Gå til innhold

Forp***e OpenOffice formatering

Anbefalte innlegg

Skal paste inn en god tell tall fra Staad Pro inn i OpenOffice, men det dritt programmet lar ikke tallene mine være i fred. Den begynner å autoformatere noen av tallene om til dato (når har jeg gitt OpenOffice beskjed om å gjøre dette?). Når jeg prøver å formatere tilbake til tall har OpenOffice klart å f*cke opp tallene totalt slik at verdien ikke ligner grisen. Hvorfor kan ikke jeg få lov til å bestemme selv???

HJELP!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en innebygget funksjon i alle regnearkprogrammer, ikke bare OpenOffice Calc. Skriver du (eller limer inn) et tall etterfulgt av punktum og et annet tall (som kan representeres som en dato, f.eks 15.4) vil programmet automatisk formatere det som en dato og oppfatte det som en dato, i dette eksemplet 15. april 2009. Formaterer du det tilbake til standard tallformat vil cellen vise antall dager som er mellom 1.1.1900 og 15.4.2009. Verdiene "likner grisen" når du vet hvordan grisen ser ut. ;)

Problemet her er at kildedataene dine bruker punktum som desimalskille (og muligens tusenskille) mens vi her på berget bruker komma som desimalskille. Så vidt jeg vet har ikke Calc noen måte å endre desimalskillet og den lar seg tilsynelatende heller ikke påvirke av innstillingene for region og språk i kontrollpanelet i Windows (merkelig nok, noen som kan bekrefte dette?).

En løsning for deg kan da være å lime inn dataene i notisblokk, søke og erstatte alle punktum med kommma (så lenge de er desimalskille og ikke tusenskille) og deretter lime de inn i Calc.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...