jo4ch1m Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei, skal bestille en ny pc her om dagen uten OS, men jeg har en ekte windows xp cd her, er det mulig å instalere xp på den nye pcen da selvom CDen er brukt 1 gang på den maskinen jeg sitter på nå? Takk på forhånd Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 det spørs på lisensen du har, har du vanlig lisens kan du fritt bytte pc på den, har du oem er jeg litt usikker på om du kan videreføre den. Lenke til kommentar
jo4ch1m Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Har en vanlig cd jeg fikk med når jeg kjøpte denne pcen for 4 år siden Vet ikke hva oem er Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 oem lisens følger gjerne med en pakkepc og er da ment for bare den maskinen, men er ingen faktiske sperrer som stopper deg fra installere med samme cd/key på en annen maskin. men lovlig sett kan du vell ikke videreføre en oem lisens. Lenke til kommentar
jo4ch1m Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Flott, da kan jeg bruke xp til windows 7 kommer så det du sier er at det går an, men er ikke lov? Endret 15. april 2009 av jo4ch1m Lenke til kommentar
PerB Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Husk at lisensen sier du bare kan ha den installert på en maskin. Dermed må du avinstallere på den gamle maskinen. Lenke til kommentar
jo4ch1m Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Jeg hadde egentlig tenkt å bruke den som server, så jeg vil bli stoppet hvis jeg prøver å instalere den på den nye pcen menst den er på den gamle? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 ingen sperrer som stopper deg, er bare fyfy og meningen du skal fjerne fra gamle Lenke til kommentar
Plinge93 Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Dersom du skal bruke den andre som server vil jeg anbefale Ubuntu. Gratis og greit Lenke til kommentar
myhken Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Dersom du skal bruke den andre som server vil jeg anbefale Ubuntu. Gratis og greit For de som kan Linux ja. Jeg regner meg selv som nokså oppegående på data fronten, men når det kommer til Linux er det som å gå noen år tilbake i tid. Og det er mye knot for lite... Kan du Windows er det selvsagt lettest å bruke Windows på en server. Kan du Linux så er det sikkert lettest å bruke. Lenke til kommentar
jo4ch1m Skrevet 17. april 2009 Forfatter Del Skrevet 17. april 2009 Hei Aldri rørt Linux, kan xp godt, men som cruzader sier at det går ann å bruke en cd på 2 pcer gjør jeg jo selvsagt det Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 oem lisens følger gjerne med en pakkepc og er da ment for bare den maskinen, men er ingen faktiske sperrer som stopper deg fra installere med samme cd/key på en annen maskin.men lovlig sett kan du vell ikke videreføre en oem lisens. Så lenge maskinen som OEM-lisensen tidligere var aktivert på ikke er i bruk og er uten spor av lisensen så er nok det lov. Lenke til kommentar
p@ge Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 oem lisens følger gjerne med en pakkepc og er da ment for bare den maskinen, men er ingen faktiske sperrer som stopper deg fra installere med samme cd/key på en annen maskin.men lovlig sett kan du vell ikke videreføre en oem lisens. Så lenge maskinen som OEM-lisensen tidligere var aktivert på ikke er i bruk og er uten spor av lisensen så er nok det lov. bare tull: Reglene for hvilke hardware endringer som krever ny lisens om man har en Windows OEM lisens er avklart, og her er de: En OEM-lisens er maskinbundet og kan ikke flyttes til en annen maskin under noen omstendigheter. Hvis man bytter ut et fungerende hovedkort, defineres dette som ny maskin og en ny Windows lisens kreves.. Hvis man bytter ut et defekt hovedkort med et nytt hovedkort av samme type eller med tilsvarende spesifikasjoner fra samme leverandør, defineres det ikke som en ny maskin og ingen ny Windows lisens kreves. Man kan bytte øvrig hardware så mye man vil uten at dette utløser behov for ny Windows-lisens, men man vil etter en stund måtte reaktivere Windows jeg har selv prøvet å flytte/installere en oem fra dell, til den ene og den andre pc ( begge dell ). nytter ikke. Lenke til kommentar
myhken Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Mens jeg har flyttet OEM lisenser fra en pc til en annen, eller fra en pc til en virtuell pc. Men har måtte ringe til Microsoft for å aktivere, og da velger jeg at denne lisensen er kun installert på en pc, og da har det gått bra. Det skal sies at jeg ikke har prøvd å flytte lisensene mer enn en gang da, men har flyttet en fire-fem OEM lisenser de siste årene. (har flyttet både XP og Vista OEM lisenser) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå