tanx Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei! Jeg ønsker å bygge meg en rimelig subwoofer. Jeg ønsker da å bestille dette elementet: http://www.dreamtm.no/shop/vare.asp?id=29591 Hadde tenkt til å bygge den inn i en kasse av noe slag, noen som har noen peiliong på hva slags kabling jeg trenger fra denne til en evt forsterkerinngang o.l? Mvh TanX Lenke til kommentar
Animator Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Hei! Jeg ønsker å bygge meg en rimelig subwoofer. Jeg ønsker da å bestille dette elementet: http://www.dreamtm.no/shop/vare.asp?id=29591 Hadde tenkt til å bygge den inn i en kasse av noe slag, noen som har noen peiliong på hva slags kabling jeg trenger fra denne til en evt forsterkerinngang o.l? Mvh TanX Det kommer litt an på hva du har og hvordan du har tenkt å drive sub'n. Har du egen forsterker til den? Har forsterkeren du har, en sub utgang? Det kommer mye an på hvilken løsning du kommer til å bruke, ser du. Om du har egen forsterker til sub'n og har egen sub utgang på reciver/forforsterker, så er det plankekjøring.. Da kan du bruke sub ut og til forsterkeren.. Ledning rett fra forsterkeren og inn i kassa.. Har du ikke det, så blir det vel litt rart med 1 element.. I alle fall av den typen.. Jeg vil anbefale elemeter fra www.dynabel.no istedet for.. De har en billig 12" som er 100 kroner dyerere: http://www.mamut.net/dynabel/subdet175.htm Om du derimot skal la en stereo forsterker ta seg av sub'n din også, så ville jeg gått litt anerledes til verks. Ved å kjøpe et element med to spoler, noe som betyr at du kan sende signal fra både høyre og venstre kanal, inn på elementet. Du bruker da et delefilter til jobben, som deler av frekvensene du vil at sub'n skal spille, og resten av godlyden går til toppene. Eksempel på element med dobble spoler: Seas 10" CA25REX4/DC - 849,- (Alle Seas elementer med dobble spoler har "/DC" i produkt navnet) Mvh Animator Lenke til kommentar
tanx Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 Takk skal du ha! Jeg hadde tenkt til å bruke en ordinær forsterker med vanlig utgang, skal jeg da kjøpe et filter som begrenser frekvensen fra 20 (litt lavt kanskje) 200/300 hz + Seas 10" CA25REX4/DC - 849,- med dobble spoler? Lenke til kommentar
varmit Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Dette er interessant. I og med at dette da blir en aktiv subwoofer(?) så trenger man en kraftig forsterker for å drive den. Men er det noen som vet om, eventuelt hvor det er mulig å få tak i en effektforsterker kun til sub'en? Tenker å bruke subwoofer-utgang på en vanlig hjemmekinoreceiver(Yamaha RX-V663). Og dette med delefilter, er det nødvendig ved en slik løsning? Lenke til kommentar
tanx Skrevet 15. april 2009 Forfatter Del Skrevet 15. april 2009 den blir vel passiv, mener du? Lenke til kommentar
epifant Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 (endret) Jeg vil også si den blir passiv, så lenge den ikke har forsterker bygget inn i kassa. Forsterker må jo man ha uansett. Anbefaler deg å kjøpe en dedikert subwoofer-forsterker bygget til nettopp det formålet. At den har nivåkontroll, delefilter og evt. fasejustering. Hypex (dynabel.no), Oaudio (oaudio.com), XTZ (surround.no), Zachry (ljudia.no) og endel flere har slike til en relativt billig penge. Endret 15. april 2009 av epifant Lenke til kommentar
varmit Skrevet 15. april 2009 Del Skrevet 15. april 2009 Den blir selvfølgelig passiv ja, går litt i surr her.. Å kjøpe en svær effektforsterker med mange kanaler frister ikke, da jeg egentlig ikke har behov for effektforsterker til andre formål. En liten billig forsterker med nok kraft til å drive et 15" element ville da være fint, delefilter kan jo kjøpes utenom. Lenke til kommentar
tanx Skrevet 16. april 2009 Forfatter Del Skrevet 16. april 2009 du trengel vel egentlig bare en enkel forsterker til å drive subben din? men da må du jo passe på at du får riktig kabling etc. bare pass på at den har nok effekt. Lenke til kommentar
epifant Skrevet 16. april 2009 Del Skrevet 16. april 2009 Anbefaler på nytt en dedikert subforsterker. Disse har som oftest også innebygget aktivt delefilter, en løsning som er langt å foretrekke fremfor passive filtre. I bassområdet blir nemlig de nødvendige spolene enormt store, tilsvarende dyre og motstanden i spolene gjør ingenting bra for lyden. Hypex DS 4.0: Evt. en dynaBel SF2500. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå