Robocoop Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 (endret) Dette må vel være et bevis på at besettelsen med å plassere kvinner i viktige posisjoner har feilet kraftig. De må tipses utenfra om at de blir lurt - av det proffe og mannlige investor og analytikermiljøet. Røkke har muligens fått flere avtaler som gir fordeler, som i 2007. Hva har feks. skjedd innen fisk og kvotene der. Hva har han fått for det engasjementet? Hvorfor sitter politikere og folk som Hågensen i styrene hans? Ingen født etter 1970 får noe særlig pensjon nå. Pengene renner ut både "hair there and everywhere"....... EDIT: Røkke lurer Regjeringen trill rundt og enda flere oljekroner forsvinner. Men så lenge folk ikke forstår hva som skjer, og heller ikke orker å tenke på det så er det.............bedre med en video: Se filmen hos Youtube Endret 22. april 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
Ravusy Skrevet 8. april 2009 Del Skrevet 8. april 2009 Staten gjorden en feil investering uten fremtidige strategier og scenarioer om hva som kunne skje. Det er staten sin skandale og Røkke gjorde det riktige. Hadde jeg vært Røkke, ville jeg gjort det samme . Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 8. april 2009 Forfatter Del Skrevet 8. april 2009 Ja, dumpe dårlige selskaper på selskaper der man eier lite selv...............Røkke fortsetter i god Pollock-tradisjon. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 (endret) Tja? Hvem har rett? Brustad var informert om Aker-salg. http://www.nrk.no/nyheter/okonomi/1.6561670 Denne mailen kan felle Sylvia Brustad. http://www.tv2nyhetene.no/innenriks/politi...icle2669846.ece Tror ikke siste ord er sagt i denne saken. Røkke & co er gamle ringrever. Aker ASA krever svar om Berit Kjølls kontakt med departementet. http://www.na24.no/article2600991.ece Endret 9. april 2009 av Jarmo Lenke til kommentar
archongamer Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Her er det staten og ikke Røkke som har driti på draget, men i kjent stil av regjeringen skal de plutselig ikke være med på morroa om det blir litt støy og de ikke har alt å si. Go Aker! Lenke til kommentar
Shirack Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Hva er det med å sette gud og hvermann inn i politiske verv uten relevant erfaring og utdanning? Ser Sylvia Brustad har jobbet som journalist i bl.a LO. Senere har hun gått fra den ene statsrådsposisjonen til den andre, uavhengig av fagområde. Litt off topic, men lurer virkelig på om det å ha vært statsråd tidligere, gir kompetanse innafor alle departementer? Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 9. april 2009 Del Skrevet 9. april 2009 Handelen mellom Aker og Aker Solutions er helt klart i gråsonen. Saken er at han har overflyttet eiendeler for større verdi enn virklig pris fra et selskap med seg selv og fler som eier, til et fulleid eget selskap. Uten å konferere sammen med de andre (Stat og svenske Wahlenberg familien). Problemstillingen er først og fremt kjøp og salg til en rettferdig pris. God regnskapskikk fordrer at det skal være armlengdes avstand mellom partene, for å forfekte en rettferdig pris, altså at salgsummen tilsvarer virkelig verdi. Og det er på dette punkte Røkke har skapt tvil. Konklusjonen av saken tror jeg vil blir at transaksjonen er feil, men den blir nok neppe slått ugyldig ikraft av lov eller andre formaliteter. Røkke er for erfaren, flink og "sleip" til å bli tatt for noe. Derimot så vil saken blir omstøtt pga press fra regjeringen - men med smultering på Røkkes bord bare en annen vei. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 9. april 2009 Forfatter Del Skrevet 9. april 2009 En annen ting er at Røkke uansett har flertall på 60% i Aker holding, men det spørs jo også på innholdet i aksjonæravtalen...... Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 12. april 2009 Del Skrevet 12. april 2009 Brustad har en dårlig sak http://www.dagbladet.no/2009/04/12/nyheter...rustad/5716132/ Denne saken kan bli en "kalkun" for regeringen. Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 14. april 2009 Forfatter Del Skrevet 14. april 2009 (endret) Dette ble mer og mer uklart utover i dag. Hele saken er uoversiktlig. Men såvidt jeg vet så eier Røkke TRG AS - som igjen eier TRG Holding - som så eier Aker ASA - som så eier 60 % i Aker Holding (Staten og Wallenberg resten). P.S : Røkke personlig kontrollerer fullt ut Aker ASA Aker Holding eier så 40 % av Aker Solutions ASA, som så eier 100% av AKER O&G GROUP AS, og de eier igjen 100 % av Aker Solutions AS. Disse siste er de som har kjøpt selskaper fra Aker ASA. Så hvorfor har Aker Solutions AS inngått en dårlig avtale med Aker ASA når Røkke ikke har full kontroll på dem? Endret 14. april 2009 av Robocoop Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 14. april 2009 Del Skrevet 14. april 2009 Så hvorfor har Aker Solutions AS inngått en dårlig avtale med Aker ASA når Røkke ikke har full kontroll på dem? Min omtrentlige forsåelse m/ disclaimer!!! Røkker har solgt datterselskap som er beheftet med gjeld fra sitt fulleide selskap til sitt ikke-fulleide selskap, slik at eventuelle tap som kommer av gjeldposisjoneringen ikke blir belastet fullt ut han selv men at andre deleiere tar del i tapet, til en pris som det såes tvil om. Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Dette må vel være et bevis på at besettelsen med å plassere kvinner i viktige posisjoner har feilet kraftig. De må tipses utenfra om at de blir lurt - av det proffe og mannlige investor og analytikermiljøet. Det kommer vel an på hvem du velger å tro på i denne saken. Jeg for min del mener årsaken til skandalen ligger i den nære kontakten Kjell Inge Røkke pleier med veldig mange viktige personer i ledende politiske partier, og dermed får staten til å gå inn på en dårlig deal i utgangspunktet. Morsomt at det kommer fram at regjeringen ble advart av både Statoil og Hydro: http://e24.no/selskap/AKSO/article3026365.ece Lenke til kommentar
