hitokiri Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Pass deg for meldinger fra venner om å sjekke ut frekke bilder. Les mer Lenke til kommentar
Ducktoy Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Tipper at som med de fleste andre ligger denne også i kategorien horribelt dårlig engelsk. men det som forundrer meg mest er at folk klarer pokker ikke å spørre vedkommende om det var han/hun som faktisk sendte meldinga, og hvorfor engelsken var så ufyselig dårlig. og før jeg synser videre, hadde det vært mulig å fått vite hva som står i meldingen? trenger ikke lenka, men selve "hai, u look sexy pix? ok? http://fancypix.free.virus.worm/sexybum.jpg" Lenke til kommentar
Ododoo Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Skjønner ikke at folk går på sånne mld ennå jeg... Hadde jeg klikket på alt av lenker osv jeg fikk igjennom "venner" både på msn og mail, så hadde jeg nesten ikke gjort annet. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Sexy View-ormen rammer kun smarttelefoner som kjører Symbian S60. Lenke til kommentar
PT Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Flere detaljer: Worm:SymbOS/Yxe Lenke til kommentar
Super-ekorn Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 hvorfor rammes bare smarttelefoner hvis den vidresender seg selv til alle på kontaktlisten din? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Nå kjenner ikke jeg til detaljene rundt denne ormen, men det har vel noe med å gjøre at ormen utnytter en spesfikk feil/svakhet som programvaren til S60 har. Andre telefoner kjører sikkert annen programvare, og vil derfor ikke være utsatt. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Herved kan vi konkludere med at amobil ikke kan drive ekte journalistikk! en rask titt på kildens kilde sier (som Dead_Rabbit) at det bare er Symbian S60 som rammes, så om jeg får en slik melding på min billige SE mobil, eller på min windows mobile mobil, så vil ingen av disse rammes av viruset, det er faktisk usikkert om det i det hele tatt lar seg gjøre å installere dette viruset på de to nevnte telefoner. "Smarttelefoner" er et meget vagt begrep, og innebærer mange forskjellige OS, deriblandt Windows, Symbian og UIQ. Lenke til kommentar
>Jonas< Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Ja, slett journalistikk å bruke begrepet "smarttelefoner" dersom det kun er (èn versjon av) Symbian som rammes. Hvilken Symbian versjon er dette? Det eneste mobile operativsystemet som det er utbredt virus til er jo omtrent bare Symbian S60 v.1 og 2. Endret 15. april 2009 av >Jonas< Lenke til kommentar
Newton Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Ormen fungerer kun på S60 v3 (ikke på v1 eller v2) Endret 15. april 2009 av Newton Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Samme virus finnes også for tidligere symbian telefoner, comwarrior, som brukes det MMS i steden for SMS for å videresende. Begge må man vel velge og installere, så er jo egentlig ikke et "virus".. Men et spam program man selv legger inn på telefonen.. Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Såvidt jeg vet, så er det ormer som man ikke trenger å installere selv, mens virus må man installere selv, enten alene, eller sammen med andre programmer. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det er riktig som stoffix sier. En orm er pr. definisjon programvare som spres uten brukerinteraksjon. Dette er ikke tilfelle for et virus, som vanligvis krever hjelp fra en bruker for at det skal spre seg, f.eks. ved at en bruker åpner et vedlegg i en mail. Lenke til kommentar
Newton Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Nei, det er ikke riktig, en orm kan spres med eller uten brukermedvirkning. http://en.wikipedia.org/wiki/Worm_(computer_virus) Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Nei, det er ikke riktig, en orm kan spres med eller uten brukermedvirkning.http://en.wikipedia.org/wiki/Worm_(computer_virus) Uten å vite helt hva du refererer til i den artikkelen, så nøyer jeg meg med å si at du tar feil i at det er en orm når den trenger handling ifra en bruker. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Nei, det er ikke riktig, en orm kan spres med eller uten brukermedvirkning.http://en.wikipedia.org/wiki/Worm_(computer_virus) Uten å vite helt hva du refererer til i den artikkelen, så nøyer jeg meg med å si at du tar feil i at det er en orm når den trenger handling ifra en bruker. Så F-Secure vet ikke hva en orm er, i og med at de kaller dette en orm? Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Ingen er ufeilbarlig, og i dette tilfellet, så har nok skribenten hos F-secure gjort en glipp. enten det, eller så foregår det en språkforandring der skillet imellom datavirus, og dataormer forsvinner. Eller begge deler. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 (endret) Nei, det er ikke riktig, en orm kan spres med eller uten brukermedvirkning.http://en.wikipedia.org/wiki/Worm_(computer_virus) Fra Malware: Fighting Malicious Code av Ed Skoudis. "A worm is a self-replication piece of code that spreads via networks and usually doesn't require human interaction to propagate." Jeg er klar over at det står "usually", men dette har også med å gjøre at det har vært mye uklarheter rundt hva som er malware, virus, trojanere, ormer, osv. Malware som oppdages i dag karakteriseres vanligvis som ormer om de spres uten brukerinteraksjon. (Det hender at det finnes hybrider.) .. Forøvrig sier jo wikipedia-artikkelen mye av det samme. Endret 17. april 2009 av Dead_Rabbit Lenke til kommentar
stoffix Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Wikipediaartikkelen refererer jo også til ILOVEYOU viruset som en orm. Det var et virus, det er definert som et virus i sin artikkel, og det ble omtalt som et virus når det brøt ut. Vet ikke om noen her husker det, men det gjør i allefall jeg. Jeg begynner å tro at definasjonen forandrer seg... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg