Missen Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei! Er det noen her som vet hvem som er Thinks konkurrenter? Tenker da spesifikt andre produsenter/merker. Lurer også på hva slags strategi Think bruker for å posisjonere seg. På forhånd takk Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Tja, det spørs vel hvor løst du vil definere konkurrentene. De har noen direkte konkurrenter som blant annet Kewet og Reva. Begge er små elbiler som ikke fungerer til annet enn bybruk. På en annen side kan også en del tradisjonelle minibiler konkurrere med Think. Nei, de er ikke like miljøvennlige da de går på bensin eller diesel, men de er allikevel mye mer miljøvennlige enn de aller fleste biler. Da snakker vi om biler som Smart Fortwo, Ford Fiesta 1,6 TDCi og VW Polo Bluemotion. Dette er alle biler som slipper ut mindre enn 100 g/co2 per kilometer, og regnes dermed som veldig miljøsnille. Prismessig har man lite igjen for å velge en Think, da alle de nevnte dieselbilene er billigere i innkjøp enn Think City. Selvfølgelig vil man spare inn på drivstoffutgifter, men dersom man i det hele tatt vurderer en Think, er man ikke noen langkjører - og dermed blir ikke besparelsen enorm uansett. Sånne markedsføringsgreier er ikke min sterkeste side, men jeg føler at Think gjør svært lite. Det har nok mye å gjøre med at de sliter med kapital - og samarbeidspartnere. Så vidt jeg vet har de ikke noe forhandlernett etter at Rhøne Selmer (Ford-forhandler) trakk seg ut i januar, og jeg mener også å ha hørt at de ikke lenger har noen avtale med Ford Automotive Services som klargjorde bilene deres før levering. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Tesla motors? Greit, bilene deres koster en del mer enn hva Think sine, men de lager biler som man har lyst på hvertfall. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Det føler jeg blir helt feil, da Tesla, som du sier, er i en helt annen prisklasse, og viktigst av alt - er en annen type bil. Jeg tror ikke de som vil ha en Think har lyst til å kjøre rundt i noe som er like stivt som en Lotus Elise. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Den nye 7 seters sedanen til Tesla motors, koster ikke mer enn en godt utstyrt Avensis. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Nei, men den kommer ikke før om tidligst to år. Da kan vi jo ta med Volt/Ampera og flere andre i samme slengen. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Ser ut som Think kan komme til å slite om de ikke gjør noe drastisk snart. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 17. april 2009 Del Skrevet 17. april 2009 Nå er Toyota iQ en bil med bensinmotor da, med mindre Toyota har tenkt å lansere en el-utgave. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 (endret) Jeg siterer meg selv her: På en annen side kan også en del tradisjonelle minibiler konkurrere med Think. Nei, de er ikke like miljøvennlige da de går på bensin eller diesel, men de er allikevel mye mer miljøvennlige enn de aller fleste biler. Da snakker vi om biler som Smart Fortwo, Ford Fiesta 1,6 TDCi og VW Polo Bluemotion. Dette er alle biler som slipper ut mindre enn 100 g/co2 per kilometer, og regnes dermed som veldig miljøsnille. Toyota iQ kan også regnes inn i denne kategorien. Den samme kan vel kanskje Aygo og de to andre trillingene, Citroën C1 og Peugeot 107 gjøre. Endret 18. april 2009 av Tee-Zee Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Nettopp. ... og, ja, Toyota har planer om å lansere iQ som el-bil. Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Det var jeg ikke klar over, blir en seriøs konkurrent til Think da. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 18. april 2009 Del Skrevet 18. april 2009 Jepp, det blir den. Kanskje særlig siden den faktisk har et selskap med penger i ryggen. Lenke til kommentar
Error Lars Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Husker det var et program på Discovery for flere år siden hvor det var 2 designere som prøvde å forbedre ting som hadde "grodd fast" i utviklingen. Fiksa blant annet en ny type BH, prøvde å få til et toalett som var bedre egnet for menn og flere andre ting. De var også innom Think og hadde masse kule konsepter og tegninger, som kunne gjort Think sine biler til noe mer enn El-biler fra Norge. Men da måtte de ha designa nye rammer og fått de godkjent. Så ingen av ideene ble tatt i bruk. og de fortsatte å lage kjedelige, små stygge El-biler. Det jeg skulle fram til var at han ene programledern sa noe veldig lurt. At Think måtte komme opp med noe som kunne konkurrere med de store selskapene før de også begynte å satse på El-biler. De måtte ha noe mer unikt enn en liten EL bil, hvis ikke kom de til å bli overkjørt sa det sang, så fort de store bilprodusentene begynte å lage EL-biler. Og det ser det ikke ut som de har klart. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 19. april 2009 Del Skrevet 19. april 2009 Det har de ikke klart, og nå er det for sent. Den ene store produsenten etter den andre kommer til å lansere elbiler de neste to-tre årene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå