jooon Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Har en Gibson Les Paul Studio som jeg har lyst til å sette EMG-pickups i. Tenkte kanskje en EMG 60 i neckposisjonen og en EMG 81 i bridgeposisjonen. Noen som har erfaringer med dette? Blir det stor forskjell i lyden? Spiller for det meste metal og rock. Har ikke peiling på hvordan jeg setter i nye pickuper så må få en butikk til å eventuelt gjøre det. Hvor mye vil det koste sånn ca.? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Du får EMG hos Sound1 for 870 kroner stykket. Sikkert dyrere i noen butikker. I USA koster de rundt 105 dollar. Dollaren står i rundt 6,7 kroner, og med moms på toppen blir det samme prisen. Så inntil prisene eventuelt blir justert opp i Norge (importørene jobber med saken), så kan du like godt kjøpe dem her. Det burde ikke koste så mye å få montert dem. Hør med forretningen. Geir Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Selg gitaren og kjøp deg en ESP. Ikke ødelegg et flott instrument med sånt tull.. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det ødelegger ikke gitaren på noen måte. Angrer han er det jo bare å bytte tilbake. Selger han gitaren og kjøper en med EMG standard taper han bare penger og har ikke lenger retrettmuligheten... Geir Lenke til kommentar
edge Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Vel, faren er jo at han liker det. Gibson er ikke metalgitarer.. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Vel, faren er jo at han liker det. Og da har han jo fått det han er ute etter. Kanskje han ikke har blitt fanget av oppfatningene om hvordan gitarer "skal" være. Lenke til kommentar
edge Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Vel, faren er jo at han liker det. Og da har han jo fått det han er ute etter. Kanskje han ikke har blitt fanget av oppfatningene om hvordan gitarer "skal" være. Jaja, for all del. Lenke til kommentar
bowardsen Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Selg gibsongitaren! Kjøp deg en Fender strat, en hot rod deville amp og "Texas Flood" - plata til SRV. - Lytt og lær, og så møtes vi på skola på mandag! Lenke til kommentar
Morten - D Skrevet 24. april 2009 Del Skrevet 24. april 2009 Har en Gibson Les Paul Studio som jeg har lyst til å sette EMG-pickups i. Tenkte kanskje en EMG 60 i neckposisjonen og en EMG 81 i bridgeposisjonen. Noen som har erfaringer med dette? Blir det stor forskjell i lyden? Spiller for det meste metal og rock. Har ikke peiling på hvordan jeg setter i nye pickuper så må få en butikk til å eventuelt gjøre det. Hvor mye vil det koste sånn ca.? EMG81 er en aktiv og derfor ganske kraftig mic. Jo mer uerfaren man er på gitar desto mer støy fra strengene vil dette generere - støy fra strenger man kommer borti mens man spiller etc. Det er en del slike ting du bør ha i tankene dersom dette er en dyr investering for deg. Ellers kan EMG i en LP låte som en kule. Jeg hadde en EMG81 i min gamle 1980 LP Custom lenge før det ble "in" å kombinere denne gitartypen med EMG'er. En EMG81 farger lyden såpass mye (siden den er aktiv og ganske kraftig) at valg av gitar sånn sett blir underordnet. Er du ute etter å fremskaffe tonen i selve gitaren mht treverk og hals så bør du velge en mindre kraftig mic. Derfor kan du trygt sette inn en EMG i denne gitaren uten å måtte gå over til hverken ESP eller Fender. Det er i så fall helt andre ting enn selve lyden/tonen som vil utgjøre forskjellene mellom de forskjellige gitarene - forskjeller som er uvensentlige så lenge du trives med den gitaren du har. John Sykes spiller på en 1978 LP Custom uten EMG og har kongelyd. Zakk Wylde bruker LP med EMG og har også kongelyd. EVH spiller uten distortionpedaler. Etc etc etc. Alt koker kun ned til smak og behag. Og gamle "tradisjoner" er til for å brytes. Hvis ikke ville ikke toppgitaristene fra 70-tallet og helt frem til i dag ha klart å skaffe seg sitt eget "sound" slik Vai, Satriani, Angus Young, EVH, Wylde etc etc har gjort. Men faren med EMG81 er at man kan falle litt gjennom. Du vil lett kunne låte slik som alle gutta som kjører ESP. Dvs alt fra Metallica til det som mer kjipt er. Du vil vanskelig klare å lage din "egen sound".;o) Lenke til kommentar
Sobrio Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 Vel, faren er jo at han liker det. Gibson er ikke metalgitarer.. Der må jeg arrestere deg. James Hetfield & Kirk Hammett In Flames Bare for å nevne noen;) Lenke til kommentar
edge Skrevet 8. mai 2009 Del Skrevet 8. mai 2009 John Sykes spiller på en 1978 LP Custom uten EMG og har kongelyd. Zakk Wylde bruker LP med EMG og har også kongelyd. EVH spiller uten distortionpedaler. Etc etc etc. Alt koker kun ned til smak og behag. Og gamle "tradisjoner" er til for å brytes. Hvis ikke ville ikke toppgitaristene fra 70-tallet og helt frem til i dag ha klart å skaffe seg sitt eget "sound" slik Vai, Satriani, Angus Young, EVH, Wylde etc etc har gjort. Følte kanskje at Angus ble litt malplassert i den gruppen der :!: Du som arresterte meg: Poenget var? Selvsagt går det an å bruke nesten en hvilken som helst gitar til metal, men hva er vitsen med å ødelegge en god gitar når du kan få en som passer formålet bedre til en rimeligere penge? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå