

 

http://www.telenor.no/privat/internett/tje...urity/index.jsp

 

Og ville f.eks comodo, AVG, NOD32, Bitdefender osv ikke vært bedre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, skjønner ikke problemet ditt.

 

Telenor tilbyr NIS 'gratis' til kundene sine (de fakturerer ihvertfall ikke direkte for NIS). Du kan velge om du vil laste det ned, eller du kan la være. Det er ingen som tvinger deg. Telenor gjør dette for at du som kunde skal ha et alternativ.

 

Er du ikke fornøyd med NIS? Kjøp da din lisens for NOD32 eller hvilken software du ønsker.

 

Det er en ekstratjeneste Telenor (og mange andre ISP'er og andre) tilbyr.

 

Det at du ikke har support hos Symantec er av akkurat samme grunn som at du ikke har support hos Microsoft når du kjøper en PC med Vista fra HP.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg stiller meg sterkt tvilende til at Telenor eller noen annen ISP gir vekk noe gratis for å være snille, så kundene betaler nok for det på en eller annen måte, uten at det nødvendigvis står på fakturaen.

Ifølge Symantec så er det heller ikke en Symantec versjon kundene får, men en tilpasset telenor versjon som Symantec ikke tok ansvar for eller gav support på.

Et annet poeng er at Telenor indirekte lurer kundene til å tro at Symantec er best (hvordan skal kundene tro at leverandøren tilbyr det nest beste eller det fjerde beste produktet)?

Mange av kundene gjør seg heller ikke opp noen mening eller sjekker ut alternativene men tar det de bli tilbudt.

Jeg tviler også på at Symantec gir produktene sine gratis til Telenor, og når Telenor kjøper dem så gir de dem ikke gratis videre.

For meg så er dette som om min ISP skulle gitt en tier av abonnementet hver måned til et politisk parti eller organisasjon.

Telenor må gjerne linke til ulike leverandører, og gi folk muligheten til å kjøpe det gjennom telenors nettbutikk....men jeg irriterer meg over at ISP`er låser seg til en leverandør uten å nødvendigvis tilby det beste elelr blandt de tre på topp.

Lenke til kommentar

Jeg er enig med deg i at kundene betaler på en eller annen måte, det er også det jeg sier i min forrige post. Men Telenor har vel vurdert dette, og funnet ut at det lønner seg for dem å gi dette ut gratis i forhold til å få kunder på supporttelefonen som har virus, eller at de blir blokkert ute av andre nett fordi kundene deres har virus.

 

'Telenor'-versjon kan nok stemme. Den er garantert tilpasset Telenor på en eller annen måte. Akkurat som Vista-installasjonen din er tilpasset HP pc'n din. Derfor gir også Telenor support på dette (mot betaling mener jeg å huske?), og ikke Symantec. Akkurat slik blant annet Microsoft gjør. Et s.k. OEM-produkt.

 

Hva ISP'n din gjør med pengene du betaler er vel strengt tatt ikke ditt problem. Vil du ikke at de skal kjøpe inn NIS får du vel bytte ISP? Ingen som tvinger deg til å være kunde hos Telenor.

 

Hvorfor skal Telenor tilby alle produkter? Tror du de hadde fått like god pris på NIS f.eks. om de solgte alle antivirusløsningene sine i nettbutikken sin? Skulle da Telenor ha support på alle antivirusprogram tilgjengelig? Du tror ikke det hadde økt kostnaden litt?

 

Hvem skal forøvrig bestemme hvilken software som er best til antivirus? Du? Jeg? Mette-Marit? Du er ikke låst til noe antivirus, du får fritt velge antivirus. Du får til og med være uten antivirus om du har lyst. Ingen tvinger deg.

 

Du har mye rart å irritere deg over :)

Lenke til kommentar

Det er ikke riktig at Symantec ikke har ansvaret for programvaren du får via Telenor, saken er bare den at Telenor har kun kjøpt lisenser til Norton, de har ikke kjøpt noen supportavtale med Symantec. Hvis det er noe feil i programvaren må Telenor bringe dette videre til Symantec, og så er det Symantec som må fikse problemet. Hvis Symantec ikke hadde noe ansvar for programvaren kunne jo Telenor like gjerne lagd sitt eget program.. (Telenor Antivirus 2009 haha syns jeg ser det programmet ja)

 

Kan ikke se at Telenor skriver på sine nettsider at man er helt trygg med Norton installert (selv om mange sikkert tror dette), de må jo kunne få lov til å skrive at programmet beskytter mot virus for det gjør det faktiskt..

 

skulle de heller ha skrevet det slik da mener du:

 

Dette gjør Norton Internet Security 2009:

 

Prøver å fjerne virus, internettormer og spionprogram, men ikke alltid Norton klarer dette.

Hindrer virusinfisert e-post å spre seg (i enkelte tilfeller). Hjelper ikke en døyt hvis du bruker hotmail.

Gir deg en smule beskyttelse mot svindel og identitetstyveri fra falske nettsteder (OBS! kun noen nettsteder oppdages)

Beskytter mot hackerangrep på pc-en din, men en hacker som vet hva han gjør kommer lett forbi Norton

osv..

 

da hadde nok ikke mange brukt lisensen sin :p

Endret av madmats
Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Jeg ble ihvertfall nektet support hos symantec med begrunnelsen av at det var et telenorbestillt produkt de hverken tok ansvar for eller gav support på.

Dette er noen år siden, mulig det har forandret seg.

Siden da har det kommet mange bedre alternativer og jeg har kuttet all kontakt med telenor og symantec.

Lenke til kommentar

dette var rart jeg brukte nis hele tiden mens jeg var telenor kunde å support hadde jeg ingen problemer med.

 

at det er en sær telenor utgave blir feil da det er en vanlig nis utgave bare med Telenor lisens i steden for privat.

 

dette kan jeg bekrefte da jeg avsluttet mitt kundeforhold til telenor ble jeg bedt om å kjøpe ny lisens til nis å ikke en reinstalasjon til "ekte" utgave.

Lenke til kommentar
Jeg ble ihvertfall nektet support hos symantec med begrunnelsen av at det var et telenorbestillt produkt de hverken tok ansvar for eller gav support på.

 

Er det mulig..

leste du det jeg skrev i det hele tatt?

fortell hvilken del av det du ikke skjønte så skal jeg prøve å forklare det enda enklere

Lenke til kommentar
Jeg ble ihvertfall nektet support hos symantec med begrunnelsen av at det var et telenorbestillt produkt de hverken tok ansvar for eller gav support på.

Dette er noen år siden, mulig det har forandret seg.

Siden da har det kommet mange bedre alternativer og jeg har kuttet all kontakt med telenor og symantec.

 

Så, dette er egentlig et problem for deg... for noen år siden? Så du begynner å klage nå? Men, som det er forklart for deg et tidligere - det er et produkt som symantec gir support på - men ikke direkte til kundene. Du melder dine problemer til Telenor. Telenor løser problemene for deg, enten fordi de vet svaret selv, eller fordi de selv tar kontakt med Symantec.

 

Det er ingen retail-versjon du har kjøpt/fått av Telenor (for noen år siden..).

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Det jeg er ute etter er prinsippet om at ISP`er, banker osv tilbyr EN sikkerhetsløsning som kundene indirekte betaler for og som kundene heller burde kjøpt direkte fra den de ville.

For meg så blir det litt som om microsoft skulle økt prisen på windows med hva nis koster, og deretter hevdet at man fikk nis med gratis.

Nis 2009 ligger vel til ca 795 nå, og hvis tn betaler full pris så betyr det over 65 kroner i måneden som kunne gitt lavere abbonementpris.

Regner med tn og andre får rabatter, men uansett noen tiere i måneden som kunne vært spart.

Kjøper man selv kan man ofte få pakkepriser, eller lisens på flere pcer til samme pris.

OG man kan velge leverandør selv.

Lenke til kommentar

Det du må forstå er at Telenor neppe betaler så mye uansett, de tar hånd om supporten selv, og det er kanskje en 10'er i måneden du må betale ekstra.

 

Tror du at de hadde satt ned prisen om de hadde fjernet NIS? Hvorfor ikke fjerne 90% av supporten, legge ned 2. linje og la de ansatte få betale dobbel pris i kantina, slik at de kan sette ned prisen på månedsavgiften din?

 

Har du tenkt på at kanskje har kommet frem til at de måtte ØKE prisen om de ikke kunne tilby NIS 'gratis' til sine kunder? Kanskje de har funnet ut at de får mindre supporttelefoner, og slipper å ansette fler folk om de tilbyr NIS? Kanskje de slipper ekstra utgifter?

 

La kunden få velge. Telenor tvinger ikke på produktet på deg. Men vil du ikke ha det, så trenger du ikke å installere det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...