Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Thinks konkurrenter + posisjonering

Missen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, det spørs vel hvor løst du vil definere konkurrentene.

De har noen direkte konkurrenter som blant annet Kewet og Reva. Begge er små elbiler som ikke fungerer til annet enn bybruk.

På en annen side kan også en del tradisjonelle minibiler konkurrere med Think. Nei, de er ikke like miljøvennlige da de går på bensin eller diesel, men de er allikevel mye mer miljøvennlige enn de aller fleste biler.

Da snakker vi om biler som Smart Fortwo, Ford Fiesta 1,6 TDCi og VW Polo Bluemotion. Dette er alle biler som slipper ut mindre enn 100 g/co2 per kilometer, og regnes dermed som veldig miljøsnille.

Prismessig har man lite igjen for å velge en Think, da alle de nevnte dieselbilene er billigere i innkjøp enn Think City. Selvfølgelig vil man spare inn på drivstoffutgifter, men dersom man i det hele tatt vurderer en Think, er man ikke noen langkjører - og dermed blir ikke besparelsen enorm uansett.

Sånne markedsføringsgreier er ikke min sterkeste side, men jeg føler at Think gjør svært lite.

Det har nok mye å gjøre med at de sliter med kapital - og samarbeidspartnere. Så vidt jeg vet har de ikke noe forhandlernett etter at Rhøne Selmer (Ford-forhandler) trakk seg ut i januar, og jeg mener også å ha hørt at de ikke lenger har noen avtale med Ford Automotive Services som klargjorde bilene deres før levering.

Lenke til kommentar

Jeg siterer meg selv her:

På en annen side kan også en del tradisjonelle minibiler konkurrere med Think. Nei, de er ikke like miljøvennlige da de går på bensin eller diesel, men de er allikevel mye mer miljøvennlige enn de aller fleste biler.

Da snakker vi om biler som Smart Fortwo, Ford Fiesta 1,6 TDCi og VW Polo Bluemotion. Dette er alle biler som slipper ut mindre enn 100 g/co2 per kilometer, og regnes dermed som veldig miljøsnille.

Toyota iQ kan også regnes inn i denne kategorien. Den samme kan vel kanskje Aygo og de to andre trillingene, Citroën C1 og Peugeot 107 gjøre.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Husker det var et program på Discovery for flere år siden hvor det var 2 designere som prøvde å forbedre ting som hadde "grodd fast" i utviklingen. Fiksa blant annet en ny type BH, prøvde å få til et toalett som var bedre egnet for menn og flere andre ting.

De var også innom Think og hadde masse kule konsepter og tegninger, som kunne gjort Think sine biler til noe mer enn El-biler fra Norge. Men da måtte de ha designa nye rammer og fått de godkjent.

Så ingen av ideene ble tatt i bruk. og de fortsatte å lage kjedelige, små stygge El-biler.

Det jeg skulle fram til var at han ene programledern sa noe veldig lurt.

At Think måtte komme opp med noe som kunne konkurrere med de store selskapene før de også begynte å satse på El-biler.

De måtte ha noe mer unikt enn en liten EL bil, hvis ikke kom de til å bli overkjørt sa det sang, så fort de store bilprodusentene begynte å lage EL-biler.

Og det ser det ikke ut som de har klart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...