O_K Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Etter det jeg fikk med meg fra nyhetene i går kveld så var en av grunnene til at Hyrdo ikke ville gå inn i aker for noen år siden (Når Dag Terje Andresen gikk inn istedenfor) at de følte de ikke fikk tilstrekkelig kontroll med hva som skjedde i dattersellskapene nedover i systemet. Dette advarte de til og med næringsdepartementet om. Røkke lurer alle det passer for å tjene penger, mens han sammtidig prøver å late som han er snill. Takke meg til "ærlige" kapitalister (Rimi-Hagen og CO), som i alle fall tør innrømme at det de gjør er for å tjene penger, da unngår man skjulte agendaer. Mitt inntrykk er at de som er positive til Røkke enten får betalt av han, eller er for dumme til å forstå hva han driver med. Det er lenge siden jeg kan huske at den vanlige "finansverdenen", de som forstår økonomi og avtaler, har sagt noe positivt om han. Lenke til kommentar
O_K Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Dette må vel være et bevis på at besettelsen med å plassere kvinner i viktige posisjoner har feilet kraftig. De må tipses utenfra om at de blir lurt - av det proffe og mannlige investor og analytikermiljøet. Det kommer vel an på hvem du velger å tro på i denne saken. Jeg for min del mener årsaken til skandalen ligger i den nære kontakten Kjell Inge Røkke pleier med veldig mange viktige personer i ledende politiske partier, og dermed får staten til å gå inn på en dårlig deal i utgangspunktet. Morsomt at det kommer fram at regjeringen ble advart av både Statoil og Hydro: http://e24.no/selskap/AKSO/article3026365.ece Alle som skal sitte i et styre bør oppfylle følgende kriterier: 1.) Ha tid til å møte på det møtene --> Derfor ikke ha for mange andre verv 2.) Være kvalifiserte faglig 3.) Være motiverte Problemet er at det i dag ikke er tilstrekkelig mange kvinner som oppfyller 2 og 3, og de som gjør det kan derfor veldig fort komme i konflikt med punkt 1. Jeg synes derfor at kravet om kvinneanndel i styrene er noe lite gjennomtenkt, ideelt sett burde man vel sagt at anndelen kvinner i styret skal være lik anndelen kvinner blandt de aktuelle kandidatene, men det går jo ikke ann å måle. Lenke til kommentar
Skribenten_ Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 står en masse artikler om Røkke, Aker og regjeringen samt en del personer i regjeringen, i avisene om dagen.. men jeg har ikke fått med meg hva som har skjedd. noen skal kan gi meg en liten oversikt om hva som hender? Lenke til kommentar
GrandMa Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 http://arkiv.na24.no/Nyhet/354602/Alt+om+R...8kke-saken.html Goooogle it. Lenke til kommentar
Bobbylove Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Tror han mente litt mer: "Kan noen gi meg en kort oppsumering som vanlige folk kan forstå?" Er selv litt forvirret men det er fordi jeg ikke har orket å lese om saken. Lenke til kommentar
Monkeyboy Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Vel, veldig kort går det ut på at Røkke, staten (samt andre) eier Aker Solutions sammen. I tillegg eier Røkke alene de andre selskapene som Aker S når har kjøpt. Problemet her er at de fire andre selskapene slettes ikke er nor godt kjøp for Aker S. Spørsmålet er om Røkke har lurt staten og de andre eierne, eller har de ikke fulgt godt nok med. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Har prøvd å følge litt med på denne saken, men har problemer å forstå den ordentlig jeg også. Altså jeg får ikke helt tak i hvor det gale er oppi dette Lenke til kommentar
tendilenz Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Monkeyboy over deg har egentlig gitt en kjapp og riktig oppsummering. Men vi kan prøve igjen. -Et underselskap av Aker Solutions har kjøpt andre Røkke-eide selskaper. -Flere antyder at kjøpet er gjort med betydelig overprising. -Staten eier indirekte en andel av Aker Solutions. -Ergo har Staten vært med på en dårlig handel mens Røkke har tjent gode penger på handelen. Dette kunne kanskje vært greit om Staten hadde vært med å godkjenne denne handelen (i generalforsamlingen). Men det har de ikke fått anledning til fordi handelen ble gjennomført med et underselskap av Aker Solutions og ikke selve Aker Solutions ASA. Dermed hadde Aker Solutions ASA bare en informasjonsplikt i forhold til Staten. Påstanden er altså at Røkke brukte delvis statseide Aker Solutions som en "søplebøtte" fordi de kjøpte selskaper fra resten av det Røkke-eide Aker-systemet til en dårlig pris - og uten at Staten har hatt noen mulighet til å nekte dette. Så nå er Regjeringen sure på det de kaller Røkkes finte mens Røkke/Aker mener de har gjort alt korrekt. Endret 15. april 2009 av tendilenz Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå