Gå til innhold

Hvor lang tid kan InfoCare bruke på å reparere PCen?


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Til jul kjøpte jeg en PC til broren min. Etter et par måneders bruk slutta PCen og fungere. Kontaktet komplett som sa jeg måtte snakke med HP. Fikk etter mye fram og tilbake en returlapp og sendte PCen 27.03.09 og den var utlevert til InfoCare 30.03.09.

 

Det var forventet at PCen snart skulle være ferdig, da de alt har etter min mening hatt PCen en god stund. Men i dag dukket det opp en melding fra InfoCare: "Oppdraget med actnr ------- og Deres referanse nr ---------- har på grunn av at vi venter på deler fått en ny forventet ferdig dato. 12/06/09. Hilsen InfoCare."

 

Er det lov? Nesten 3 måneder. Pcen er jo gammel før han får begynt å bruk den. Veldig skuffet, men ønsker å vite litt om mine rettigheter før jeg foretar meg noe..

Endret av EldarH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eg antar vi snakker om et forbrukerkjøp her?

 

Når maskiner skal sendes inn for service, utstyret skal kontrolleres, diagnose skal stilles og utstyret skal repareres og sendes tilbake til kunden. I tillegg må også verkstedet bestille deler, ofte i fra utlandet, som medfører at ting tar litt lenger tid. Man må derfor regne med at en service kan ta litt tid. Men hva er lang tid? Hvor lang tid er for lang tid?

 

Forbrukerkjøpsloven sier dette om avhjelp:

Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren.

 

Det er ingen fasitsvar på hva som er for lang tid, men bransjen ser ut til å operere med 6-8 uker som lang nok tid, og alt over for lenge. I tillegg så er det saker hos forbrukertvistutvalget hvor det er poengtert at bla 10 uker er for lenge og over rimelig tid.

 

Så basert på dette, og forutsett at det er et forbrukerkjøp og det er en mangel i henhold til forbrukerkjøpsloven så kan man trygt si at 3 måneder er over rimelig tid. Du har dermed krav på å heve kjøpet.

Lenke til kommentar

Vil bare si meg enig med nomore på mange punkter her. Men må trekke frem at InfoCare sin "forventet ferdig" dato bare er latterlig, og ingenting til å stole på. Om de ikke får delen før om 3 måneder skal du selvfølgelig på heve kjøpet, MEN de har ikke ventet så lenge på delen ennå. Slik jeg ser det har de hatt PCen hos seg 9 virkedager (da teller jeg med mandag 30.), husk at det har vært påske.

 

Send en mail til [email protected], merk subjektet med actnr, og skriv noe som at 12/06 er uholdbart, kunne dere ha purret opp delene for meg, takk.

Lenke til kommentar

Dette er et privat kjøp ja. Kjøpt fra komplett få dager før julaften.

Jeg vet at det har vært påske osv. Og syns ikke det er brukt for lang tid til nå. Men og vente så lenge til syns jeg er uholbart.

 

Når dere sier 6-8 uker og 10 uker, er det da meningen at jeg skal trekke fra jul påske 17 mai osv osv?

 

Men dersom Infocare ikke kan levere før datoen de har satt, må jeg da vente til det har gått 6-8 uker før jeg kan event kan heve kjøpet?

 

Det er denne pcen som er kjøpt fra komplett:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=381264

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Du kan når som helst kreve å få hevet kjøpet. Om kravet får gjennomslag er derimot det store spørsmålet. Og ja, du må nok vente noen uker til før du snakker om heving. Jeg syns anslaget om 6-8 uker var litt i overkant, "rimelig tid" har vel flere ganger fått gjennomslag på tidligere tidspunkt hvis ikke jeg tar feil.

 

Send som sagt den klagen idag, send en ny purring om en uke, og hvis forventet ferdig fortsatt er samme uken etter det (f.eks.) krever du omlevering/kontakter komplett om heving.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt hvorfor folk snakker om heving av kjøp her, sånn direkte uten videre. Komplett kan omlevere istedenfor å reparere, så lenge alt sammen skjer innen rimelig tid.

 

Det rette å gjøre akkurat nå UTEN å vente, er å ta kontakt med Komplett, vise til mailen fra infocare om forventet ferdigdato i juni, og be om at produktet omleveres til ny tilsvarende PC.

 

Da vil saken forhåpentligvis løse seg raskt :). Men, om tiden går uten løsning, så kan man kreve heving - da også mot komplett, ikke infocare eller produsent eller slikt.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar

Ja det jeg han ønsker er en slik PC som virker. Om vi hadde hevet kjøpe hadde vi jo bestilt en ny fra komplett. Han var veldig fornøyd med PCen så lenge den fungerte.

 

Jeg har ikke en mail fra InfoCare som jeg kan videresende. Meldingen fikk vi på mobiltelefonen, og den er vel litt vanskelig og få videresendt til komplett..

 

Men litt forvirra her, bør jeg purre på Infocare eller bør jeg kontakte komplett igjen? Hva er "riktig" framgangsmåte?

 

Jeg har aldri vært i kontakt med Infocare. Jeg kontaktet komplett, som henviste meg til HP. Hos HP måtte vi gjenomføre noen tester div før de konkluderte med at maskinen skulle sendes inn. Fikk en returlapp og et referasnenummer jeg skulle bruke ved henvendelse. Dette fikk jeg med HP. Og så i dag, denne meldigen fra InfoCare.

Endret av EldarH
Lenke til kommentar

Du tar kontakt med komplett, legger ved kopi av reparasjonsstatus og lang ventetid. Så ber du om at de omleverer til ny maskin da reparasjon ikke vil bli ferdig innen rimelig tid. Skriv også at dersom omlevering ikke er mulig, ønsker du å heve kjøpet.

 

Ang vanlig reparasjonstid så er den ca 1 måned fra innlevering til man har igjen maskina - dette er normalt uansett kjede. Nå har det også vært påske, og da kan man fort plusse på 1 uke på denne tiden. Så du kunne normalt sett ha forventa å få igjen pcen i månedsskiftet april/mai. Det er også fristen komplett har sånn ca på å omlevere for deg. Drøyer det over dette, må du gå inn og kreve heving.

 

NB: Omlevering gir deg ny tilsvarende PC, ikke PC til tilsvarende pengesum.

Lenke til kommentar
Du tar kontakt med komplett, legger ved kopi av reparasjonsstatus og lang ventetid. Så ber du om at de omleverer til ny maskin da reparasjon ikke vil bli ferdig innen rimelig tid. Skriv også at dersom omlevering ikke er mulig, ønsker du å heve kjøpet.

 

Ang vanlig reparasjonstid så er den ca 1 måned fra innlevering til man har igjen maskina - dette er normalt uansett kjede. Nå har det også vært påske, og da kan man fort plusse på 1 uke på denne tiden. Så du kunne normalt sett ha forventa å få igjen pcen i månedsskiftet april/mai. Det er også fristen komplett har sånn ca på å omlevere for deg. Drøyer det over dette, må du gå inn og kreve heving.

 

NB: Omlevering gir deg ny tilsvarende PC, ikke PC til tilsvarende pengesum.

 

Jeg skal ta og sende en mail til komplett og høre va de mener. Har handlet mye hos komplett før og aldri opplevd slike "problem" tidligere. Så jeg håper de kan ordne noe.

 

De sleger fortsatt PCen jeg kjøpte så jeg regner med jeg kan få den samme, har var veldig fornøyd med. PCen er jo gasnke ny, og perfekt til hans bruk

 

1 måned høres greit ut, men nå er det en stund siden e kontaktet komplett.no første gang med problemet (27.02.2009) så min bror begynner å bli litt frustrert :)

 

Satser på at komplett ordner opp..

Lenke til kommentar

De forventede leveringstidene som Komplett får oppgitt er veldig ofte uten rot i virkeligheten i det hele tatt.

 

Når du ønsker å påberope deg urimelig lang reparasjonstid vil du nok ikke komme noen vei før du faktisk har passert urimelig tid. Normalt vil 4-6 uker være maks av det du bør akseptere. Dersom det går så lang tid uten at du har noen indikasjon på at maskinen ferdigstilles kan du komme med krav om heving.

Lenke til kommentar

Jeg ville startet med å gjøre som Alastor sa, kontakt komplett.

