Datasmurfen Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Hei, jeg ønsker meg at når jeg skriver inn domene mitt som til f.eks er www.mittdomene.net. Når jeg skal på eksternt skrivebord til pcene hjemme at jeg skriver i ip feltet: www.mittdomene.net:et-portnummer Etter litt hjelp på hw sin irc chat ringte jeg telenor for å høre om jeg hadde fast ip eller ikke. Til min store skrekk fikk jeg vite om jeg ville ha det, måtte jeg betale BEDRIFT priser. Finnes det noen andre muligheter for å få til en slik løsning ? Uten å måtte betale bedrift løsninger... Supportdesken nevnte det som står nedforbi.. Men er det dette jeg egentlig trenger ? Supportdeksen sa følgende: jeg kunne bruke DYNDNS. Jeg har da prøvdt dette og lagt inn dns og valgt "host with ip adress". Nå heter pcen min hos dyndns "datasmurfen.dynalias.net" . Det går fint å pinge denne, men eksternt skrivebord vil den ikke godta. Det var mange spøsmål og mye info her..Men setter pris om noen ofrer 10minutt til meg Endret 15. april 2009 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
Torefos Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Bruker selv dyndns, og jeg har ingen problem med tilkobling mot eksternt skrivebord. Du må huske å forwarde ekstern port til lokal port til rett intern adresse. Det har alltid fungert for meg. Pass også på brannmur, og at port 3389 er åpen. Lenke til kommentar
DeadManWalking Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg anbefaler deg http://www.no-ip.com/, bruker dette for port redirect 80 til 8080 på serveren. Samt jeg kjører ssh. Fungerer fint. De har også en klient som oppdaterer IP, den fungerer på både linux og windows. Merk: At selv om serveren nåes på port 8080, så står bare domene navnet i adressefeltet. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Som sagt, du må nok videreføre porten i routeren din. www.portforward.com har gode guider til veldig mange routere... Endret 15. april 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Takker for alle svar så langt... No-ip koster jo, så den har vel meldt seg ut allerede ? Men får uansett samme problemet hos no-ip og dyndns med eksternt skrivebord... Når det kommer til port forwarding har nettverket mitt alltid dummet seg.. Kan det ha noe ned at jeg har adsl modem og linksys router, er koblet slik at adsl modemet tar imot signalet fra telefonen.. Og sender det til den trådløse routeren som igjen sender ut til pcene som er koblet til med tp og trådløst ? Serveren jeg snakker om er webside fra one.com, så tror jeg ikke skrev det utfylende nok... tror data_jepp tenker på en webserver hjemme hos meg ? Når port 3389 er åpen, er det ikke bare å forwarde denne ? Finnes ikke noen eksakt åpningsfunksjon i routeren til linksys.. Kun portforwardning.... EDIT:skrivefeil Endret 15. april 2009 av Oddy26 Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Man "åpner" ikke en port i den forstand, er videreføring som menes (forwarding). Man vidererfører f.eks. port 3389 til lokal IP 192.168.1.10, for å få requests som går til port 3389 i routeren til å bli videresendt til maskinen på valgt IP. Jeg skjønner ikke helt hva du skal... Har du en server hjemme hos deg som du skal koble deg til remote over nett, eller skal du koble deg til en server hos one.com via remote over nett? Om det er sistnevnte trenger du ikke åpne/videreføre noen porter lokalt hos deg. Edit: Hvorfor skal du koble deg til en webserver via remote desktop (SSH i presume?), og ikke via FTP i stedet, og tilbyr i det hele tatt one.com dette? Endret 15. april 2009 av Eksentron Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Man "åpner" ikke en port i den forstand, er videreføring som menes (forwarding). Man vidererfører f.eks. port 3389 til lokal IP 192.168.1.10, for å få requests som går til port 3389 i routeren til å bli videresendt til maskinen på valgt IP. Jeg skjønner ikke helt hva du skal... Har du en server hjemme hos deg som du skal koble deg til remote over nett, eller skal du koble deg til en server hos one.com via remote over nett? Om det er sistnevnte trenger du ikke åpne/videreføre noen porter lokalt hos deg. Edit: Hvorfor skal du koble deg til en webserver via remote desktop (SSH i presume?), og ikke via FTP i stedet, og tilbyr i det hele tatt one.com dette? Jeg har en bærbar pc stående hjemme hos meg, og jeg eier domenet www.datasmurfen.net . Jeg ønsker om mulig at når jeg skriver datasmurfen.net:en-port i tilkobling til eksternt skrivebord at jeg skal finne denne.. Det er det hele tråden går i. Hvordan skal jeg følge ut denne portforwardingen for å få det til å virke ?? Endret 15. april 2009 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
kalkulatoren Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Denne posten dreier seg om 3 problemstillinger, som bør løses separat: 1) Lett kunne finne ip til hjemmepcen (slik at den kan fjernstyres). 2) Koble den til et domene (datasmurfen.net) 3) Sette opp selve fjernstyringen av pcen. Punkt 1 er løst ved å bruke datasmurfen.dynalias.net. Sjekk gjerne at datasmurfen.dynalias.net faktisk peker på din eksterne ip og at den blir oppdatert. Punkt 2 - du kan deretter peke datasmurfen.net til datasmurfen.dynalias.net - slik at de får samme ip, eller bruke en annen dynamisk ip tjeneste. Eller du kan bruke http://www.dnsexit.com/ som du kan koble rett på domenet ditt. Punkt 3 - klarer du å fjernstyre pcen din ved å skrive ip adressen din og portnummer? 127.0.0.1:3737 Hvis du bare klarer dette når du er hjemme så er det portforwardingen som er problemet. Husk å forwarde/åpne porter både på adsl ruteren og linksys ruteren. Hvis det er dette som er feilen så kan du jo endre overskriften på tråden så kanskje noen kan hjelpe deg. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Denne posten dreier seg om 3 problemstillinger, som bør løses separat: 1) Lett kunne finne ip til hjemmepcen (slik at den kan fjernstyres). 2) Koble den til et domene (datasmurfen.net) 3) Sette opp selve fjernstyringen av pcen. Punkt 1 er løst ved å bruke datasmurfen.dynalias.net. Sjekk gjerne at datasmurfen.dynalias.net faktisk peker på din eksterne ip og at den blir oppdatert. Punkt 2 - du kan deretter peke datasmurfen.net til datasmurfen.dynalias.net - slik at de får samme ip, eller bruke en annen dynamisk ip tjeneste. Eller du kan bruke http://www.dnsexit.com/ som du kan koble rett på domenet ditt. Punkt 3 - klarer du å fjernstyre pcen din ved å skrive ip adressen din og portnummer? 127.0.0.1:3737 Hvis du bare klarer dette når du er hjemme så er det portforwardingen som er problemet. Husk å forwarde/åpne porter både på adsl ruteren og linksys ruteren. Hvis det er dette som er feilen så kan du jo endre overskriften på tråden så kanskje noen kan hjelpe deg. Punkt 1. Løst. Punkt 2. SKal jeg prøve i løpet av dagen... Punkt 3. Nei, det funker ikke med 127.0.0.1:3737 hjemme i nettverket. Når det kommer til porforwarding har jeg et problem med adsl modemet at jeg ikke kommer meg inn i menyen på dette og får konfiguert det.. Det er et topcom adsl modem fra telenor... Det er noen år, så tviler på at det er konfigurbar.... Endret 15. april 2009 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Uansett så tror jeg ikke du kommer til å klare å ha http://noe.com pekende til en server hos one.com og http://noe.com:1234 pekende til en server hjemme hos deg selv, da én ip tilhører én server, og ett domene tilhører én ip-adresse. Eneste fornuftige måten jeg kan se for meg å gjøre dette på er ved å peke hele domenet på hjemme-ipen din (som da må være fast eller bruke en tjeneste som lar deg kjøre toppleveldomain mot dynamisk ip) for så å sette opp en form for port tunneling fra port 80 på denne mot tjeneren hos One. Men da får du nok problemer med apache-configen på one-serveren siden denne er delt og sannsynligvis ser på hostname for å gi riktig side (mange domener deler én IP der). Du kan også klare det med underdomener, men da må du kunne sette opp custom dns-records hos hosten din, og dette medfører risiko for å rote til alle instillingene for domenet dersom du ikke vet hva du driver med. Oppsummering: gå for dyndns-løsningen du. Endret 15. april 2009 av skeib Lenke til kommentar
democomputer Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg har samme opplegg som deg med samme Linksys, og det funker som fjell. Du har funnet riktig vindu hos Linksys ruteren din, du må bare fylle inn hele linjen. Antar at 192.168.0.3 er den pcen hjemme hos deg som skal fjernstyres. Da må det stå 3389 i både til og fra i port range, og feks rdp som name (her kan du skrive akkurat hva du vil) Da skal linksys ruteren være klar til å videresende port 3389. I tillegg må adsl-ruteren videresende. Da jeg hadde Nextgentel satte jeg zyxel-ruteren til å videresende alle porter, nå har jeg get, og get-modemet er satt opp som bro, dvs at både ip og alt sklir rett igjennom til linksysen min på innsiden. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Takk skal dere to siste innleggere ha... Da har jeg endelig fått fikset forwardingen i Linksys routeren. Men telenor sprerrer jo adsl modemet for konfiguerasjon... Kan noen sjekke eksternt skrivebord på datasmurfen.dynalias.net EDIT: vet ikke om det betyr noe.. Men de fleste sliter med å se ting som jeg prøver å sende ut, slik som ftp server lokalt som andre skal koble seg til osv.. Kan det bety at adsl modemet bør fornyes / kontakte telenor? EDIT: bilde Endret 15. april 2009 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
World Of Warcraft Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Jeg får det ikke til herfra. Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Hmmm, det gjorde situasjonen verre.... Merkelig det der ? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 @skeib: Det går helt fint å få til slik at domain.tld og domain.tld:xxx peker til ulike servere. Det er derfor man har noe som heter www-forwarding (www-videresending). Samme kan man få til med subdomener, f.eks at sub1.domain.tld kan peke et sted og sub2.domain.tld et helt annet sted (f.eks gjennom DNS-pekere). Personlig har jeg vel pekere og videresending til 4 - 5 ulike servere, hjemme og ute. Noe via fast IP og noe via dyndns. @Datasmurfen. Dersom ditt gamle modem er et rent modem, dvs uten innebygd ruter, så er det ingen port-forwarding i dette, og eventuelt oppsett i Linksys er nok. Et rent modem stenger normalt ikke porter. Er det innebygd ruter i modemet må du inn i dette for å sette det i brigded mode for å unngå at du må forwarde to plasser. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Jeg tipper problemet er at du i praksis sitter med to routere etter hverandre - først Telenors ADSL-modem og så ditt eget. Du må koble ut routerfunksjonaliteten i telenormodemet og sette opp at det bare sender data passivt igjennom. Evt. kan du sette opp port forwarding i telenorboksen sånn at denne sender alle porter som skal forwardes til routeren innenfor. Eller skaff deg en skikkelig ISP Bolson: Videresending funker på DNS-nivå, slik at en server kan gå 100% ned uten å ta med seg den andre, og man kan sette det opp uten noe spesialoppsett av tjenester på webserver? Har ikke full oversikt over dette her kjenner jeg, pleier å ha nok faste IPer å ta av Endret 15. april 2009 av skeib Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Jeg tipper problemet er at du i praksis sitter med to routere etter hverandre - først Telenors ADSL-modem og så ditt eget. Du må koble ut routerfunksjonaliteten i telenormodemet og sette opp at det bare sender data passivt igjennom. Evt. kan du sette opp port forwarding i telenorboksen sånn at denne sender alle porter som skal forwardes til routeren innenfor. Eller skaff deg en skikkelig ISP Bolson: Videresending funker på DNS-nivå, slik at en server kan gå 100% ned uten å ta med seg den andre, og man kan sette det opp uten noe spesialoppsett av tjenester på webserver? Har ikke full oversikt over dette her kjenner jeg, pleier å ha nok faste IPer å ta av Ja, er riktig telenor sitt står først, der etter routeren min... Om det hjelper noe for dere å finne ut hvordan jeg skrur av den funksjonen i adsl modemet er det denne modellen: Topcom explorer 871BT.Problemet er om dette lar seg gjøre siden Telenor kjører et slags "big brohter" og i praksis hindrer brukere å endre på noe..... Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 @Datasmurfen.: Bruksanvisning for Topcom 871BT. Skal ikke være vanskeliger å sette Telenor sitt utstyr i brigded mode enn andre sitt. For å løse ditt andre problem ned å kunne bruke, mittnavn.net:port, må du nok lage deg et underdomene som heter f.eks, remote.mittnavn.net, og bruke DNS-peker slik at det peker på adressen din hos dyndns. Da kan du skrive remote.mittnavn.net:port. Da vil hoveddomenet ditt peke på konto hos webhotell, mens underdomenet peker via dyndns til server hjemme. Du bør også være klar over at Linksys sine rutere kan kommunisere direkte med dyndns, slik at adressen alltid er oppdatert. Om One.com (om det er de du har domenet hos) ikke har mulighet til å sette DNS-peker, så får du bare skifte leverandør til en som har skikkelige tjenester. @skeib: Hverken DNS-pekere (A-records eller C-name) og WWW-videresending har så mye med antall IP-adresser å gjøre. Jeg har vel en ca 90 DNS-peker og en 20 stk WWW-vidersending satt opp i dag. WWW-videresending fungerer dog bare for http, men er glimrende på tjenester som ikke bruker de normale portene, som Webmail, Alfresco, O3Spaces, Squeezecenter, Zimbra med flere. Ja, jeg administerer noen få domener. Bruker man gode ISP-er (f.eks Domeneshop) med bra tjenester er dette særdeles kurant. Også om man holder sin egen DNS-server. Men når man betaler kr 110,- i året for tjenesten inklusive domenenavn, ser jeg ikke hensikten å slite med egen DNS. Og du har rett i at et domene kun kan peke til en IP-adresse, men subdomener kan peke til noe helt annet. Lenke til kommentar
_dundun_ Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 @skeib:Hverken DNS-pekere (A-records eller C-name) og WWW-videresending har så mye med antall IP-adresser å gjøre. Jeg har vel en ca 90 DNS-peker og en 20 stk WWW-vidersending satt opp i dag. WWW-videresending fungerer dog bare for http, men er glimrende på tjenester som ikke bruker de normale portene, som Webmail, Alfresco, O3Spaces, Squeezecenter, Zimbra med flere. Ja, jeg administerer noen få domener. Bruker man gode ISP-er (f.eks Domeneshop) med bra tjenester er dette særdeles kurant. Også om man holder sin egen DNS-server. Men når man betaler kr 110,- i året for tjenesten inklusive domenenavn, ser jeg ikke hensikten å slite med egen DNS. Og du har rett i at et domene kun kan peke til en IP-adresse, men subdomener kan peke til noe helt annet. Vi er egentlig helt enige her, jeg uttrykte meg bare litt uklart Lenke til kommentar
Datasmurfen Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Hum.. Nå har jeg begynt å krangle med de to netverkskomponentene.. Prøver å la adsl modemet bare hver sånn så alt glir igjennom, mens det trådløse nettverket tar seg av dhcp osv.... Om jeg har funnet rett plass her.. Er jeg i tvil om, hva skal skrives osv ?? Endret 15. april 2009 av Datasmurfen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå