Gå til innhold

Navigere med klokka og sola?

jevli

Anbefalte innlegg

Hei :)

Skal skaffe meg et kompass snart. Til da har jeg lyst å prøve meg på å navigere via sola og klokka. Hvordan kan jeg gjøre dette?

(Litt usikker på om jeg har postet dette rett plass på forumet, men)

Mvh

Birger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan gjøres på flere måter, hvis du bare skal ha sånn ca nøyaktighet holder det å huske på at sola står i sør kl 12 og i nord ved midnatt. Kl 6 står den i øst og kl 18 i vest. (alt i forhold til vintertid)For tidspunkter i mellom disse må du bare prøve å anslå sånn omtrent hvor sola burde være. Metoden er avhengig av klarvær men er ellers forbausende effektiv, jeg har brukt den både i norsk villmark og i utenlandske storbyer.

Skal du gjøre det mer nøyaktig trenger du litt mer data, du trenger å ta hensyn til vinter/sommertid og hvilken lengdegrad du er på for å vite nøyaktig når sola står i sør(kan variere en del fra øst til vest i landet). Et enkelt verktøy for å måle vinkler vil nok også være nyttig.

Ellers kan du søke på 'solkompass' på den store interwebben!

Lenke til kommentar

Mange takk for svar :)

Leste litt rundt omkring, og det viser seg at hvis jeg holder timeviseren på klokka i samme retning som sola, blir kl.6 (på klokka) nordover.

(Snu klokka èn time "clockwise" når det er sommerstid).

Meget lærerikt :)

Lenke til kommentar
Leste litt rundt omkring, og det viser seg at hvis jeg holder timeviseren på klokka i samme retning som sola, blir kl.6 (på klokka) nordover.

(Snu klokka èn time "clockwise" når det er sommerstid).

I følge den metoden står solen rett nord klokken 06:00 og 18:00, siden timeviseren og 6-tallet da peker samme vei. Og det blir da feil :)

Det finnes flere måter å beregne dette på i praksis, men hovedpoenget er at du må ta hensyn til at solen går en runde i døgnet mens timeviseren går to runder. En måte er denne:

- Fra midnatt til 12:00 halverer du avstanden fra timeviseren frem til 12-streken. Hold klokken med solen mot dette midtpunktet - da peker 12-streken mot sør.

- Fra 12:00 til midnatt halverer du avstanden fra timeviseren tilbake til 12-streken. Hold klokken med solen mot dette midtpunktet, og 12-streken peker mot sør.

Som Kahuna sier er det greit å huske at solen står rett øst klokken 06:00, rett sør klokken 12, rett vest 18:00 og rett nord 24:00. Alt annet kan regnes som tilpasninger til dette.

Og i tillegg til sommertid er det litt forskjeller etter hvor i landet du befinner deg - studer et tidssonekart for å få det mer nøyaktig. (I Sør-Norge har det lite å si, østover i Finnmark er avviket fra soltid ganske stort. F.eks Frankrike og Spania ligger vel også ganske skjevt i forhold til soltid.)

Og skal man gjøre dette på den sørlige halvkule må man huske at solen beveger seg mot klokken. Den har jeg bommet på selv :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...