 

Du sier "et par måneders bruk"? Er det mindre en seks måneder? Du kan jo i så tilfelle kanskje pårope deg §18 andre ledd:

Hvis ikke noe annet bevises, skal en mangel som viser seg innen seks måneder etter risikoens overgang, formodes å ha eksistert ved risikoens overgang. Dette gjelder likevel ikke dersom formodningen er uforenlig med varens eller mangelens art.

Det denne paragrafen sier er jo at dersom en feil oppstår innen 6mnd etter salget, er det selgers ansvar å påvise at feilen ikke var der da produktet ble solgt. Om selger ikke klarer det, ansees det som at feilen var der da produktet ble solgt.

 

Etter hva jeg da forstår, så vil det jo si at du ble solgt et produkt som ikke var slik du ble forespeilet det. Kanskje det kan brukes som grunn til å heve kjøpet?

 

Uansett, dette er bare en tankegang, vet ikke om det funker.

 

Men vær oppmerksom på at dersom du får et låneprodukt, så gir det selger lenger tid på seg til å rette varen din. Dette er hva jeg har opplevd som praksis, og hørt konsulenter hos forbrukerrådet også mene.

Endret av SimDaDim
Lenke til kommentar

Ikke bland inn for mange bærturer nå SimDaDim :)

 

§18 forteller hvem som har bevisbyrde for at feilen var der fra begynnelsen. Den gir ikke noe annet grunnlag for heving enn de vanlige mangelsbestemmelsene i Forbrukerkjøpsloven.

 

At feil kan oppstå på et produkt er alment kjent, og ingen selger kan garantere feilfritt produkt. At feilen antas å ha vært tilstede ved risikoens overgang betyr ikke at den antas å ha vært synlig gjennom pappesken og plasten maskinen lå pakket i ;)

Lenke til kommentar

Min bror ringte i går InfoCare og lurte på hva dem styra med. Han som svarte viste ikke så mye, men han sa at delene var kommet for flere dager siden og at det ikke skulle være mye arbeid å bytte delene. Han kunne ikke skjønne hvorfor de hadde sendt ut en melding med denne datoen, men han skulle undersøke det.

 

I dag fikk vi denne meldingen:

"Hei, delene til din maskin kom i dag. så den står nå i kø hos tekniker for at han skal bytte disse. tar nok ikke manga dagene før den er ferdig Mvh InfoCare"

 

Man kan jo lure litt på hvorfor vi først i går fikk en melding om at de venter på deler, for så å samme dag få beskjed pr telefon at delene er kommet. Og så idag, få beskjed om at delene kom i dag.

 

Men regner med at dette ordner seg nå.

 

Takk for alle tilbakemeldinger..

Lenke til kommentar

Beställning av delar och tiden det tar för dom att komma till verkstaden räknas dessvärre inte som servicetid. Sorgligt men sant! Detta blev fastslått av Forbrukertvistutvalget där en kund reklamerade på ett 4 år gammalt produkt. Delarna gick att skaffa men det tog lite tid eftersom dom skulle tillverkas först. Detta ville ta en stund men eftersom säljaren hade ordnat med ett låneprodukt under tiden så var inte kunden avskuren från det.

Lenke til kommentar
Beställning av delar och tiden det tar för dom att komma till verkstaden räknas dessvärre inte som servicetid. Sorgligt men sant! Detta blev fastslått av Forbrukertvistutvalget där en kund reklamerade på ett 4 år gammalt produkt. Delarna gick att skaffa men det tog lite tid eftersom dom skulle tillverkas först. Detta ville ta en stund men eftersom säljaren hade ordnat med ett låneprodukt under tiden så var inte kunden avskuren från det.

 

Vel, for forbruker har dette ingenting å si i relaiteten. Er det en ukomplsert mangel som er lett å fikse, så er det normalt at retting skal skje innen rimelig tid. Det er selger som hefter for at vedkommende valgte å henvise til et verksted som ikke hadde delene på lager.

Lenke til kommentar

At delebestilling ikke regnes som servicetid er en ting, men det er fortsatt tid som kunden er avskåret i fra å bruke produktet og dermed har det lite å si i en reklamasjonssak. Eg skulle gjerne sett en link til denne saken hos FTU da den sikkert inneholder litt flere vurderingsgrunnlag enn det som er oppgitt her.

 

Og i det tilfellet du nevner har jo kunden fått en lånegjenstand, og da øker det som heter rimelig tid noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...