Gå til innhold

Samsung LED TV - kvalitet - levetid på panel

Anbefalte innlegg

Samsung har nylig lansert 40 og 46 tommers LED tv.

Som for eksempel denne og denne

Jeg har trålet nettet etter tester / omtaler - men har ikke funnet noe som helst. Mulig at de er for ferske ennå.

Jeg har googlet litt, og funnet ut at tidligere OLED TV har hatt veldig mye kortere levetid på panelene enn både LCD og plasma, og ville derfor forsøke å finne ut noe om disse Samsungene.

Jeg har imidlertid ikke klart å finne ut noe om levetiden på disse LED panelene - har til og med vært i kontakt med Samsung Norge, men heller ikke dem kunne gi meg noe svar på det, annet enn at "panelene skulle ha samme levetid som plasma og LCD generelt". Dette er jo en vesentlig ting å ta rede på om man tenker kjøpe en TV i denne prisklassen.

Når det gjaldt bildekvalitet på LED påsto Samsung at den var MYE bedre enn LCD og MINST like bra som plasma...

Om levetiden på panelene er akseptabel, synes jeg disse apparatene virker veldig interessante - men DENNE lurer jeg på om kommer til Norge...

Er det noen som har linker til tester av disse - eller noen som vet noe mer om levetiden på disse panelene - så mottas all info med takk.

Mvh

AL

Endret av lokken
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Levetiden på panelene har aldri vert noe problem. Det er baklyset som stort sett har avgjort levetiden på TVen (sett bort fra eventuelle feil). Vanlig baklys baserer seg på CCFL, og har hatt ca 60000 timers levetid, noe som er ganske mange år lenger enn de fleste uansett kommer til å ha TVen.

LED har ingenting med OLED å gjøre, og levetiden må dermed ikke forveksles. Dioder har stort sett svært bra levetid, vesentlig bedre enn glødelamper og lysstoffrør. Jeg regner derfor med LED-TVenes baklys har bedre levetid enn tradisjonelle LCD (CCFL)

Alle Samsungs LED-modeller skal komme til norge, også 55". Elkjøp er blandt de første ut denne gangen har jeg hørt, så sjekk ut hjemmesiden (elkjop.no) hvor det finnes en egen sekjon om disse TVene.

LED har potensialet til å gi en utvidet fargegamut, enklere sakt sterkere og mer naturlige farger. Årets LED modeller fra Samsung vil være edge-lit, noe som muliggjør svært tynne skjermer. Den lille informasjonen som finnes på nettet om disse skjermene lover svært bra, dog ikke helt opp mot lokalt dimmende LEDs som kommer til høsten i Samsungs 9000-serie (evt 2008-modellene A796 og A9).

Det finnes en stor tråd om 2009 LED modeller fra Samsung på avforum:

http://avforum.no/forum/tv-apparater/85950...000-9000-a.html

På di siste sidene (5 og 6) skal det være lenket til tester og videoer av TVene.

Endret av chrlod
Lenke til kommentar
Levetiden på panelene har aldri vert noe problem. Det er baklyset som stort sett har avgjort levetiden på TVen (sett bort fra eventuelle feil). Vanlig baklys baserer seg på CCFL, og har hatt ca 60000 timers levetid, noe som er ganske mange år lenger enn de fleste uansett kommer til å ha TVen.

LED har ingenting med OLED å gjøre, og levetiden må dermed ikke forveksles. Dioder har stort sett svært bra levetid, vesentlig bedre enn glødelamper og lysstoffrør. Jeg regner derfor med LED-TVenes baklys har bedre levetid enn tradisjonelle LCD (CCFL)

Alle Samsungs LED-modeller skal komme til norge, også 55". Elkjøp er blandt de første ut denne gangen har jeg hørt, så sjekk ut hjemmesiden (elkjop.no) hvor det finnes en egen sekjon om disse TVene.

LED har potensialet til å gi en utvidet fargegamut, enklere sakt sterkere og mer naturlige farger. Årets LED modeller fra Samsung vil være edge-lit, noe som muliggjør svært tynne skjermer. Den lille informasjonen som finnes på nettet om disse skjermene lover svært bra, dog ikke helt opp mot lokalt dimmende LEDs som kommer til høsten i Samsungs 9000-serie (evt 2008-modellene A796 og A9).

Det finnes en stor tråd om 2009 LED modeller fra Samsung på avforum:

http://avforum.no/forum/tv-apparater/85950...000-9000-a.html

På di siste sidene (5 og 6) skal det være lenket til tester og videoer av TVene.

Tusen takk for kjempenyttig informasjon! Disse LED modelelne fra Samsung ser bedre og bedre ut.... :dribble:

AL

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...